امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تهافت در کلام مرحوم نائینی
#1
مرحوم نائینی مجعول در باب امارات را احراز و وسطیت در اثبات دانستند درباب اصول محرزه فرموده مجعول تطبیق العمل علی المودی سوال این است که آیا مراد تطبیق عمل علی المؤدی است که کار مکلف است؟ ایشان برای دفع این اشکال باید مجعول را امر به تطبیق عمل بر مودی بداند ازطرفی ایشان درجمع بین حکم ظاهری وواقعی به دنبال این بود که بگوید اصلا امری درکار نیست و مجعول صرفا احراز است درنهایت می توان کلام ایشان را این طور منقح کرد که در اصول محرزه احراز از حیث جری عملی مجعول است(علم واحراز سه خصوصیت دارد یکی صفت نفسانی دوم طریقیت به واقع و سوم جری عملی طبق آن)اما ایشان عبارتی دارد که با این حمل نمی سازدایشان در فوائد الاصول ج2ص364فرموده :در أمارات جعل احراز من جمیع الجهات وجود دارد، در اصول محرزه جعل احراز از حیث جری عملی است، در اصول غیر محرزه نیز جعل احراز شده است، با این تفاوت که تنها از حیث منجزیت و معذریت جعل شده است.اینکه مجعول در اصول غیر محرزه نیز احراز باشد با حمل سابق نمی سازد  
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقدی بر نظریه ی خطابات قانونیه ی مرحوم امام عرفان عزیزی 15 4,157 17-بهمن-1401, 12:09
آخرین ارسال: علی آمنی
  دفاع از قاعده ی قبح عقاب بلا بیان در مقابل اشکالات مرحوم روحانی عرفان عزیزی 0 800 18-تير-1399, 05:40
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انکار قبح عقاب بلا بیان توسط مرحوم روحانی عرفان عزیزی 0 995 16-تير-1399, 12:21
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نقض روایی بر مرحوم اصفهانی عرفان عزیزی 8 4,744 4-بهمن-1398, 23:37
آخرین ارسال: فقاهت تمدنی
  سهو قلم مرحوم شیخ درباب ایجاب احتیاط عرفان عزیزی 0 1,022 18-آذر-1398, 11:29
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  مبنای مرحوم امام در جمع بین حکم ظاهری وواقعی عرفان عزیزی 0 1,266 4-آذر-1398, 11:31
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  خلط بین سیره ی عقلایی و احکام عقل عملی توسط مرحوم امام عرفان عزیزی 0 1,516 3-آذر-1398, 11:54
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تفاوت اعتبار و تنزیل در کلام محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 1,348 25-آبان-1398, 11:58
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان