17-آذر-1398, 18:51
(آخرین تغییر در ارسال: 17-آذر-1398, 19:11 توسط مهدی منصوری.)
سومین ثمره برای بحث از معنای حرفی در کلام شیخ انصاری ذکر شده است. ایشان فرموده اند: معنای هیئت «أکرمه» به جهت معنای حرفی بودن، جزئی است و به همین جهت قابل تقیید نیست؛ لذا در تعبیر «ان جاءک زید فأکرمه»، مجیء زید نمی تواند قید برای هیئت «أکرمه» باشد بلکه قید ماده خواهد بود. با رجوع قید به ماده وجوب فعلی خواهد بود که همان واجب معلق می شود.
استاد شهیدی در پاسخ از این ثمره فرموده اند: به نظر ما اشکال مرحوم شیخ انصاری که به جهت جزئی بودن معنای هیئت تقیید آن را ممکن ندانسته اند، سه پاسخ دارد:
1- معنای حرفی جزئی حقیقی نیست بلکه جزئی طرفی است.
2- تقیید احوالی در مورد معنای جزئی ممکن است.
3- تعلیق در معنای حرفی ممکن است.
درس خارج اصول استاد شهیدی؛ 98.09.11
[/url]
برای مشاهده تفصیل کلام شیخ انصاری و همچنین پاسخ های استاد شهیدی اینجا کلیک کنید.
[url=https://fa.mfeb.ir/taqrir/%d8%ab%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%d8%ad%d8%ab-%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d8%b9%d9%86%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d9%85%d8%b9%d9%86%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d8%b1-3/]