امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفاوت حسن و قبح با مفسده و مصلحت
#1
ملازمه‌ بین حسن و قبح و وجوب شرعی یک بحث است، و ملازمه بین مصلحت و مفسده با وجوب و حرمت شرعی بحثی دیگر است. باب مصالح و مفاسد باب عقل نظری است، ولی باب حسن و قبح باب عقل عملی است. مصلحت و مفسده امر تکوینی هستند مثل درد دل در اثر خوردن فلان چیز؛ ولی حسن و قبح این گونه نیست چه بسا که عده ای نیت یا علم را در حسن و قبح داخل کنند، در حالی که مصلحت و مفسده این طور نیست زیرا یک أمر تکوینی است.جلسه ی 27
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری
#2
(11-دي-1398, 11:36)عرفان عزیزی نوشته:  مصلحت و مفسده امر تکوینی هستند مثل درد دل در اثر خوردن فلان چیز؛ ولی حسن و قبح این گونه نیست 
یعنی حسن و قبح تکوینی نداریم؟پس حسن و قبح ذاتی چیه؟مثلا ظلم تکوینا قبیح نیست بلکه قبحه الشارع؟
پاسخ
#3
(12-دي-1398, 14:49)مهدی خسروبیگی نوشته:
(11-دي-1398, 11:36)عرفان عزیزی نوشته:  مصلحت و مفسده امر تکوینی هستند مثل درد دل در اثر خوردن فلان چیز؛ ولی حسن و قبح این گونه نیست 
یعنی حسن و قبح تکوینی نداریم؟پس حسن و قبح ذاتی چیه؟مثلا ظلم تکوینا قبیح نیست بلکه قبحه الشارع؟

منظور این است که این دو مقوله از یک وادی نیستند یعنی الزاما مصلحت و حسن یک جیز نیستند رابطه شان تساوی نیست بلکه برخی موارد می توانند از هم منفک شوند نه اینکه همیشه منفک شوند به عنوان مثال گاهی اوقات علم شما در حسن یک فعل تاثیر دارد اما درباب مصلحت این گونه نیست
پاسخ
#4
(14-دي-1398, 12:17)عرفان عزیزی نوشته: منظور این است که این دو مقوله از یک وادی نیستند یعنی الزاما مصلحت و حسن یک جیز نیستند رابطه شان تساوی نیست بلکه برخی موارد می توانند از هم منفک شوند

یعنی اینکه در برخی مواقع مصلحت وجود دارد ولی حسن وجود ندارد؟مثال شما ربطی نداشت میشه یه مثال دیگه بزنید
پاسخ
#5
(14-دي-1398, 22:30)مهدی خسروبیگی نوشته:
(14-دي-1398, 12:17)عرفان عزیزی نوشته: منظور این است که این دو مقوله از یک وادی نیستند یعنی الزاما مصلحت و حسن یک جیز نیستند رابطه شان تساوی نیست بلکه برخی موارد می توانند از هم منفک شوند

یعنی اینکه در برخی مواقع مصلحت وجود دارد ولی حسن وجود ندارد؟مثال شما ربطی نداشت میشه یه مثال دیگه بزنید

بله انفکاک آنها ممکن است مثال مشکلی ندارد شما بدون علم دارویی را خوردید و مبتلا به درد شدید خوب این فعل دارای مفسده بوده است اما قبیح نیست یا کسی که جاهلانه شراب خورده مبتلا به مفسده ی مستی می شود اگر چه فعلش قبیح نیست
پاسخ
#6
فکر میکنم بین حسن فاعلی و حسن فعلی خلط شده. مثالهای مذکور مثال برای حسن فاعلی است و همانست که قابل تفکیک از مصلحت و مفسده است ولی بحث اصلی در تفکیک حسن فعلی از مصلحت و مفسده است.
پاسخ
#7
(18-دي-1398, 00:40)مسعود عطار منش نوشته: فکر میکنم بین حسن فاعلی و حسن فعلی خلط شده. مثالهای مذکور مثال برای حسن فاعلی است و همانست که قابل تفکیک از مصلحت و مفسده است ولی بحث اصلی در تفکیک حسن فعلی از مصلحت و مفسده است.

بله به نظر بنده هم همین طور است
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تبیین تفاوت مساله ی حظر و اباحه با برائت و احتیاط درکلام محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 804 13-مهر-1399, 08:53
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ناصواب بودن وجود مصلحت در خود جعل عرفان عزیزی 0 848 25-فروردين-1399, 23:32
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تفاوت اعتبار و تنزیل در کلام محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 1,345 25-آبان-1398, 11:58
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان