22-آذر-1398, 20:30
مرحوم خویی فرموده اند: «در حمل اولی تفاوتی ندارد که دلالت بر معنا، دلالت حقیقیه و بالوضع باشد یا دلالت مجازیه باشد؛ زیرا ملاک حمل اولی، حمل لفظ نیست بلکه ملاک در حمل اولی، حمل شدن واقعیت و ماهیت است. پس اگر دو مفهوم، عین یکدیگر باشند، حمل اولی محقق می شود هر چند که دلالت مجازی باشد.»
استاد در پاسخ فرمودند: «مراد مشهور از حمل اولی، حمل معنا بر معنا نیست بلکه مراد صریح ایشان، از حمل اولی، حمل لفظ با توجه به مفهوم _نه با توجه به الفاظ_ بر معنا است؛ یعنی لفظ انسان، با توجه به مفهوم مستفاد از لفظ، حمل بر مفهوم حیوان ناطق می شود.
یعنی از آنجا که بین لفظ و معنا، اتحاد اعتباری وجود دارد، و در اعتبار واضع، لفظ همان معنا دانسته شده است، پس حمل لفظ انسان با توجه به معنای ارتکازی متضمن در لفظ، بر حیوان ناطق بدون قرینه، دلالت بر این دارد که لفظ انسان، دارای مفهوم حیوان ناطق است.»
استاد در پاسخ فرمودند: «مراد مشهور از حمل اولی، حمل معنا بر معنا نیست بلکه مراد صریح ایشان، از حمل اولی، حمل لفظ با توجه به مفهوم _نه با توجه به الفاظ_ بر معنا است؛ یعنی لفظ انسان، با توجه به مفهوم مستفاد از لفظ، حمل بر مفهوم حیوان ناطق می شود.
یعنی از آنجا که بین لفظ و معنا، اتحاد اعتباری وجود دارد، و در اعتبار واضع، لفظ همان معنا دانسته شده است، پس حمل لفظ انسان با توجه به معنای ارتکازی متضمن در لفظ، بر حیوان ناطق بدون قرینه، دلالت بر این دارد که لفظ انسان، دارای مفهوم حیوان ناطق است.»