امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دیه کشته شدگان در تشییع سردار حاج قاسم سلیمانی
#1
یکی از مسائلی که در کلام فقها آمده است بحث قتیل الزحام است. مراد از این عنوان قتیلی است که در جایی کشته شده است که محل عبور و مرور عموم مردم است و اختصاص به شخص یا گروه خاصی ندارد. ضابطه اش هم این است که قتیل در مکانی باشد که شخص خاص یا قوم خاصی متهم به قتل نباشند لذا قتیل الزحام خصوصیتی ندارد بلکه اگر هر جایی باشد که قاتل معلوم نباشد دیه‌ی او به عهده‌ی بیت المال است چون «لا يبطل‏ دم‏ امرئ مسلم‏» پس مراد جایی است که قاتل خاصی نیست و امر مقتول دائر است بین اینکه خونش هدر باشد و یا بیت المال بدهد که به عهده‌ی بیت المال می شود.
چند روایت برای این مسأله در کلمات فقهامطرح شده است. در روایت صحیحه‌ی عبد الله بن سنان آمده است: «قَضَى أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي رَجُلٍ وُجِدَ مَقْتُولًا لَا يُدْرَى مَنْ قَتَلَهُ قَالَ إِنْ كَانَ عُرِفَ وَ كَانَ لَهُ أَوْلِيَاءُ يَطْلُبُونَ دِيَتَهُ أُعْطُوا دِيَتَهُ مِنْ بَيْتِ مَالِ الْمُسْلِمِينَ وَ لَا يَبْطُلُ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ لِأَنَّ مِيرَاثَهُ لِلْإِمَامِ ع فَكَذَلِكَ تَكُونُ دِيَتُهُ عَلَى الْإِمَامِ وَ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ وَ يَدْفِنُونَهُ قَالَ وَ قَضَى فِي رَجُلٍ زَحَمَهُ النَّاسُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِي زِحَامِ النَّاسِ فَمَاتَ أَنَّ دِيَتَهُ مِنْ بَيْتِ مَالِ الْمُسْلِمِينَ‌» ذیل این روایت دلالتش اوسع از صدر یعنی «وُجِدَ مَقْتُولًا لَا يُدْرَى مَنْ قَتَلَهُ» است زیرا صدر روایت اختصاص به کسی دارد که قاتلش معلوم نیست ولی در قتیل الزحام ممکن است قاتل هم معلوم باشد که عده ای هستند و یا حتی یک نفر باشد ولی زحام و شلوغی باعث شده است که در اثر فشار جمعیت این شخص به قتل برسد. لذا ذیل روایت اطلاق دارد از جهت مشخص بودن و یا نبودن مقتول.
روایت دیگر صحیحه‌ی محمد بن مسلم است که در آن آمده است: « ازْدَحَمَ النَّاسُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِي إِمْرَةِ عَلِيٍّ ع بِالْكُوفَةِ فَقَتَلُوا رَجُلًا فَوَدَى دِيَتَهُ إِلَى أَهْلِهِ مِنْ بَيْتِ مَالِ الْمُسْلِمِينَ‌»این روایت هم مانند ذیل روایت قبل است. روایت دیگری که به آن استدلال شده است روایت صحیحه ای است که در من لایحضره الفقیه نقل شده است: « قَالَ عَلِيٌّ ع مَنْ مَاتَ فِي زِحَامِ جُمُعَةٍ أَوْ عِيدٍ أَوْ عَرَفَةَ أَوْ عَلَى بِئْرٍ أَوْ جِسْرٍ لَا يُعْلَمُ مَنْ قَتَلَهُ فَدِيَتُهُ عَلَى بَيْتِ الْمَالِ‌ »
در هر صورت روایات قتیل الزحام دلالتشان تمام است و معارضی هم ندارند. و مفتی به بین اصحاب هم این است که بیت المال ضان دیه اوست.درس فقه10/2/98
 
پاسخ
#2
(19-دي-1398, 00:14)مهدی خسروبیگی نوشته:
یکی از مسائلی که در کلام فقها آمده است بحث قتیل الزحام است. مراد از این عنوان قتیلی است که در جایی کشته شده است که محل عبور و مرور عموم مردم است و اختصاص به شخص یا گروه خاصی ندارد. ضابطه اش هم این است که قتیل در مکانی باشد که شخص خاص یا قوم خاصی متهم به قتل نباشند لذا قتیل الزحام خصوصیتی ندارد بلکه اگر هر جایی باشد که قاتل معلوم نباشد دیه‌ی او به عهده‌ی بیت المال است چون «لا يبطل‏ دم‏ امرئ مسلم‏» پس مراد جایی است که قاتل خاصی نیست و امر مقتول دائر است بین اینکه خونش هدر باشد و یا بیت المال بدهد که به عهده‌ی بیت المال می شود.
چند روایت برای این مسأله در کلمات فقهامطرح شده است. در روایت صحیحه‌ی عبد الله بن سنان آمده است: «قَضَى أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي رَجُلٍ وُجِدَ مَقْتُولًا لَا يُدْرَى مَنْ قَتَلَهُ قَالَ إِنْ كَانَ عُرِفَ وَ كَانَ لَهُ أَوْلِيَاءُ يَطْلُبُونَ دِيَتَهُ أُعْطُوا دِيَتَهُ مِنْ بَيْتِ مَالِ الْمُسْلِمِينَ وَ لَا يَبْطُلُ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ لِأَنَّ مِيرَاثَهُ لِلْإِمَامِ ع فَكَذَلِكَ تَكُونُ دِيَتُهُ عَلَى الْإِمَامِ وَ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ وَ يَدْفِنُونَهُ قَالَ وَ قَضَى فِي رَجُلٍ زَحَمَهُ النَّاسُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِي زِحَامِ النَّاسِ فَمَاتَ أَنَّ دِيَتَهُ مِنْ بَيْتِ مَالِ الْمُسْلِمِينَ‌» ذیل این روایت دلالتش اوسع از صدر یعنی «وُجِدَ مَقْتُولًا لَا يُدْرَى مَنْ قَتَلَهُ» است زیرا صدر روایت اختصاص به کسی دارد که قاتلش معلوم نیست ولی در قتیل الزحام ممکن است قاتل هم معلوم باشد که عده ای هستند و یا حتی یک نفر باشد ولی زحام و شلوغی باعث شده است که در اثر فشار جمعیت این شخص به قتل برسد. لذا ذیل روایت اطلاق دارد از جهت مشخص بودن و یا نبودن مقتول.
روایت دیگر صحیحه‌ی محمد بن مسلم است که در آن آمده است: « ازْدَحَمَ النَّاسُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِي إِمْرَةِ عَلِيٍّ ع بِالْكُوفَةِ فَقَتَلُوا رَجُلًا فَوَدَى دِيَتَهُ إِلَى أَهْلِهِ مِنْ بَيْتِ مَالِ الْمُسْلِمِينَ‌»این روایت هم مانند ذیل روایت قبل است. روایت دیگری که به آن استدلال شده است روایت صحیحه ای است که در من لایحضره الفقیه نقل شده است: « قَالَ عَلِيٌّ ع مَنْ مَاتَ فِي زِحَامِ جُمُعَةٍ أَوْ عِيدٍ أَوْ عَرَفَةَ أَوْ عَلَى بِئْرٍ أَوْ جِسْرٍ لَا يُعْلَمُ مَنْ قَتَلَهُ فَدِيَتُهُ عَلَى بَيْتِ الْمَالِ‌ »
در هر صورت روایات قتیل الزحام دلالتشان تمام است و معارضی هم ندارند. و مفتی به بین اصحاب هم این است که بیت المال ضان دیه اوست.درس فقه10/2/98
 

یادم هست پارسال حضرت استاد در مباحث قصاص احتمال خصوصیت برای یوم الجمعه یا عید و یا عرفه را مطرح می کردند امسال الغاء خصوصیت کردند؟
پاسخ
#3
(19-دي-1398, 12:18)عرفان عزیزی نوشته:
درس فقه10/2/98
 
یادم هست پارسال حضرت استاد در مباحث قصاص احتمال خصوصیت برای یوم الجمعه یا عید و یا عرفه را مطرح می کردند امسال الغاء خصوصیت کردند؟

تاریخ را دقت کنید همون پارسال هست رجوع کنید به بحث. الغاء خصوصیت در کار نبود
پاسخ
#4
فکر می کنم باید عنوان این مطلب اصلاح شود.
بعد از اعتراضات زیادی که نسبت به کشته تلقی شدن مراسم تدفین و شهید تلقی شدن سقوط هواپیمای اوکراینی شد. سرانجام موافقت شد که این افراد نیز شهید تلقی شوند. 
بنابراین تیتر باید به شهدای تشییع تغییر یابد. البته گویا میزان دیه ، به مقدار عادی است و مشابه هواپیمای اوکراینی نیست.


در ماجرای سقوط هواپیما اوکراینی برای هر فرد ایرانی طبق مصوبه هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران مبلغ صد و پنجاه هزار دلار دیه تعیین شد و به همین ترتیب تاکنون به ازای هر فرد ایرانی حاضر در هواپیما سقوط کرده اوکراینی مبلغ پنج میلیارد تومان دیه پرداخت شده است.
mehrnews.com/xWRPz

https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-586308
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#5
فکر میکنم شرط صدق شهادت آن است که در راه خدا باشد.
حالا اگر کسی به دلیل حس وطن پرستی به امثال حاج قاسم ارادت داشته و در تشییع جنازه اش کشته شده شهیده؟
در ماجرای هواپیمای اوکراینی هم همین سوال وجود داره.
حالا ممکنه برای خواباندن برخی سر و صداها و ایجاد امنیت راضی بشن عنوان شهید رو روی یه عده بذارن ولی دیگه شما به بقیه اشکال نکنید که چرا نگفتن شهید.
اگر در راه خدا بودن را شرط نمیدانید یا توضیح دیگری وجود دارد بفرمایید استفاده کنیم.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان