امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفاوت مبنای سید مرتضی و مالک بن انس در تمسک به اجماع
#1
مبنای مالک در تمسک به اجماعات، مسأله حجیت اجماع اهل مدینه بود  که پشتوانه اش روایتی مروی از پامبر صلی الله علیه و آله وسلم است که خداوند کژی و انحراف را از اهل مدینه دور کرده است و مبنای سید مرتضی، حجیت اجماع از باب تضمن قول معصوم علیه السلام بوده است.
این مبنای سید مرتضی که مسلک بغدادی ها بود، در مقابل مسلک قمی هاست که تمسک به خود اخبار می کرده اند و قائل به حجیت اخبار بوده اند.
بر این اساس، شیخ طوسی که در بعضی از کتابهایش تمسک به اجماع و اخبار می کند مرادش از اخبار، اشاره به مسلک قمی ها و مرادش از اجماع، اشاره به مسلک بغدادی ها است.
پاسخ
 سپاس شده توسط عرفان عزیزی ، حسین .
#2
(17-آذر-1398, 12:44)رضا یعقوبی نوشته: مبنای مالک در تمسک به اجماعات، مسأله حجیت اجماع اهل مدینه بود  که پشتوانه اش روایتی مروی از پامبر صلی الله علیه و آله وسلم است که خداوند کژی و انحراف را از اهل مدینه دور کرده است و مبنای سید مرتضی، حجیت اجماع از باب تضمن قول معصوم علیه السلام بوده است.
این مبنای سید مرتضی که مسلک بغدادی ها بود، در مقابل مسلک قمی هاست که تمسک به خود اخبار می کرده اند و قائل به حجیت اخبار بوده اند.
بر این اساس، شیخ طوسی که در بعضی از کتابهایش تمسک به اجماع و اخبار می کند مرادش از اخبار، اشاره به مسلک قمی ها و مرادش از اجماع، اشاره به مسلک بغدادی ها است.
نسبت مسلک علمای بغداد با روایات چگونه بوده ؟خوب آنها هم به روایات حتما تمسک می کردند آن وقت فارقشان با مسلک قمی ها دقیقا چه می شود ؟
پاسخ
#3
(18-آذر-1398, 11:27)عرفان عزیزی نوشته:
(17-آذر-1398, 12:44)رضا یعقوبی نوشته: مبنای مالک در تمسک به اجماعات، مسأله حجیت اجماع اهل مدینه بود  که پشتوانه اش روایتی مروی از پامبر صلی الله علیه و آله وسلم است که خداوند کژی و انحراف را از اهل مدینه دور کرده است و مبنای سید مرتضی، حجیت اجماع از باب تضمن قول معصوم علیه السلام بوده است.
این مبنای سید مرتضی که مسلک بغدادی ها بود، در مقابل مسلک قمی هاست که تمسک به خود اخبار می کرده اند و قائل به حجیت اخبار بوده اند.
بر این اساس، شیخ طوسی که در بعضی از کتابهایش تمسک به اجماع و اخبار می کند مرادش از اخبار، اشاره به مسلک قمی ها و مرادش از اجماع، اشاره به مسلک بغدادی ها است.
نسبت مسلک علمای بغداد با روایات چگونه بوده ؟خوب آنها هم به روایات حتما تمسک می کردند آن وقت فارقشان با مسلک قمی ها دقیقا چه می شود ؟

استاد سید جواد شبیری در نقد این دیدگاه مطرح کردند که شما جمل العلم و العمل سید مرتضی را با المقنع شیخ صدوق مقایسه  کنید یک روند را مشاهده می کنیدو این تفاوت را مشاهده نمی کنید بله دربرخی موارد نادر تفاوت این دو مکتب معلوم می شود مثلا در بحث سهو النبی مرحوم صدوق از روایات دست نمی کشد ولی برخی بغدادی ها دست می کشند
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .
#4
مسلک قمی ها عمل به خبر واحد بوده است و مسلک بغداد عدم حجیت خبر واحد بوده است. اما بغدادی ها هر خبری که تلقی به قبول میشد به ان عمل میکردند. اما شیخ طوسی جمع بین مسلک بغدادی و مسلک قمی ها کرد لذا به او شیخ الطائفه گفته میشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .
#5
(18-آذر-1398, 18:12)خیشه نوشته: مسلک قمی ها عمل به خبر واحد بوده است و مسلک بغداد عدم حجیت خبر واحد بوده است. اما بغدادی ها هر خبری که تلقی به قبول میشد به ان عمل میکردند. اما شیخ طوسی جمع بین مسلک بغدادی و مسلک قمی ها کرد لذا به او شیخ الطائفه گفته میشد.

منظورتون از جمع کردن چیه ؟طبق فرمایش خودتان مکتب قم تلقی به قبول نزد اصحاب را شرط نمی داند مکتب بغداد شرط می داند آن وقت شیخ چطور بین این دو جمع کرده است ؟
شاید وجه تمسک شیخ به اجماع و اخبار کنار همدیگر این باشد که خواسته تجمیع ادله بکند که اگر مثلا کسی دز اخبار ایراد داشت بداند در مساله اجماع هم هست
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .
#6
(19-آذر-1398, 08:10)عرفان عزیزی نوشته:
(18-آذر-1398, 18:12)خیشه نوشته: مسلک قمی ها عمل به خبر واحد بوده است و مسلک بغداد عدم حجیت خبر واحد بوده است. اما بغدادی ها هر خبری که تلقی به قبول میشد به ان عمل میکردند. اما شیخ طوسی جمع بین مسلک بغدادی و مسلک قمی ها کرد لذا به او شیخ الطائفه گفته میشد.

منظورتون از جمع کردن چیه ؟طبق فرمایش خودتان مکتب قم تلقی به قبول نزد اصحاب را شرط نمی داند مکتب بغداد شرط می داند آن وقت شیخ چطور بین این دو جمع کرده است ؟
شاید وجه تمسک شیخ به اجماع و اخبار کنار همدیگر این باشد که خواسته تجمیع ادله بکند که اگر مثلا کسی دز اخبار ایراد داشت بداند در مساله اجماع هم هست
پاسخ
#7
همین مورد سهو النبی صلی الله علیه و آله و سلم که اشاره فرمودید شاید شاهدی بر تفاوت مبانی این دو مکتب باشد که یکی قائل به حجیت مطلق خبر واحد و دیگری قائل به عدم حجیت یا حجیت فی الجمله بوده اند. برای اثبات هر دو نظریه (عدم تفاوت دو مسک یا تفاوت آن ها) نیاز به تتبع های وسیع تری وجود دارد. بنده فقط مطلب را از استاد نقل کردم. بعید است که ایشان با بررسی های محدود، چنین نظری داده باشند. معروف هم همین است که سید مرتضی حجیت خبر واحد را قبول نداشته است اگر چه صاحب حدائق، این مطلب را قبول نکرده. (الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، ج‌، ص: 65
)
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تفاوت قیاس و استصحاب محمد جواد ادهمی 0 246 8-آبان-1402, 04:16
آخرین ارسال: محمد جواد ادهمی
  تفاوت بیع با قرض خیشه 2 2,002 21-فروردين-1399, 17:29
آخرین ارسال: خیشه
  تفاوت کتاب من لا یحضره و خصال رضا یعقوبی 1 1,358 21-دي-1398, 07:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اجماع دخولی و جابریت عمل فقهاء رضا یعقوبی 0 1,027 16-آذر-1398, 16:32
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  عدم انتساب مبنای تساهل در جمع آوری احادیث به مرحوم صدوق خیشه 2 2,576 23-فروردين-1398, 21:56
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان