20-آذر-1398, 19:20
در بحث شک در نفسی و غیری بودن واجب، برخی مثل مرحوم شیخ به خاطر حرفی و غیر قابل تقیید بودن هیئت، تمسک به اطلاق هیئت را صحیح ندانسته اند و تمسک را تنها در صورتی صحیح دانسته اند که معنای هیئت، مفهوم طلب باشد نه طلب نفسانی.
در مقابل، مرحوم آخوند، به خاطر اسمی بودن معنای هیئت، این تمسک را صحیح دانسته و این استدلال مرحوم شیخ را ناشی از خلط طلب حقیقی و انشائی دانسته اند.
نظر مرحوم نائینی بر این است که اسمی و حرفی بودن معنای هیئت، هیچ دخلی در حل مسأله ندارد و صاحب کفایه هم دچار خلط بین مفهوم و مصداق شده است.
مطارح الأنظار ( طبع جديد )، ج1/332 ، كفاية الأصول ( طبع آل البيت )، ص: 108 و 97، فوائد الاصول، ج1، ص: 221، أجود التقريرات، ج1، ص: 168
در مقابل، مرحوم آخوند، به خاطر اسمی بودن معنای هیئت، این تمسک را صحیح دانسته و این استدلال مرحوم شیخ را ناشی از خلط طلب حقیقی و انشائی دانسته اند.
نظر مرحوم نائینی بر این است که اسمی و حرفی بودن معنای هیئت، هیچ دخلی در حل مسأله ندارد و صاحب کفایه هم دچار خلط بین مفهوم و مصداق شده است.
مطارح الأنظار ( طبع جديد )، ج1/332 ، كفاية الأصول ( طبع آل البيت )، ص: 108 و 97، فوائد الاصول، ج1، ص: 221، أجود التقريرات، ج1، ص: 168