22-آذر-1398, 20:25
در حمل ذاتی و اولی، لازم نیست که برای لفظ، همان مفهوم تفصیلی را به اجمال در نظر بگیریم و تفاوت بین موضوع و محمول را تنها در اجمال و تفصیل بدانیم؛ بلکه می توان گفت که معنای انسان هر چند که منطبق بر حیوان ناطق است؛ اما عین معنای حیوان ناطق ارتکازی نیست؛ بلکه معنای انسان، عنوان ماهیت و حقیقت انسان است و حتی کسی که علم به ماهیت و مقومات انسان ندارد نیز، میتواند تصور ماهیت انسان را داشته باشد، پس در صورتی که حقیقت و ماهیت انسان از خارج منکشف شود، استعمال انسان در آن حقیقت منکشفه استعمال حقیقی و حمل اولی است. پس هر چند که در ابتدای وضع، انسان بر ماهیت انسان وضع شده بود اما ماهیت انسان روشن نبوده و بعد از کشف ماهیت، معنای انسان منطبق بر آن مفهوم منکشف خواهد شد و استعمال لفظ انسان در آن معنا حقیقی خواهد بود.