امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ثمره بحث از معنای حرفی در مورد امکان تمسک به هیئت
#1
 یکی از ثمراتی که برای بحث از معنای حرفی مطرح شده این است که برای نفی وجوب تخییری و کفائی به اطلاق هیئت تمسک می شود. به عنوان مثال وقتی تعبیر «اعتق رقبة» به کار برده می شود، هیئت امر اقتضاء می کند که حتی اگر عدل دیگری مثل روزه شصت روز انجام شود، هنوز عتق رقبه واجب است و لذا وجوب تعیینی عتق رقبه ثابت می شود. علاوه بر اینکه اطلاق صیغه امر اقتضا می کند که حتی اگر فرد دیگری این واجب را انجام دهد، وجوب بر جای خود پابرجا خواهد بود که عینی بودن وجوب ثابت خواهد شد. این اثر مترتب بر این است که هیئت که معنای حرفی است، کلی بوده و قابل تقیید باشد؛ چون اگر هیئت که معنای حرفی است، جزئی باشد، اساساً قابل تقیید نیست و در فرضی که تقیید ممکن نباشد، اطلاق هم ممکن نخواهد بود.

استاد شهیدی دام ظله از این ثمره سه پاسخ ذکر کرده اند:
1- برای تقیید لازم نیست که در همان صیغه امکان تقیید وجود داشته باشد، بلکه همین که برای مولی امکان وجود داشته باشد که نحوه کلام خود را تغییر داده و از اسم استفاده کرده و تقیید بزند، کافی است که در صورت استفاده از صیغه امر اطلاق استفاده شود.
2- عدم امکان تقیید هیئت از مواردی است که نوع مردم نسبت به آن توجهی ندارند و لذا در نزد عامه امکان تقیید وجود دارد، در نتیجه اطلاق گیری صورت می گیرد. نکته مهم این است که اطلاق گیری فرع بر برهان نیست بلکه متفرع بر ظهور عرفی است.
3- فرضا اگر تقیید از طریق هیئت ممکن نباشد، تقیید از ناحیه ماده ممکن است.

درس خارج اصول استاد شهیدی، 98.09.11

جهت مشاهده تفصیل پاسخ های استاد شهیدی اینجا کلیک کنید.
پاسخ
#2
(17-آذر-1398, 19:09)مهدی منصوری نوشته:  اگر هیئت که معنای حرفی است، جزئی باشد، اساساً قابل تقیید نیست و در فرضی که تقیید ممکن نباشد، اطلاق هم ممکن نخواهد بود.

اینکه هیئت جزیی باشد قابل تقیید نیست کلام صحیحی نیست. این خلط از شیخ انصاری ناشی شده است. ایشان خیال کرده است که جزئی در اینجا جزیی به معنای منطقی است یعنی مایمتنع صدقه علی کثیرین پس تقیید بردار نیست. ولی شهید صدر می فرماید جزیی به معنای خصصویت طرفین است.طبق کلام شهید صدر ثمره ای برای معنای حرفی وجود ندارد
و لكنّ الصحيح: أنّ كون المعنى‏ الحرفيّ جزئيّاً ليس بمعنى‏ ما لا يقبل الصدق على‏ كثيرين لكي يستحيل فيه التقييد و الإطلاق، بل هو قابل لذلك تبعاً لقابليّة طرفيه‏، و إنّما هو جزئيّ بلحاظ خصوصيّة طرفيه، بمعنى‏ أنّ كلّ نسبةٍ مرهونة بطرفيها؛ و لا يمكن الحفاظ عليها مع تغيير طرفيها.دروس فی علم الاصول
 
 
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کلام آیت الله زنجانی در مورد سیره های مستحدث Payam_Khajei 2 238 17-اسفند-1402, 15:30
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد تمسک به انسداد صغیر در اثبات حجیت قول لغوی Payam_Khajei 3 137 12-اسفند-1402, 14:11
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تمسک به عموم تعلیل آیه نبأ برای اثبات حجیت شهرت فتوائیه Payam_Khajei 0 49 5-اسفند-1402, 23:01
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث) Payam_Khajei 0 52 5-اسفند-1402, 23:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی Payam_Khajei 0 64 24-بهمن-1402, 14:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای متشابه در قرآن Payam_Khajei 3 145 19-بهمن-1402, 08:07
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام بحوث در مورد روایات نهی از رجوع به قرآن Payam_Khajei 0 58 19-بهمن-1402, 00:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به آیه "هن‌ ام الکتاب و آخر متشابهات" برای عدم حجیت ظواهر قرآن Payam_Khajei 0 55 17-بهمن-1402, 23:45
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام شهید صدر در مورد سیره های مستحدث Payam_Khajei 3 267 3-بهمن-1402, 00:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  امکان تمسک به سیره متشرعه در اثبات حجیت ظهور مع عدم الوثوق Payam_Khajei 0 38 25-دي-1402, 14:41
آخرین ارسال: Payam_Khajei

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان