امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
توثیق روات از جعفر بن بشیر
#1
استاد در تاریخ 7\9\98 فرمودند :
مرحوم نجاشی در توصیف جعفر بن بشیر می گوید : روی عن الثقات و رووا عنه . تقریب استدلال : صرف نقل یک شخص از ثقات و نقل ثقات از وی امری عادی بوده و حتی در مورد ضعفاء هم محقق است بنابراین برای این که این عبارت در مقام مدح است باید مراد مرحوم نجاشی حصر باشد یعنی تنها از ثقات نقل می کند.
استاد در این جلسه به ان قلت هایی از آیت الله سیستانی مد ظله اشاره فرمودند و بدان پاسخ دادند...
پاسخ
 سپاس شده توسط عرفان عزیزی
#2
(18-آذر-1398, 18:25)مسعود عطار منش نوشته: استاد در تاریخ 7\9\98 فرمودند :
مرحوم نجاشی در توصیف جعفر بن بشیر می گوید : روی عن الثقات و رووا عنه . تقریب استدلال : صرف نقل یک شخص از ثقات و نقل ثقات از وی امری عادی بوده و حتی در مورد ضعفاء هم محقق است بنابراین برای این که این عبارت در مقام مدح است باید مراد مرحوم نجاشی حصر باشد یعنی تنها از ثقات نقل می کند.
استاد در این جلسه به ان قلت هایی از آیت الله سیستانی مد ظله اشاره فرمودند و بدان پاسخ دادند...

اگر اشکالات آقای سیستانی را هم مطرح کنید ممنون میشم
پاسخ
#3
سلام علیکم ضمن عرض تشکر
اگر اشکالات و جواب های استاد به آقای سیستانی را ذکر بفرمایید بهتر است؛ چه اینکه همین مسئله در درس آیت الله شب زنده دار نیز مطرح شد و ایشان مبنای مذکور را نپذیرفتند
پاسخ
#4
اشکال اول آقای سیستانی ‌‌: برای اینکه مدح بودن عبارت را تصحیح کنیم میتوانیم بگوییم این عبارت اکثار از ثقات و اکثار ثقات از وی را بیان میکند و این قطعا مدح شخص محسوب میشود ۰
اشکال دوم آقای سیستانی : اگر این عبارت دال بر حصر باشد مستلزم امر غریبی بوده و آن عبارت است از انحصار نقل ثقات از یک شخص چون یک شخص هر چقدر هم که بزرگ باشد ضعفا ابایی از نقل از وی ندارند همانطور به پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله هم دروغ می بستند ۰
پاسخ استاد : در مورد اشکال اول ایشان باید گفت حتی در مورد محمد بن خالد برقی هم که یروی عن الضعفا گفته اند اکثرا از ثقات نقل می کند پس مدح خاصی محسوب نمیشود ۰
ان قلت : شاید مراد اینست که از ضعفا کم نقل میکند نه اینکه صرفا از ثقات اکثار دارد یا شاید مراد اینست که استیعاب عرفی دارد یعنی نقلش از ضعفا بسیار کم است که گویی نیست(النادر کالمعدوم)۰ قلت : این دو حمل مستبعد است چون این عبارت کلا در مورد دو نفر وارد شده یکی جعفر بن بشیر و دیگری محمد بن اسماعیل زعفرانی (گویا استاد می خواهند بفرمایند مطلبی که تنها در مورد دو نفر گفته شده باید مطلب خاصی باشد و صرفا کم نقل کردم از ضعفا یا استیعاب عرفی چندان خاص نیست) و اساسا در مقام مدح بودن عبارت اقتضا می‌کند که عبارت دال بر حصر(استیعاب حقیقی) باشد و دلیل ندارد از این معنا رفع ید کرده به استیعاب عرفی حمل کنیم علاوه بر اینکه نقل از ضعفا امری نامتعارف بوده و اینکه عبارت صرفا بخواهد بگوید اینها افراد متعارفی هستند بعید است . ان قلت : ممکن است این عبارت در مقام پاسخ به شبهه ای در مورد جعفر بن بشیر است که او از ضعفا نقل میکند . قلت : هیچ شاهدی از خود عبارت و نه در جای دیگر بر این مطلب وجود ندارد لذا بلاوجه است .
پاسخ به اشکال دوم آقای سیستانی : مدح بودن عبارت حصر را در هر دو قسمت عبارت افاده نمی کند تا این اشکال نقضی وارد باشد یعنی مدح بودن باعث میشود از روی عن الثقات حصر استفاده شود نه از رووا عنه و اصلا حاج آقای والد می فرمایند رووا عنه به این معناست که روایاتش از طریق ثقات به ما رسیده ل ا این عبارت در مقام اعتبار بخشی به روایات جعفر بن بشیر است ۰
پاسخ
 سپاس شده توسط عرفان عزیزی
#5
(22-آذر-1398, 15:02)مسعود عطار منش نوشته: اشکال اول آقای سیستانی ‌‌: برای اینکه مدح بودن عبارت را تصحیح کنیم میتوانیم بگوییم این عبارت اکثار از ثقات و اکثار ثقات از وی را بیان میکند و این قطعا مدح شخص محسوب میشود ۰
اشکال دوم آقای سیستانی : اگر این عبارت دال بر حصر باشد مستلزم امر غریبی بوده و آن عبارت است از انحصار نقل ثقات از یک شخص چون یک شخص هر چقدر هم که بزرگ باشد ضعفا ابایی از نقل از وی ندارند همانطور به پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله هم دروغ می بستند ۰
پاسخ استاد : در مورد اشکال اول ایشان باید گفت حتی در مورد محمد بن خالد برقی هم که یروی عن الضعفا گفته اند اکثرا از ثقات نقل می کند پس مدح خاصی محسوب نمیشود ۰
ان قلت : شاید مراد اینست که از ضعفا کم نقل میکند نه اینکه صرفا از ثقات اکثار دارد یا شاید مراد اینست که استیعاب عرفی دارد یعنی نقلش از ضعفا بسیار کم است که گویی نیست(النادر کالمعدوم)۰ قلت : این دو حمل مستبعد است چون این عبارت کلا در مورد دو نفر وارد شده یکی جعفر بن بشیر و دیگری محمد بن اسماعیل زعفرانی (گویا استاد می خواهند بفرمایند مطلبی  که تنها در مورد دو نفر گفته شده باید مطلب خاصی باشد و صرفا کم نقل کردم از ضعفا یا استیعاب عرفی چندان خاص نیست) و اساسا در مقام مدح بودن عبارت اقتضا می‌کند که عبارت دال بر حصر(استیعاب حقیقی) باشد و دلیل ندارد از این معنا رفع ید کرده به استیعاب عرفی حمل کنیم علاوه بر اینکه نقل از ضعفا امری نامتعارف بوده و اینکه عبارت صرفا بخواهد بگوید اینها افراد متعارفی هستند بعید است . ان قلت : ممکن است این عبارت در مقام پاسخ به شبهه ای در مورد جعفر بن بشیر است که او از ضعفا نقل میکند . قلت : هیچ شاهدی از خود عبارت و نه در جای دیگر بر این مطلب وجود ندارد لذا بلاوجه است .
پاسخ به اشکال دوم آقای سیستانی : مدح بودن عبارت حصر را در هر دو قسمت عبارت افاده نمی کند تا این اشکال نقضی وارد باشد یعنی مدح بودن باعث میشود از روی عن الثقات حصر استفاده شود نه از رووا عنه و اصلا حاج آقای والد می فرمایند رووا عنه به این معناست که روایاتش از طریق ثقات به ما رسیده ل ا این عبارت در مقام اعتبار بخشی به روایات جعفر بن بشیر است ۰

از مباحث لا ضرر نظر آقای سیستانی را نقل کردید؟
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مراد از احمد بن محمد و ابی جعفر در اسناد مسعود عطار منش 0 872 11-بهمن-1398, 18:15
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  علت ذکر نشدن برخی روات در کتب رجالی مسعود عطار منش 0 1,109 2-دي-1398, 19:05
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  توثیق عام: طریق داشتن مرحوم صدوق به راوی 2 مسعود عطار منش 0 1,003 28-آذر-1398, 17:05
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  توثیق عام : طریق داشتن،مرحوم صدوق به راوی 1 مسعود عطار منش 0 831 28-آذر-1398, 17:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان