امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بیان شهید صدر در انکار برائت عقلیه
#1
استاد درتاریخ 98/9/25فرمودندشهید صدر درتبیین نفی برائت عقلیه فرموده:
برائت عقلی به معنای قبح عقاب بلابیان یک اصل مسلمی در علم اصول شده است از زمان وحید بهبهانی به بعد این قاعده به عنوان یک قاعده مسلم شمرده شده است. اصولیین در بحث تنجیز و تعذیر یک خطای اساسی را مرتکب شده اند و گمان کرده اند که بحث مولویت مولا و بحث تنجیز و تعذیر دو وادی هستند. اصولیین یک بحث دارند که چرا مولا مولویت دارد و چرا حق طاعت دارد و مَنشأیی مانند «لزوم شکر منعم» را ذکر می کنند. سپس یک بحث دیگری به معنای معیار حجیت و معذریت و منجزیت مطرح می کنند که چه چیز هایی به چه دلیل منجز هستند. در بحث قطع می گویند منجزیت ذاتی قطع است و از این کلام به دلالت التزامی می فهمند که پس اگر قطع نباشد آن ذاتی نیز نیست. یعنی در غیر قطع حجیت به معنای منجزیت و معذریت ساقط است، سپس به تعبیر ایشان اصولیین دریک حیرتی می افتند که حکم عقل به قبح عقاب بلابیان که فقط با بیان به معنای قطع برداشته می شود، یک حکم عقلی است که تخصیص بردار نیست، پس در ظنون چه کنند؟ مسئله ی جعل جاعل را در ظنون مطرح می کنند. یعنی درصدد این برآمده اند که برای ظنون علم جعل کنند مانند محقق نایینی رحمه الله. راه صحیح این است  که معذریت و منجزیت را باتوجه به  دائره ی مولویت مولا بررسی کنیم ، اگر دائره ی مولویت مولا دائره خاصی باشد فقط احکام مقطوع را می گیرد و اگر وسیع تر باشد مظنونات را نیز شامل می شود. واگر وسیع تر باشد وهم به تکلیف را هم شامل می شود ما در بحث منجزیت باید کبرای سعه ی مولویت مولا را روشن کنیم.بعد ایشان به تفاوت موالی عرفیه با مولای حقیقی پرداخته وفرموده هرچه منعم با عظمت تر باشد دائره ی مولویت او آکد است؛ لذا در مولای حقیقی وسیع ترین مولویت ها و حق الطاعۀ ها می باشد(جلسه ی 31)
پاسخ
#2
استاد سید جواد شبیری برای قبح عقاب بلا بیان تقریب متفاوتی داشتند و آن اینکه عقل می گوید عبد باید تابع اراده مولا باشد یعنی اگر مولا به دلیل مصالحی در ترخیص یا مفاسدی در الزام ( مانند لولا اشق علی امتی لامرتهم بالسواک) صلاح دید ترخیص دهد عبد نیز باید خود را مطلق العنان بداند فلذا اگر شک کردیم بین تکلیف و رخصت در واقع نمی دانیم تبعیتمان باید به چه نحو باشد و احتمال می‌دهیم در صورت احتیاط همان مفاسد در الزام دامنگیرمان شود و به یک معنا عبد اصلا در چنین شرایطی قدرت بر احتیاط ندارد .
اشکال بنده به این تقریب این است که اگر مراد از عدم قدرت بر احتیاط در مقام عمل و انتقال است که ترخیص اصلا انتقال ندارد و اگر مراد در مقام تدین و اعتقاد است عدم قدرت بر احتیاط در علمی و اعتقادی منافات با لزوم احتیاط عملی ندارد . ان قلت : اگر در واقع رخصت باشد و ما احتیاط کنیم به اغراض ترخیصیه مولا بی اعتنایی کردیم و در روایت وارد شده است : خداوند یحب ان یوخذ برخصه . قلت : تمام بزنگاه بحث همینجاست که اغراض امتثالی مهم است نه هر غرضی یعنی اگر مولا گفته بود به اغراض ترخیصی هم اهمیت دهید و این نباشد که در رخصتها خود را مقید به یک طرف کنید حرف استاد درست بود و ما با تقید به احتیاط این غرض امتثالی ترخیصی را زیر پا گذاشتیم و لکنه اول الکلام .
البته گویا استاد از والد معظمشان نقل می کردند که ایشان این تقریب را قبول ندارند ولی نمی‌دانم به چه بیانی .
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری ، عرفان عزیزی
#3
ببخشید انتقال در عبارت بنده محرف امتثال است
پاسخ
#4
(25-دي-1398, 18:44)مسعود عطار منش نوشته: استاد سید جواد شبیری برای قبح عقاب بلا بیان تقریب متفاوتی داشتند و آن اینکه عقل می گوید عبد باید تابع اراده مولا باشد یعنی اگر مولا به دلیل مصالحی در ترخیص یا مفاسدی در الزام ( مانند لولا اشق علی امتی لامرتهم بالسواک) صلاح دید ترخیص دهد عبد نیز باید خود را مطلق العنان بداند فلذا اگر شک کردیم بین تکلیف و رخصت در واقع نمی دانیم تبعیتمان باید به چه نحو باشد و احتمال می‌دهیم در صورت احتیاط همان مفاسد در الزام دامنگیرمان شود و به یک معنا عبد اصلا در چنین شرایطی قدرت بر احتیاط ندارد .
اشکال بنده به این تقریب این است که اگر مراد از عدم قدرت بر احتیاط در مقام عمل و انتقال است که ترخیص اصلا انتقال ندارد و اگر مراد در مقام تدین و اعتقاد است عدم قدرت بر احتیاط در علمی و اعتقادی منافات با لزوم احتیاط عملی ندارد . ان قلت : اگر در واقع رخصت باشد و ما احتیاط کنیم به اغراض ترخیصیه مولا بی اعتنایی کردیم و در روایت وارد شده است : خداوند یحب ان یوخذ برخصه . قلت : تمام بزنگاه بحث همینجاست که اغراض امتثالی مهم است نه هر غرضی یعنی اگر مولا گفته بود به اغراض ترخیصی هم اهمیت دهید و این نباشد که در رخصتها خود را مقید به یک طرف کنید حرف استاد درست بود و ما با تقید به احتیاط این غرض امتثالی ترخیصی را زیر پا گذاشتیم و لکنه اول الکلام .
البته گویا استاد از والد معظمشان نقل می کردند که ایشان این تقریب را قبول ندارند ولی نمی‌دانم به چه بیانی .
آقای لاریجانی معتقدند طبق مبنای شهید صدر که اباحه می تواند اقتضایی باشد و می تواند ملاکش اقوی حتی از وجوب و حرمت باشد برای اباحه امتثال تصویر می کنند به این بیان که شارع آزادی تشریعی را جعل کرده است وعبد حق ندارد این را از خود سلب کند به عنوان مثال وقتی عبدی تشریع می کند با فعل واحد دو کار کرده یکی جنبه ی کذب علی الله است البته اگر به دیگران خبر دهد دوم نفی آزادی و تفویت ملاک اباحه است وتفویت ملاکی که به تعبیر شهید صدر می تواند اقوای از وجوب و حرمت باشد استحقاق عقاب دارد پس در اباحه هم امتثال فرض دارد
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#5
(2-بهمن-1398, 09:25)عرفان عزیزی نوشته: آقای لاریجانی معتقدند طبق مبنای شهید صدر که اباحه می تواند اقتضایی باشد و می تواند ملاکش اقوی حتی از وجوب و حرمت باشد برای اباحه امتثال تصویر می کنند به این بیان که شارع آزادی تشریعی را جعل کرده است وعبد حق ندارد این را از خود سلب کند به عنوان مثال وقتی عبدی تشریع می کند با فعل واحد دو کار کرده یکی جنبه ی کذب علی الله است البته اگر به دیگران خبر دهد دوم نفی آزادی و تفویت ملاک اباحه است وتفویت ملاکی که به تعبیر شهید صدر می تواند اقوای از وجوب و حرمت باشد استحقاق عقاب دارد پس در اباحه هم امتثال فرض دارد

این توضیح از اباحه‌ی اقتضایی بیشتر شبیه «وجوب آزاد گذاشتن نفس» یا «حرمت التزام عملی به فعل یا ترک» است که از سنخ وجوب و حرمت است (لذاست که امتثال در آن معنا خواهد داشت) و اباحه نیست! اگر در این مورد توضیحی داده‌اند، ممنون می‌شوم متذکر شوید.
پاسخ
#6
به نظر می رسد احتمال اینکه شارع امتثال ترخیصات را از ما بخواهد نیز برای سر رسیدن تقریب استاد شبیری کفایت میکند چون روح تقریب ایشان (علی ما فهمت) به عدم تمکن از احتیاط است و در جایی که احتمال امتثالی بودن ترخیص برود دیگر این احتیاط ممکن نخواهد بود چون هر طرف احتیاط خود را میطلبد و انصاف اینست که احتمال امتثالی بودن به سادگی قابل دفع نیست.
آنچه بدوا این احتمال را عقلایی میکند دو مطلب است :
۱-روایت دال بر اینکه خداوند یحب ان یوخذ برخصه کما اینکه یحب ان یوخذ بعزایمه.
۲-روایاتی که از تحریم حلال منع میکند و یکی از احتمالات این روایت همینست که نسبت به مباحی ملتزم به فعل یا ترگ دایمی شویم (بعید العهد هستم ولی فکر میکنم شبیه این تفسیر را مرحوم صاحب فصول در مورد این روایت دارد)
پاسخ
#7
تکمیل عرایض سابق :
با توجه به بازگشت تقریب استاد شبیری به عدم تمکن از احتیاط باید گفت این تقریب اولا لزوم احتیاط را پذیرفته است ولی چون تمکن از احتیاط نیست میگوید برایت عقلیه.
عرض بنده اینست که این مطابق این تقریب اگر احتیاط نسبی ممکن باشد به همان نکته ای که احتیاط تام بر فرض تمکن لازم است این احتیاط نسبی نیز لازم خواهد بود.
مراد از احتیاط نسبی اینست که اگر بلحاظ عقلایی و پس از کسر و انکسارات یکی از طرفین ولو به نحو احتمالی بر دیگری چربید احتیاطا باید همان طرف را انتخاب کرد.
پاسخ
 سپاس شده توسط ارادتمند آیت الله مکارم
#8
(2-بهمن-1398, 10:29)سید محسن حائری نوشته:
(2-بهمن-1398, 09:25)عرفان عزیزی نوشته: آقای لاریجانی معتقدند طبق مبنای شهید صدر که اباحه می تواند اقتضایی باشد و می تواند ملاکش اقوی حتی از وجوب و حرمت باشد برای اباحه امتثال تصویر می کنند به این بیان که شارع آزادی تشریعی را جعل کرده است وعبد حق ندارد این را از خود سلب کند به عنوان مثال وقتی عبدی تشریع می کند با فعل واحد دو کار کرده یکی جنبه ی کذب علی الله است البته اگر به دیگران خبر دهد دوم نفی آزادی و تفویت ملاک اباحه است وتفویت ملاکی که به تعبیر شهید صدر می تواند اقوای از وجوب و حرمت باشد استحقاق عقاب دارد پس در اباحه هم امتثال فرض دارد

این توضیح از اباحه‌ی اقتضایی بیشتر شبیه «وجوب آزاد گذاشتن نفس» یا «حرمت التزام عملی به فعل یا ترک» است که از سنخ وجوب و حرمت است (لذاست که امتثال در آن معنا خواهد داشت) و اباحه نیست! اگر در این مورد توضیحی داده‌اند، ممنون می‌شوم متذکر شوید.
بالاخره نسبت به هیچ کدام از اطراف الزامی در کار نیست به همین مقدار برای صدق اباحه کافی است بله ملاک این اباحه اشد از اباحه ی لا اقتضاء می باشد
پاسخ
#9
(11-بهمن-1398, 18:36)مسعود عطار منش نوشته: تکمیل عرایض سابق :
با توجه به بازگشت تقریب استاد شبیری به عدم تمکن از احتیاط باید گفت این تقریب اولا لزوم احتیاط را پذیرفته است ولی چون تمکن از احتیاط نیست میگوید برایت عقلیه.
عرض بنده اینست که این مطابق این تقریب اگر احتیاط نسبی ممکن باشد به همان نکته ای که احتیاط تام بر فرض تمکن لازم است این احتیاط نسبی نیز لازم خواهد بود.
مراد از احتیاط نسبی اینست که اگر بلحاظ عقلایی و پس از کسر و انکسارات یکی از طرفین ولو به نحو احتمالی بر دیگری چربید احتیاطا باید همان طرف را انتخاب کرد.

مشکل این جاست که در تمام مشکوک التکلیف ها هردو احتمال مطرح هست و ما نمی توانیم موردی را ترجیح بدهیم چرا که نمی دانیم کدام اهم هست حتی نسبت به دماء و فروج هم وقتی آقای صدر پذیرفته که اباحه می تواند ملاکش اقوی از لزوم هم باشد و احتمال هم منجز است باید نه جانب لزوم را بگیرد نه اباحه را
پاسخ
#10
در هر دو طرف احتمال هست و لکن توجه به برخی نکات می‌تواند یک طرف را ولو به نحو ظنی ترجیح دهد مثل مثال شما یعنی جان انسانها و این ترجیح ظنی ولو حجت نبوده و قابل استناد به شارع نیست و لکن موضوع احتیاط نسبی را فراهم میکند .
و این مطلب هیچ ربطی به حجیت ظن ندارد کما لایخفی علی المتامل
پاسخ
 سپاس شده توسط ارادتمند آیت الله مکارم


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تبیین تفاوت مساله ی حظر و اباحه با برائت و احتیاط درکلام محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 807 13-مهر-1399, 08:53
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  دفاع از قاعده ی قبح عقاب بلا بیان در مقابل اشکالات مرحوم روحانی عرفان عزیزی 0 801 18-تير-1399, 05:40
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انکار قبح عقاب بلا بیان توسط مرحوم روحانی عرفان عزیزی 0 997 16-تير-1399, 12:21
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اختلاف تبیین قبح عقاب بلا بیان در فوائد الاصول و اجود التقریرات عرفان عزیزی 4 1,636 24-خرداد-1399, 06:04
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  قبح عقاب بلا بیان به منزله ی اصل عملی عرفان عزیزی 4 1,773 24-خرداد-1399, 05:53
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اشکال به تبیین شهید صدر از منعمیت مولا در نظریه ی حق الطاعه عرفان عزیزی 0 1,052 1-خرداد-1399, 05:06
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اختصاص برائت به موارد وجود خطاب ونرسیدن آن به عبد عرفان عزیزی 2 1,597 19-ارديبهشت-1399, 12:58
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  وجوب بیان تکالیف برخداوند سبحان عرفان عزیزی 0 1,178 9-ارديبهشت-1399, 07:21
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  استفاده از تعبیر لا تکلیف الا بعد البیان درمقابل قبح عقاب بلا بیان عرفان عزیزی 0 1,098 7-ارديبهشت-1399, 12:08
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  مراد از بیان درقاعده ی قبح عقاب بلابیان عرفان عزیزی 0 1,009 3-ارديبهشت-1399, 12:07
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان