30-آذر-1398, 19:43
تقدم فهم عرفی در جمع روایات بر جمع صناعی
مرحوم حکیم در مستمسک آوردهاند: جمع صناعی بین موثقه سماعه لا یحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه و توقیع شریف لا یحل لاحد ان یصرف فی مال غیره بغیر اذنه این است که تصرفات در اموال دیگران مشروط به دو امر باشد: ۱. طیب نفس مالک، ۲. اذن مالک. همانند جمع دو خطاب «لا صلاة الا بطهور» و «لا صلاة الا الی القبلة» که مفاد جمع شرطیت طهارت و استقبال خواهد بود.
لکن عرف وقتی دو خطاب مذکور را کنار یکدیگر میگذارد، اچنین میگوید که «اذن» در توقیع شریف طریقیت دارد و نه موضوعیت، و بما هو کاشف عن الرضا و الطیب النفسانی ذکر شده است. در چنین مواردی جمع و فهم عرف مقدم بر جمع صناعی است.
مرحوم حکیم در مستمسک آوردهاند: جمع صناعی بین موثقه سماعه لا یحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه و توقیع شریف لا یحل لاحد ان یصرف فی مال غیره بغیر اذنه این است که تصرفات در اموال دیگران مشروط به دو امر باشد: ۱. طیب نفس مالک، ۲. اذن مالک. همانند جمع دو خطاب «لا صلاة الا بطهور» و «لا صلاة الا الی القبلة» که مفاد جمع شرطیت طهارت و استقبال خواهد بود.
لکن عرف وقتی دو خطاب مذکور را کنار یکدیگر میگذارد، اچنین میگوید که «اذن» در توقیع شریف طریقیت دارد و نه موضوعیت، و بما هو کاشف عن الرضا و الطیب النفسانی ذکر شده است. در چنین مواردی جمع و فهم عرف مقدم بر جمع صناعی است.