امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم شرطیت اجتهاد مطلق برای قاضی
#1
مرحوم خویی فرموده است در شریعت قاضی تحکیم داریم و استدلال کردند بر مشروعیت قاضی تحکیم به روایت ابی خدیجه که در آن آمده« قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِيَّاكُمْ أَنْ يُحَاكِمَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً إِلَى أَهْلِ الْجَوْرِ وَ لَكِنِ انْظُرُوا إِلَى رَجُلٍ مِنْكُمْ يَعْلَمُ شَيْئاً مِنْ قَضَائِنَا فَاجْعَلُوهُ بَيْنَكُمْ فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ قَاضِياً فَتَحَاكَمُوا إِلَيْهِ‌»
به نظر ایشان فرق بین قاضی تحکیم و منصوب این است که در قاضی منصوب اجتهاد مطلق شرط است ولی در قاضی تحکیم طبق این روایت اجتهاد مطلق شرط نیست چون در روایت آمده است «انْظُرُوا إِلَى رَجُلٍ مِنْكُمْ يَعْلَمُ شَيْئاً مِنْ قَضَائِنَا» که در مجتهد متجزی در حیطه ای که قرار است حکم کند، این مفهوم صادق است.
استاد قایینی می فرماید این روایت دلالت بر کفایت اجتهاد متجزی نمی کند زیرا تعبیر «يَعْلَمُ شَيْئاً مِنْ قَضَائِنَا» به این خاطر است که حتی مجتهد مطلق نیز همه قضایای ائمه را نمی داند چون دانسته های او تنها قسمتی است که مربوط به فقه است. عجیب است از ایشان که از این روایت اجتهاد متجزی را استنباط کرده اند در حالی که در اصول (مصباح الاصول، السید أبوالقاسم الخوئی، ج3، ص437.)از همین روایت، اجتهاد مطلق را فهمیده اند. درس فقه98/9/25
 
پاسخ
#2
(14-دي-1398, 21:50)مهدی خسروبیگی نوشته:
مرحوم خویی فرموده است در شریعت قاضی تحکیم داریم و استدلال کردند بر مشروعیت قاضی تحکیم به روایت ابی خدیجه که در آن آمده« قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِيَّاكُمْ أَنْ يُحَاكِمَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً إِلَى أَهْلِ الْجَوْرِ وَ لَكِنِ انْظُرُوا إِلَى رَجُلٍ مِنْكُمْ يَعْلَمُ شَيْئاً مِنْ قَضَائِنَا فَاجْعَلُوهُ بَيْنَكُمْ فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ قَاضِياً فَتَحَاكَمُوا إِلَيْهِ‌»
به نظر ایشان فرق بین قاضی تحکیم و منصوب این است که در قاضی منصوب اجتهاد مطلق شرط است ولی در قاضی تحکیم طبق این روایت اجتهاد مطلق شرط نیست چون در روایت آمده است «انْظُرُوا إِلَى رَجُلٍ مِنْكُمْ يَعْلَمُ شَيْئاً مِنْ قَضَائِنَا» که در مجتهد متجزی در حیطه ای که قرار است حکم کند، این مفهوم صادق است.
استاد قایینی می فرماید این روایت دلالت بر کفایت اجتهاد متجزی نمی کند زیرا تعبیر «يَعْلَمُ شَيْئاً مِنْ قَضَائِنَا» به این خاطر است که حتی مجتهد مطلق نیز همه قضایای ائمه را نمی داند چون دانسته های او تنها قسمتی است که مربوط به فقه است. عجیب است از ایشان که از این روایت اجتهاد متجزی را استنباط کرده اند در حالی که در اصول (مصباح الاصول، السید أبوالقاسم الخوئی، ج3، ص437.)از همین روایت، اجتهاد مطلق را فهمیده اند. درس فقه98/9/25
 

عبارت قضائنا مگه غیر از فقه و گزاره های حقوقی و باید و نباید را شامل است ؟
پاسخ
#3
(15-دي-1398, 09:00)عرفان عزیزی نوشته: عبارت قضائنا مگه غیر از فقه و گزاره های حقوقی و باید و نباید را شامل است ؟

بله همان فقه و گزاره های حقوقی است اما اجتهادا یا تقلیدا؟ استاد می فرماید بر مقلد «یعلم» صدق نمی کند
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آیا قید «در سفر بودن موصی» برای پذیرش شهادت ذمی بر وصیت، غالبی است؟ سید یزدی 0 88 17-آذر-1402, 16:14
آخرین ارسال: سید یزدی
  اشتراط «وجود حالت اضطرار» برای پذیرش شهادت ذمّی بر وصیت سید یزدی 0 86 17-آذر-1402, 15:39
آخرین ارسال: سید یزدی
  معنای اشتراط عدم وجود شاهد مسلمان برای پذیرش شهادت کافر ذمّی سید یزدی 0 105 7-آذر-1402, 01:36
آخرین ارسال: سید یزدی
  حجیت حکم قاضی بر دیگر مجتهدان مهدی خسروبیگی 1 1,146 23-ارديبهشت-1400, 05:46
آخرین ارسال: علاوی
  عدم صحت تمسک به روایت رفع قلم برای اشتراط بلوغ در معاملات مهدی خسروبیگی 4 2,216 23-ارديبهشت-1399, 17:12
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  تعیین کننده قاضی در دعاوی مهدی خسروبیگی 0 870 20-اسفند-1398, 21:55
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  عدم جوازتصرف در مال حتی بعد از حکم قاضی مهدی خسروبیگی 2 1,557 22-بهمن-1398, 22:02
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  تعارض حکم قاضی با نظر مجتهد مهدی خسروبیگی 0 1,047 22-بهمن-1398, 21:39
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  قاضی تشخیص مهدی خسروبیگی 1 1,401 25-دي-1398, 11:55
آخرین ارسال: مَنْ راسُ مٰالِه الرّجاء
  غیر مجتهد می تواند قاضی باشد مهدی خسروبیگی 0 975 17-دي-1398, 21:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان