ارسالها: 445
موضوعها: 211
تاریخ عضویت: بهمن 1397
اعتبار:
9
سپاس ها 54
سپاس شده 70 بار در 62 ارسال
استاد در توضیح فعلیت در کلام مرحوم اصفهانی فرمودند :قضیهی کلیه اگر موضوع نداشته باشد، فعلیت ندارد. دلیل آن نیز روشن است؛ چه این که اگر قضیهی حقیقیه «المسافر یقصر» بر من تطبیق نشود، اصلا تکلیفی بر من نیست و نمی توانم بگویم من تکلیف دارم.ما با همین بیان به امام رحمه الله که قائل به خطابات قانونیه است می گوییم که خطابات قانونی چه ارتباطی به ما دارد؟! اگر آن کلی به من تطبیق نشود به من چه ربطی دارد؟! برای این که فعلیت برای من پیدا کند باید تطبیق شود. اگر تطبیق نشود هیچ ربطی به مکلف نخواهد داشت. جلسه ی 27
ارسالها: 10
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: اسفند 1396
اعتبار:
0
سپاس ها 2
سپاس شده 1 بار در 1 ارسال
سلام باید بین فعلیت و تنجّز در تبیین نظریه خطابات قانونیه تفاوت قایل شد بدین بیان که برای حصول فعلیت برای آحاد مکلفین تنها جعل قانونی حکم توسط شارع کفایت می کند و اساسا فعلیت قضیه حقیقیه دایر مدار وجود موضوع در خارج نیست به خلاف قضیه خارجیه لذا شخصی که مثلا مسافر نیست نیز مشمول قانون"المسافر یقصر" می شود لکن این قانون در حقّ او منجّز نیست به بیان دیگر در خطابات قانونیه به خلاف قول مشهور این چنین نیست که فعلیت حکم منوط به انحلال آن به آحاد مکلفین با تنوع گسترده حالات و موقعیت هایشان باشد بلکه به صورت کلی و قضیه حقیقیه عملیات ضرب القانون انجام می شود و هر مکلفی که عقلا قانون بر شرایطش منطبق نباشد معذور است اما فعلیت حکم در حقش محفوظ است این چنین است که تکلیف کفّار،جاهلین،ناسین و عصیانگران با وجود عدم انبعاث شخصی توجیه می شود.
ارسالها: 445
موضوعها: 211
تاریخ عضویت: بهمن 1397
اعتبار:
9
سپاس ها 54
سپاس شده 70 بار در 62 ارسال
بنده هم مثل شما این اشکال استاد بر کلام امام را وارد نمی دانم به این جهت که ولو تکلیف متوجه عبد نباشد اما همین که عبد می داند مولا غرض لزومی دارد باید طبق آن رفتار کند وعقلا او را مستحق عقاب می دانند ولو تطبیق بر مکلف نشود.
ارسالها: 445
موضوعها: 211
تاریخ عضویت: بهمن 1397
اعتبار:
9
سپاس ها 54
سپاس شده 70 بار در 62 ارسال
منظورتون از این بیان کلام استاد بود یا اشکال؟علی ای حال بیشتر توضیح بدید متوجه منظورتون نشدم
ارسالها: 1,013
موضوعها: 421
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 493
سپاس شده 198 بار در 172 ارسال
تحلیل درست بحث وابسته و اینست که ابتدا معنای فعلیت و تنجز و... را روشن کنیم.
ارسالها: 207
موضوعها: 22
تاریخ عضویت: مرداد 1399
اعتبار:
1
سپاس ها 14
سپاس شده 26 بار در 22 ارسال
ربط خطاب المسافر یقصر و عدم شمول آن نسبت به حاضر رو به بحث خطابات قانونیه رو حقیر با ذهن قاصرم متوجه نشدم.
حرف خطابات قانونیه اینه که قدرت شرط فعلیت نیست بلکه شرط تنجزه یعنی اگر کسی موضوع یک حکم بود ولی قادر بر امتثال نبود تکلیف نسبت به او فعلی است ولی منجز نیست. و حاضر اصلا موضوع این خطاب نیست و لذا اینجا اصلا خطابات قانونیه حرفی ندارد که بر او اشکال بشه!
اگر فرض کنیم فرض کنیم یک مسافری قدرت بر نماز نداشت حضرت امام رحمه الله تعالی میفرماید تکلیف در حقش فعلی است ولی منجز نیست.ایشون نمیفرماید این خطاب شامل حاضر میشه ولی منجز نیست!والله تعالی العالم