امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دلیل جواز تصرف در اراضی متسعه
#1
دلیل جواز تصرف در اراضی متسعه

در بین روایات، نص خاصی که دلالت بر تجویز تصرف در اراضی متسعه کند ، وجود ندارد؛ یکی از ادله‌ای که برای جواز تصرف قائم شده است سیره است.
از آن جا که سیره دلیلی لبی است، لازمه استناد به دلیل مذکور اخذ به قدر متیقن است. عبارت « يجوز الصلاة في الأراضي المتسعة اتساعا عظيما بحيث يتعذر أو يتعسر على الناس اجتنابها[1]» در عروه، حاکی از آن است که مرحوم سید یزدی قیام سیره را فقط در فرض «صعوبت احراز از تصرف در اراضی متسعه» احراز کرده اند که در نتیجه اگر اجتناب تعذر و صعوبتی نداشته باشد، نماز در اراضی متسعه جائز نخواهد بود. جالب آن که ایشان در فرض علم به کراهت مالک به تصرف دیگران نیز قائل به جواز شده‌اند که نشان از آن دارد که قیام سیره به تصرف در اراضی متسعه در فرض کراهت صاحبان اراضی را احراز کرده‌اند. فقهاء متأخر ذیل مطلب صاحب عروه حاشیه‌ای نیاورده‌اند که همین حاکی از قبول رأی ایشان است.
لکن مرحوم امام قدس سره ذیل مساله مذکور حاشیه زده و بین اراضی قریب به شهر و اراضی بعید از شهر، تفصیل داده و فرموده اند: سیره بر تصرف در اراضی نزدیک به شهر و روستا در فرض علم به کراهت مالک ثابت نیست ولی این سیره در صحاری بعید از روستا و شهر که چه بسا ملک افراد است، ثابت است: «فی الاراضی القریبة المعدة للزرع و غیره یجوز الصلاة مع عدم ظهور الکراهة و المنع و اما فی الصحار البعیدة عن القری، یجوز التصرف فیها بمثل الجلوس و المشی و الصلاة و امثالها حتی مع النهی علی الاقوی».
به نظر می‌رسد اگر مستند جواز تصرف را سیره بدانیم، احراز جواز تصرف در فرض علم به کراهت مالک مشکل باشد.


[1] العروة الوثقی فیما تعم به البلوی (المحشّی): ج ۲، ص ۳۷۷.
پاسخ
#2
به نظر میرسد بحث از اصل سیره مهمتر از بحث از حدود سیره است. چند سوال نسبت به این سیره مطرح است:
1- ایا این سیره، سیره متشرعه است یا سیره عقلیه؟
2-اگر سیره متشرعه است اتصال ان به زمان معصوم هم احراز شده است؟
3- اگر سیره عقلائیه است ایا لا اقل ردعی به ان تعلق نگرفته است؟
4-اگر سیره عقلائیه است ایا ناشی از بی مبالاتی نیست؟
علاوه بر بحث سیره، باید ادله دیگری مانند لا ضرر و لا حرج بررسی شود زیرا ممکن است با ادله لا حرج این مساله را حل کرد.
شاید بتوان این بحث را با مساله اجتماع امر و نهی حل کرد. زیرا حال بر فرض که کراهت باعث تعلق نهی به نماز بشود اما با قول به جواز اجتماع امر و نهی میتوان این نماز صحیح باشد حتی در صورتی که امتناعی باشیم و تقدیم جانب امر کنیم نماز صحیح است و حتی اگر تقدیم جانب نهی بشود باز هم میتوان نماز را تصحیح کرد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی Payam_Khajei 0 192 7-اسفند-1402, 01:21
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  جواز غرر در مهر عقد دائم علی کریمیان 3 381 12-دي-1401, 13:48
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  دلیل حرمت مشاهده فیلمهای مبتذل فقه جواهری 4 5,561 2-آذر-1401, 21:56
آخرین ارسال: علاوی
  بررسی جواز مخالفت با حکم حاکم بنا بر نظریه ولایت مطلقه فقیه میرزا مرتضی 4 627 2-آذر-1401, 21:02
آخرین ارسال: علاوی
  عدم جواز عدول از جماعت به فرادی بدون عذر عرفان عزیزی 0 682 23-دي-1399, 13:22
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  جواز تعجیز نفس از نماز اختیاری هادی اسکندری 0 1,261 9-فروردين-1399, 19:02
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز نماز در درون مطلق وسائل نقلیه مشروط به رعایت شرائط اختیاریه نماز هادی اسکندری 0 957 7-فروردين-1399, 18:23
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز معامله ربوی پول در معاملات نقدی و عدم جواز در معاملات نسیه‌ای هادی اسکندری 2 1,368 28-بهمن-1398, 08:43
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز اکل از بیوت آباء در فرض ظن به عدم رضایت هادی اسکندری 0 922 11-بهمن-1398, 21:02
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز مصرف امانت در فرض توان بر وفاء هادی اسکندری 0 1,006 9-بهمن-1398, 17:01
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان