امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کلام آیت الله سیستانی در مورد اندماجی بودن معنای اسمی در حروف
#1
مبنای آیت الله سیستانی این است که بین حرف و اسم تفاوتی در معنا وجود ندارد الا اینکه معنای حرف اختصار معنای اسمی است؛ یعنی همان طور که در لفظ اختصار صورت گرفته و به جای «أیّ شیء اسمک» از تعبیر «شسمک» استفاده می شود، همین اختصار در معنا رخ داده است؛ چون متکلم می تواند به صورت مفصل صحبت کرده و از تعبیر «کان مبتدأ سیری البصره» استفاده کند، اما لفظ «من» در تعبیر «سرت من البصره» همین مطلب را به صورت مختصر و مندمج بیان کرده است. برای روشن شدن این مطلب می توان به دو تعبیر «انسان» و «حیوان ناطق» اشاره کرد که مفهوم لفظ «انسان» همان مفهوم «حیوان ناطق» به صورت مندمج است.
ایشان در پاسخ از اشکال بزرگان مبنی بر اینکه امکان قرار دادن اسم و حرف در جای یکدیگر وجود ندارد، فرموده اند: مثال های متعددی وجود دارد که می توان اسم و حرف را به جای یگدیگر به کار برد:
1-   استفاده از تعبیر «زید داخل الدار» به جای «زید فی الدار».
2-   استفاده از تعبیر «زید فوق السطح» به جای «زید علی السطح».
3-   استفاده از تعبیر «أتمنی قیام زید» به جای «لیت زیدا قائم»
4-   استفاده از تعبیر «زید مثل الاسد» به جای «زید کالاسد».
5-   استفاده از تعبیر «أخذت بعض الدراهم» به جای «اخذت من الدراهم».
6-   استفاده از «أعنی» به جای «أی».
بنابراین در حروف و اسماء این قابلیت وجود دارد که به جای یکدیگر به کار برده شوند، اما با توجه به اینکه انسان قصد دارد که سخنان خود را از راه آسان بیان کند، مشاهده می کند که مقصود او با حرف و به صورت مختصر رسانده می شود و به این جهت نیازی به استفاده از اسم برای رساندن مقصود خود نمی بیند. در نتیجه غیر از اینکه معنای حرفی ملفوف و پیچیده شده‌ی همان معنای اسمی است، بین حرف و اسم تفاوتی وجود ندارد.
ایشان در پاسخ از ادعای وجود نیاز به حروف به جهت ایجاد ربط فرموده اند: برخی از زبان ها وجود دارند که اساساً در آنها حرف وجود ندارد. به عنوان مثال در صفحه 269 از جلد چهارم کتاب قصة الحضاره نوشته ی ویل دورانت  آمده است که در زبان چینی حرف وجود ندارد. با توجه به این مطلب در عین اینکه در زبان چینی حرف وجود ندارد، اما زبان آنها پابرجا بوده و تفهیم و تفاهم با بیان های مفصل تر صورت می گیرد.
نکته دیگر در کلام آیت الله سیستانی مربوط به به کار نرفتن برخی از حروف و اسماء در جای یکدیگر است که ایشان در پاسخ به این مطلب فرموده اند: مواردی ذکر شد که حرف و اسم به جای یکدیگر به کار برده می شوند. مواردی هم که حرف و اسم به جای یکدیگر به کار برده نمی شوند، دلیل بر تغایر معنای حرف و اسم نخواهد بود؛ چون «انسان» و «بشر» دو اسمی هستند که در همه موارد به جای یکدیگر به کار برده نمی شوند و لذا تعبیر «انس و جن» استعمال می‌شود، در حالی که «بشر و جن» به کار برده نمی شود کما اینکه تعبیر «بشر و ملک» به کار برده می شود، اما «انسان و ملک» به کار برده نمی شود. از این موارد روشن می شود که به کار نرفتن دو لفظ به جای یکدیگر به معنای تغایر معنایی آنها نیست بلکه ممکن است که در عین اتحاد دو لفظ در معنا، در برخی موارد صلاحیت جایگزینی برای یکدیگر را نداشته باشند.
درس خارج اصول - جلسه 98.09.04
پاسخ
 سپاس شده توسط جویا


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کلام آیت الله زنجانی در مورد سیره های مستحدث Payam_Khajei 2 248 17-اسفند-1402, 15:30
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث) Payam_Khajei 0 68 5-اسفند-1402, 23:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام شهید صدر در اثبات اصاله الثبات (استصحاب قهقرایی) Payam_Khajei 2 146 2-اسفند-1402, 12:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم احراز ظهور کلام به دلیل شک در قرینه متصله Payam_Khajei 2 220 25-بهمن-1402, 00:09
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  لزوم تفصیل بین کلام مولا و مخبر در سیره عقلائیه بر حجیت ظهور Payam_Khajei 4 347 24-بهمن-1402, 16:58
آخرین ارسال: علی آمنی
  معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی Payam_Khajei 0 71 24-بهمن-1402, 14:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای متشابه در قرآن Payam_Khajei 3 165 19-بهمن-1402, 08:07
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام بحوث در مورد روایات نهی از رجوع به قرآن Payam_Khajei 0 75 19-بهمن-1402, 00:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  عالی بودن مضامین قرآن دلیل بر عدم حجیت ظهور کتاب Payam_Khajei 0 70 6-بهمن-1402, 13:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  رمزی بودن قرآن و نقد آن Payam_Khajei 0 73 6-بهمن-1402, 12:59
آخرین ارسال: Payam_Khajei

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان