امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
برای تصرف در اموال دیگران رضایت فعلی آنها کافی است هر چند در دل ناراحت هستند!!
#1
استاد شهیدی در تاریخ 26/9/98 فرمودند که در تصرف در مال غیر مراد از رضا و طیب نفس، ابتهاج نفس نیست که ظاهر کلام مرحوم تبریزی این است که رضا به معنای طیب نفس و ابتهاج نفس است؛ بلکه مراد رضایت فعلی است که گاهی بعد از تزاحم اغراض و کسر و انکسار محقق می شود؛
مثلا ما می بینیم که در بعضی مهمانی ها، میزبان چندان راضی به سور دادن نیست ابتهاج نفس نسبت به پذیرایی از مهمان ندارد ولی به خاطر مصالح دیگری راضی به سور دادن می شود؛
یا اینکه شخصی برای خانه موز خریداری کرده است و مهمانی وارد خانه می شود و او رضایتی نداشته که موز را جلوی مهمان قرار دهد ولی فرزند صغیر این میزبان وقتی می گوید که پدر ما موز خریداری کرده است، مجبور می شود موز را جلوی مهمان قرار دهد ولی وقتی موز را جلوی مهمان می گذارد رضایت فعلی دارد و همین رضای فعلی کافی است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  هیچ توجیهی برای خدعه علی(کرم الله وجهه)نمیتوان کرد آسدهادی 17 31,629 11-فروردين-1402, 14:38
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه جمع انکار برای رفع تعارض عرفان عزیزی 1 1,010 27-خرداد-1400, 07:08
آخرین ارسال: مهدی دهبان
  عدم جواز تقلید برای عوام! (در صورتی که... ) ارادتمند آیت الله مکارم 3 1,614 9-آبان-1399, 07:17
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مساله جدید: فضیلتی برای سادات حسین بن علی 22 34,903 19-اسفند-1397, 17:31
آخرین ارسال: حسین بن علی
  ثمره خطابات قانونیه در شرطیت قدرت برای تکالیف خیشه 0 1,818 8-دي-1397, 20:11
آخرین ارسال: خیشه
  تطوّق، نشانه ای برای تشخیص اول ماه 83068 3 8,339 26-بهمن-1395, 12:18
آخرین ارسال: 83068
  تصرف فقیهان غیر مبسوط الید در خمس عالم 2 5,428 15-ارديبهشت-1394, 18:46
آخرین ارسال: عالم
  گریه برای امام حسین علیه السلام سبب مستقل آمرزش گناه یا زمینه قبول توبه؟ سایه 1 5,915 13-آذر-1393, 19:25
آخرین ارسال: حسین بن علی
  موضوعاتی که برای تحقیق و پژوهش مناسب می دانید عالم 1 6,569 8-فروردين-1393, 21:39
آخرین ارسال: rkh92

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان