امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم توجه به احتمال قیاس در فتوای ابوحنیفه
#1
ابوحنیفه در مسأله غصب، قائل به ضمان غاصب نسبت به عین و عدم ضمانش نسبت به منافع شده است.(الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌5، ص: 290، صحیحه ابی ولاد). مرحوم نائینی مدرک ابوحنیفه را روایت الخراج بالضمان دانسته اند (منية الطالب في حاشية المكاسب، ج‌1، ص: 101)،
لکن این مطلب درست نیست؛ چرا که اولا  چه بسا مستند ابوحنیفه در مسأله، همان مستند مالک باشد (عمل فقهای مدینه، موطأ الإمام مالك، ج‏4، ص: 888) و ثانیا چه بسا ابوحنیفه در این مسأله از باب قیاس پیش رفته است. (مثل تعدی حکم حرمت خرید و فروش نجساسات که مستندش در نزد اهل سنت، صرفا قیاس است؛ چرا که روایات حرمت خرید و فروش نجاسات، فقط در دو مورد از نجاسات وارد شده است.)
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تفاوت قیاس و استصحاب محمد جواد ادهمی 0 246 8-آبان-1402, 04:16
آخرین ارسال: محمد جواد ادهمی
  رابطه رزق با تجارت و اقتصاد با توجه به روایت خیشه 3 2,177 20-خرداد-1399, 19:24
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان