امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
وجود مفهوم شرط در صورت جزئی حقیقی نبودن معنای حرفی
#1
یکی از ثمرات بحث از معنای حرفی که توسط شهید صدر مطرح شده، این است که اگر معنای حرفی جزئی دانسته شود، دیگر نمی توان قائل به مفهوم شرط شد؛ چون به عنوان مثال مفاد «ان جاءک زید فأکرمه»، وجوب شخصی خواهد شد که این وجوب شخصی معلق بر مجیء زید شده است و در این فرض منافات ندارد که فرد دیگری از وجوب اکرام زید وجود داشته باشد که معلق بر سبب دیگر مثل بیماری او باشد. اما در صورتی که معنای حرفی جزئی حقیقی نبوده بلکه کلی باشد که به جهت تقوم به طرفین دچار جزئیت طرفی شده باشد، مفاد «أکرمه» طبیعی وجوب اکرام زید خواهد شد که بر این اساس، سنخ وجوب اکرام زید معلق بر مجیء او خواهد شد؛ لذا گویا گفته شده است که طبیعی وجوب اکرام زید معلق بر مجیء او است که این امر موجب ثبوت مفهوم شرط خواهد شد. [1]
استاد شهیدی این ثمره را پذیرفته اند.
درس خارج اصول، جلسه 98.09.11


[1]. بحوث فی علم الأصول، السید محمد باقر الصدر، ج1، ص352.
پاسخ
#2
(16-آذر-1398, 21:05)مهدی منصوری نوشته: یکی از ثمرات بحث از معنای حرفی که توسط شهید صدر مطرح شده، این است که اگر معنای حرفی جزئی دانسته شود، دیگر نمی توان قائل به مفهوم شرط شد

[1]. بحوث فی علم الأصول، السید محمد باقر الصدر، ج1، ص352.

شهید صدر می فرماید اگر بگوییم مفاد هییت جزیی باشد فقط قید به ماده می خورد نه هییت و در اینصورت شرط به متعلق وجوب می خورد و خود وجوب مطلق است. ایشان فرموده است 

و مما يترتّب على‏ ذلك أنّ القيد إذا كان راجعاً في ظاهر الكلام إلى‏ مفاد الهيئة فلا بدّ من تأويله، كما في الجملة الشرطية فإنّ ظاهرها كون الشرط قيداً لمدلول هيئة الجزاء، و حيث إنّ هيئة الجزاء موضوعة لمعنىً حرفيٍّ- و هو جزئيّ- فلا يمكن تقييده، فلا بدّ من تأويل الظهور المذكور. فإذا قيل: (إذا جاءك زيد فأكرمه) دلّ الكلام بظهوره الأوّليّ على‏ أنّ المقيّد بالمجي‏ء مدلول هيئة الأمر في الجزاء، و هو الطلب و الوجوب الملحوظ بنحو المعنى‏ الحرفي، فيكون الوجوب مشروطاً، و لكن حيث يستحيل التقييد في المعاني الحرفيّة فلا بدّ من إرجاع الشرط إلى‏ متعلّق الوجوب، لا إلى‏ الوجوب نفسه، فيكون الوجوب مطلقاً و متعلّقه مقيّداً بزمان المجي‏ء على‏ نحو الواجب المعلّق‏
دروس فی علم الاصول
پاسخ
#3
(16-آذر-1398, 21:05)مهدی منصوری نوشته: یکی از ثمرات بحث از معنای حرفی که توسط شهید صدر مطرح شده، این است که اگر معنای حرفی جزئی دانسته شود، دیگر نمی توان قائل به مفهوم شرط شد؛ . [1]
استاد شهیدی این ثمره را پذیرفته اند.
درس خارج اصول، جلسه 98.09.11


[1]. بحوث فی علم الأصول، السید محمد باقر الصدر، ج1، ص352.

اگر هیئت شرط جزئی باشد -البته جزئی حقیقی نیست کما هو ظاهر- باز هم می توان مفهوم شرط را ثابت کرد با همان جوابی که در ثمره ی چهارم بیان نمودند.توضیح این که اگر عرف از جمله ی شرط توقف شرط بر سنخ حزاء را بفهمد در این صورت بر شارع لازمست به نحو دیگری تقیید خود را بیان کند که موجب القاء مکلفین در مخالفت تکلیف نشود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  لزوم انسداد در صورت عدم حجیت خبر ثقه Payam_Khajei 0 151 7-اسفند-1402, 01:01
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اشکال در تفصیل کفایه بین شک در وجود قرینه متصله و شک در قرینیت موجود Payam_Khajei 1 109 2-اسفند-1402, 22:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی سیره عقلاء در رجوع جاهل به اهل خبره در صورت عدم وثوق Payam_Khajei 3 122 2-اسفند-1402, 21:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی Payam_Khajei 0 71 24-بهمن-1402, 14:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  احتمال وجود قرائن حالیه شخصیه نسبت به آیات قرآن Payam_Khajei 0 154 24-بهمن-1402, 14:48
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای متشابه در قرآن Payam_Khajei 3 165 19-بهمن-1402, 08:07
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای روایت مسعدة در بحث ترخیص در مخالفت علم اجمالی Payam_Khajei 5 290 13-آذر-1402, 20:48
آخرین ارسال: خیشه
  معنای حصه توأمه و اشکال به آن Payam_Khajei 0 272 28-مهر-1402, 21:26
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  حجت نبودن اخبار آحاد در امور غریبه حسین بن علی 3 625 26-دي-1401, 08:24
آخرین ارسال: حسین بن علی
  مفهوم موجبه کلیه سالبه کلیه است یا سالبه جزئیه و هکذا بالعکس؟ شهبازی 0 357 11-خرداد-1401, 16:34
آخرین ارسال: شهبازی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان