امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جعل اماریت درفرض شک متساوی الطرفین!
#1
مرحوم شیخ انصاری اماره را چیزی می دانند که خودش کشف ناقص از واقع داشته باشد و شارع مقدس نیز از همین جهت آن را حجت کرده باشد مرحوم سید یزدی به کلام شیخ اشکال می کنند در بیان ایشان، ادله ی اجتهادی و أمارات اوسع از این است؛ در آن ها کشف ذاتی لازم نیست بلکه همین که شارع أمری را اعتبار کرد بما أنه الواقع، أماره می شود؛در نظر ایشان در مورد شک بالحمل الشایع که متساوی الطرفین است نیز می توان جعل أماره کرد. بعد می فرماید که بعید نیست که اصل صحت در فعل مسلم و ید مسلم نیز از این قبیل باشد؛ یعنی خودش کاشفیت ذاتی نداشته باشد و شارع آن را تنزیل منزله ی واقع کرده باشد. استاد درنقد کلام سید فرمودند:اگر قائل به تعبد محض در أمارات شدیم به اینکه مودای آن همان واقع است، پس برای حجیت لوازم آن هیچ دلیلی نخواهیم داشت؛ چه اینکه شارع صرفا تعبد به واقع بودن خود أمارات کرده است نه بر لوازم آن!!! لذا طبق بیان محقق یزدی لوازم أمارات حجت نخواهند بود.جلسه ی 23
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  وحدت مناط قبح عقاب درفرض عدم صدور و عدم وصول خطاب عرفان عزیزی 1 1,557 21-ارديبهشت-1399, 12:30
آخرین ارسال: علاوی
  انگاره ی تکلیف بما لا یطاق بودن درفرض عدم علم به تکلیف! عرفان عزیزی 0 914 16-ارديبهشت-1399, 12:22
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انکار حق طاعت مولا درفرض جهل مرکب مکلف! عرفان عزیزی 0 932 29-دي-1398, 08:30
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان