11-آذر-1398, 16:41
برخي قائل به اقتضائي بودن هستند (مثل مرحوم نائيني و خويي و شيخ اعظم دربعض كلماتش) برخي هم قائل به عليت تامه اند (مثل مرحوم آخوند و محقق عراقي)
در باب علم اجمالي دو مبنا مطرح است. مانند مرحوم آخوند و مرحوم آغا ضياء( كه خيلي شديد است نسبت به اين نظريه) قائل به عليت علم اجمالي براي تنجيز است شارع مقدس در بعضي از اطراف هم نميتواند ترخيص بدهد. و بعضي مانند مرحوم نائيني و مرحوم خويي و بعضي از كلمات مرحوم شيخ انصاري، قائل به اقتضايي بودن تنجيز علم اجمالي هستند. اگر شارع ترخيص در اطراف علم اجمالي نداد، علم اجمالي منحل نميشود.
درس خارج اصول استاد گنجي سه شنبه 26 شهريور 98
در باب علم اجمالي دو مبنا مطرح است. مانند مرحوم آخوند و مرحوم آغا ضياء( كه خيلي شديد است نسبت به اين نظريه) قائل به عليت علم اجمالي براي تنجيز است شارع مقدس در بعضي از اطراف هم نميتواند ترخيص بدهد. و بعضي مانند مرحوم نائيني و مرحوم خويي و بعضي از كلمات مرحوم شيخ انصاري، قائل به اقتضايي بودن تنجيز علم اجمالي هستند. اگر شارع ترخيص در اطراف علم اجمالي نداد، علم اجمالي منحل نميشود.
درس خارج اصول استاد گنجي سه شنبه 26 شهريور 98