امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ظهور اسم جنس در روایات در أعم از مرد وزن
#1
بحث مهمی که استاد مطرح کردند این است که:
در روایاتی که اسم جنس مانند:المحرم،المومن،المسلم بکار رفته است مراد خصوص مرد است یا زن را هم شامل میشود.
مثال:المحرم لایتزوج ولایزوج فإن فعل فنکاحه باطل.آیا شامل موردی که زن محرمة شخص محل رابه عقد دیگری درآورد هم میشود؟

ثمره:اگر بگوییم خصوص مرد راشامل میشود برای تسری حکم به زن باید از الغاء خصوصیت وقاعده اشتراک استفاده کنیم که نیاز به عدم احتمال خصوصیت دارد.اما اگر بگوییم ظهور اولی این اسماء أعم است از زن ومرد دیگر نیازی به الغاء خصوصیت نداریم وحتی اگر احتمال خصوصیت هم دهیم باز هم میتوانیم به ظهور اخذ کنیم و حکم را شامل هردو بدانیم.

نظر استاد:ظهور درأعم دارد واختصاصی به مرد ندارد.شاهد:درقرآن عزیز مصر خطاب به زلیخا میگوید:إنکِ کنتِ من الخاطئین.یاموارد دیگر.
پاسخ
 سپاس شده توسط mostafa
#2
قاعده اشتراک يک قاعده عرفي است که در زبان هاي جنسيتي (در مورد شمول زن و مرد) و حتي غير آن (در مورد حاضرين و غايبين و ...) جريان دارد، هرچند در قواعد فقه نيز بحث شده است. لذا اين که عبارتي ظهور در اعم داشته باشد، منافات با جريان قاعده اشتراک ندارد. بايد ديد منشأ ظهور عرفي چيست؟
کلماتي مثل «خاطئين» «المؤمن» و... اصالتاً براي مذکر وضع شده اند و ظهور اولي آنها در مذکر است، ولي عرف، بر اساس قاعده اشتراک، اگر قرينه‌اي در کار نباشد که حکم را اختصاص به مردان دهد، اعم از زن و مرد را مي فهمد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه Payam_Khajei 5 516 4-دي-1402, 00:30
آخرین ارسال: 105767
  وجه تعدد روایات از یک راوی در بسیاری از موارد Payam_Khajei 0 71 28-مهر-1402, 21:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی روایات «القرآن نزل علی سبعۀ أحرف» حسین بن علی 0 354 25-دي-1401, 12:39
آخرین ارسال: حسین بن علی
  مبنای مهم شهید صدر در جمع بین روایات متعارض: مرجعیت ظاهر در تعارض نصوص مومن 0 409 11-بهمن-1400, 09:39
آخرین ارسال: مومن
  حیله های ربا مخالف قرآن و روایات است حسین بن علی 0 341 12-آذر-1400, 14:26
آخرین ارسال: حسین بن علی
  ظهور واژه ی حلال در اعم از تکلیفی و وضعی عرفان عزیزی 0 398 17-فروردين-1400, 09:58
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  کراهتِ در روایات و حرمت فقهی هادی اسکندری 0 1,590 16-فروردين-1399, 11:05
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  اطلاق «الفقیه» بر حضرت حجت علیه السلام در روایات هادی اسکندری 0 1,189 11-فروردين-1399, 14:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  لحاظ موضوع رئیسی در نسبت‌سنجی روایات و نقد این نظریه هادی اسکندری 0 1,089 10-بهمن-1398, 16:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  تقدم فهم عرفی در جمع روایات بر جمع صناعی هادی اسکندری 0 928 30-آذر-1398, 19:43
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان