امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تعارض دوقول شیخ طوسی با کلام نجاشی
#1
استاد فرمودند :مرحوم شیخ طوسی سهل بن زیاد را درکتاب تهذیب یا استبصار تضعیف کرده اما در رجال توثیق کرده است اما مرحوم نجاشی ایشان را تضعیف کرده است مرحوم آقای خویی فرمودند هرسه کلام تساقط می کنند زیرا عقلا تضعیف شیخ و نجاشی را در یک طرف می بینند و توثیق شیخ راهم در یک طرف می بینند اما حاج آقا می فرمودند عقلا نسبت به کلام شیخ طوسی توقف می کنند زیرا کلام او مناقض است اما به چه دلیل کلام نجاشی که اجمالی ندارد و یک دست هست داخل در تعارض باشد لذا به تضعیف نجاشی می توان اخذ کرد.جلسه ی 31.تاریخ 10/9
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .
#2
این مطلب در صورتیست که شیخ طوسی از روی نظر و اجتهاد خود چنین گفته و نظر ما هم در توثیقات از باب حجیت قول اهل خبره باشد.
اما اگر بنا باشد گزارش های رجالیون را اخبار حسیه ای بدانیم که از متقدمین خود اخذ نموده اند (که مبنای مرحوم آیة الله خوئی همینست) به این نتیجه می رسیم که شیخ طوسی ره در تهذیب مثلا تابع یک گزارش بوده ولی در رجال تابع گزارش دیگری شده است که این گزارش ها خود با هم متعارضند نه این که شیخ طوسی اشتباه کرده باشد. بله ، نظر اجتهادی شیخ ره در تقدیم یک گزارش تغییر کرده است.
به خصوص در مثال سهل بن زیاد که راوی پر تکرار و معروفی بوده بسیار بعید است شیخ ره سهو به این واضحی کرده باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .
#3
(10-آذر-1398, 14:32)سید محمد صادق رضوی نوشته: این مطلب در صورتیست که شیخ طوسی از روی نظر و اجتهاد خود چنین گفته و نظر ما هم در توثیقات از باب حجیت قول اهل خبره باشد.
اما اگر بنا باشد گزارش های رجالیون را اخبار حسیه ای بدانیم که از متقدمین خود اخذ نموده اند (که مبنای مرحوم آیة الله خوئی همینست) به این نتیجه می رسیم که شیخ طوسی ره در تهذیب مثلا تابع یک گزارش بوده ولی در رجال تابع گزارش دیگری شده است که این گزارش ها خود با هم متعارضند نه این که شیخ طوسی اشتباه کرده باشد. بله ، نظر اجتهادی شیخ ره در تقدیم یک گزارش تغییر کرده است.
به خصوص در مثال سهل بن زیاد که راوی پر تکرار و معروفی بوده بسیار بعید است شیخ ره سهو به این واضحی کرده باشد.
بحث در اثبات اشتباه شیخ نیست
اگر مبنای حجیت خبر ثقه در موضوعات را هم نسبت به اقوال رجالیون مطرح کنیم عقلا دو قول شیخ طوسی از منابع سابق را قبول نمی کنند وحکم به تعارض می کنند اما نسبت به قول نجاشی این احتمال هست که از مصدر ثالثی گرفته باشد که مصدر شیخ نبوده است.بله به دنبال نسبت اشتباه به شیخ نیستیم اما حجیت قول او ولو از باب اخبار حسی باشد محرز نیست اما این مانع در کلام نجاشی محرز نیست پس شامل دلیل حجیت می شود
پاسخ
#4
استاد شهیدی
این بحث بستگی به نظر فقیه در حجیت قول رجالی دارد
اگر حجیت قول رجالی به جهت حجیت قول اهل خبره باشد، عقلاء به آخرین رأی اعتماد می کنند و شیخ از رأی سابق خود عدول کرد و چون رأی جدید معلوم نیست اشتباه حجّت بلاحجّت خواهد بود و لذا کلام نجاشی بدون معارض می شود.
اگر توثیق شیخ از باب اخبار حسی باشد اگر هر دو از شیخ ره صادر شده باشد بعید نیست عقلاء در دو اخبار متضاد از یک شخص، به اخبار اخیر او عمل کنند مثل این که کسی بگوید «این آب نجس است» و روز بعد بگوید «من اشتباه کردم و این آب پاک است» که عقلاء به این مطلب أخیر عمل می کنند پس در این فرض نیز کلام شیخ طوسی اشتباه حجت به لا حجت می شود و کلام نجاشی بدون معارض
بله فقط اگر عمل به قول رجالی به جهت وثوق باشد همانگونه که آقای سیستانی فرموده یا به جهت انسداد باشد همانگونه که آقای شبیری فرموده، تعارض بین کلام شیخ و نجاشی مستقر می شود.
پاسخ
#5
(15-آذر-1398, 14:52)مومن نوشته: استاد شهیدی
این بحث بستگی به نظر فقیه در حجیت قول رجالی دارد
اگر حجیت قول رجالی به جهت حجیت قول اهل خبره باشد، عقلاء به آخرین رأی اعتماد می کنند و شیخ از رأی سابق خود عدول کرد و چون رأی جدید معلوم نیست اشتباه حجّت بلاحجّت خواهد بود و لذا کلام نجاشی بدون معارض می شود.
اگر توثیق شیخ از باب اخبار حسی باشد اگر هر دو از شیخ ره صادر شده باشد بعید نیست عقلاء  در دو اخبار متضاد از یک شخص، به اخبار اخیر او عمل کنند مثل این که کسی بگوید «این آب نجس است» و روز بعد بگوید «من اشتباه کردم و این آب پاک است» که عقلاء به این مطلب أخیر عمل می کنند پس در این فرض نیز کلام شیخ طوسی اشتباه حجت به لا حجت می شود و کلام نجاشی بدون معارض
بله فقط اگر عمل به قول رجالی به جهت وثوق باشد همانگونه که آقای سیستانی فرموده یا به جهت انسداد باشد همانگونه که آقای شبیری فرموده، تعارض بین کلام شیخ و نجاشی مستقر می شود.
اگر عقلا به اخرین رای عمل می کنند باید نگاه کرد که شیخ تهذیبین را اول نوشته یا رجال را اگر معلوم نشد تقدم و تاخر این دو منیع بحث اشتباه حجت بلا حجت مطرح می شود.
 درقسمت دوم کلامتان نوشتید اگر مبنا اخبار حسی باشد لا یبعد که عقلا به کلام اخیر عمل کنند بعد درادامه اش گفتید اشتباه حجت بلا حجت می شود؟!بالاخره کدام سیره ی عقلاست .
اگر مبنا حصول وثوق باشد کلامتان تمام است  با وجود این اختلاف اطمینان به ضعف یا وثاقت سهل بن زیاد حاصل نمی شود اما اگر مبنا انسداد باشد ظن به ضعف حاصل می شود به خاطر تعدد ناقلین آن
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جلو گیری از تعارض با تصرف در قسم یا مقسم در موارد حصر سید محمد نظام آبادی 0 87 15-آبان-1402, 01:00
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی کلام شهید صدر پیرامون زکات در پول های رایج سید محمد نظام آبادی 1 139 14-آبان-1402, 14:35
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  برسی کلام اقای خویی در زکات مال التجاره و نظر استاد سید محمد نظام آبادی 0 109 6-آبان-1402, 17:52
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  فرق گذاشتن میان اسناد وضع و رفع حکم به ائمه و پیامبر در کلام آقای خویی و جواب استاد سید محمد نظام آبادی 0 98 5-آبان-1402, 17:42
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  تعارض در مقبوله عمر بن حنظله و حل آن توسط شیخ انصاری و استاد سید محمد نظام آبادی 0 109 1-آبان-1402, 16:37
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  ضابطه جمع عرفی در کلام مرحوم نایینی مسعود عطار منش 0 227 16-اسفند-1400, 06:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  منبع یابی فهرست شیخ طوسی عرفان عزیزی 0 865 27-ارديبهشت-1399, 12:03
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  یکی از وجوه برتری فهرست نجاشی نسبت به فهرست شیخ عرفان عزیزی 0 883 24-ارديبهشت-1399, 17:53
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اثبات صحت نسخه به وسیله ی شهادت شیخ طوسی عرفان عزیزی 0 1,078 19-دي-1398, 12:54
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تصحیح طریق شیخ طوسی به کتاب ابن فضال توسط محقق خویی عرفان عزیزی 0 962 14-دي-1398, 12:22
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان