امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
توحید مختلف اشتباه علامه ی حلی درخلاصه
#1
استاد شبیری فرمودند:
در روایت«مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ شُعَيْبٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: فِي الْمَرْأَةِ يُطَلِّقُهَا ....».منظور از شعیب، شعیب بن یعقوب العقرقوفی است که خواهر زاده‌ی ابوبصیر یحیی الاسدی می باشد. امام علیه السلام او را به دایی اش ارجاع دادند و فرمودند: «علیک بالاسدی».ابوبصیر یحیی الاسدی هم از اجلاء ثقات می باشد.در بعضی عبارات از این روایت به موثقه تعبیر شده است که به خاطر خلطی است که واقع شده است.یک راوی به نام یحیی بن قاسم حذاء داشتیم که واقفی بوده است.ابو بصیر، یحیی بن قاسم یا یحیی بن ابی القاسم ( با توجه به اختلاف اقوال) می باشد.علامه‌ی حلی در خلاصه گمان کرده است این دو نفر یک نفر هستند.ابو بصیر سال ها قبل از وقف از دنیا رفته است.از سال 179 که امام کاظم علیه السلام در زندان بودند، زمزمه هایی از وقف بوده است اما در سال 183 اوج گرفته است.ابو بصیر در سال 150 یعنی حدود سی سال قبل از وقف از دنیا رفته است.علی بن ابی حمزه بطائنی که عصا کش ابو بصیر و راوی اصلی از او بوده، واقفی شد که این مساله هم زمینه ساز این است که عده ای گمان کنند ابو بصیر هم واقفی شده بود، که گفتیم وقف در مورد ابو بصیر اصلا امکان ندارد.در نتیجه روایت صحیحه است.جلسه ی 19
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  یکی از مناشئ امکان اتحاد در بحث توحید مختلفاتت مسعود عطار منش 0 368 11-بهمن-1399, 00:20
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  «رجال»  ریشه های اشتباه در شناسایی راوی مهدی خسروبیگی 0 1,023 10-اسفند-1398, 22:03
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان