امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تقدم فهم عرفی در جمع روایات بر جمع صناعی
#1
تقدم فهم عرفی در جمع روایات بر جمع صناعی

مرحوم حکیم در مستمسک آورده‌اند: جمع صناعی بین موثقه سماعه لا یحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه و توقیع شریف لا یحل لاحد ان یصرف فی مال غیره بغیر اذنه این است که تصرفات در اموال دیگران مشروط به دو امر باشد: ۱. طیب نفس مالک، ۲. اذن مالک. همانند جمع دو خطاب «لا صلاة الا بطهور» و «لا صلاة الا الی القبلة» که مفاد جمع شرطیت طهارت و استقبال خواهد بود.
لکن عرف وقتی دو خطاب مذکور را کنار یکدیگر می‌گذارد، اچنین می‌گوید که «اذن» در توقیع شریف طریقیت دارد و نه موضوعیت، و بما هو کاشف عن الرضا و الطیب النفسانی ذکر شده است. در چنین مواردی جمع و فهم عرف مقدم بر جمع صناعی است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه Payam_Khajei 5 528 4-دي-1402, 00:30
آخرین ارسال: 105767
  وجه تعدد روایات از یک راوی در بسیاری از موارد Payam_Khajei 0 74 28-مهر-1402, 21:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی روایات «القرآن نزل علی سبعۀ أحرف» حسین بن علی 0 356 25-دي-1401, 12:39
آخرین ارسال: حسین بن علی
  بررسی شمول اخبار علاجیه در موارد جمع عرفی میرزا مرتضی 2 287 20-خرداد-1401, 23:49
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  بررسی اشکال مانعیت عجز عرفی از تقیید در تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه میرزا مرتضی 0 373 4-خرداد-1401, 22:40
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  نکته علمی:  حمل بر تقیه گاهی می تواند جمع عرفی باشد نه مرجح مومن 2 412 9-اسفند-1400, 00:42
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  مبنای مهم شهید صدر در جمع بین روایات متعارض: مرجعیت ظاهر در تعارض نصوص مومن 0 410 11-بهمن-1400, 09:39
آخرین ارسال: مومن
  حیله های ربا مخالف قرآن و روایات است حسین بن علی 0 342 12-آذر-1400, 14:26
آخرین ارسال: حسین بن علی
  کراهتِ در روایات و حرمت فقهی هادی اسکندری 0 1,618 16-فروردين-1399, 11:05
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  اطلاق «الفقیه» بر حضرت حجت علیه السلام در روایات هادی اسکندری 0 1,192 11-فروردين-1399, 14:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان