امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم ملکیت محیی نسبت به زمین های موات بالاصاله
#1
عدم ملکیت محیی نسبت به زمین های موات بالاصاله

رأی مشهور بر آن است که محیی زمین موات، مالک زمین خواهد شد. در مقابل بزرگانی مثل شیخ طوسی از قدماء، علامه از متوسطین، و محقق خویی در مصباح الفقاهه و شهید صدر در حاشیه منهاج و کتاب اقتصادنا، و آقای سیستانی در منهاج و کتاب تقریرات مکان مصلی بر آنند که زمین ملک محیی نمی شود و محیی صرفا نسبت به زمین اولویت دارد. مستند عمده ی مخالفین مشهور روایات ذیل است:
1. صحیحه ابی خالد کابلی است که در بین فقرات آن تصریح شده است به اینکه:
الف) اگر ترک زمین از جانب محیی موجب شود زمین رو به خرابی رود و شخص دیگری مجددا اقدام به احیاء زمین کند، آن شخص  دوم احق به زمین خواهد بود.
ب) حضرت حجت علیه السلام در دوران ظهور تمامی اراضی را بازپس خواهند گرفت مگر زمین هایی که در دست شیعیان است که حضرت با شیعه مقاطعه اعم از مقاطعه مجانی یا مقاطعه در قبال اجرت- خواهند نمود.
مستفاد از این دو فقره این است که محیی نسبت به زمین مذکور، صرفا حق اولویت پیدا می کند؛ زیرا واضح است ملکیت داشتن نسبت به زمین با پرداخت خراج و زوال ملکیت به صرف خرابی و انتقال ملکیت آن به دیگران منافات دارد[1].
 
2. صحیحه سلیمان بن خالد که طبق آن حضرت فرموده اند محیی می بایست صدقه -یعنی زکات- داده و اگر صاحب قبلی زمین را می شناسد، حق و نه ملک- وی را به او بازگرداند.[2]
3. صحیحه عمر بن یزید که در این روایت حضرت فرموده اند زمین احیاء شده از آنِ محیی است و لکن می بایست «طسق» یعنی حق مالک را که همان امام معصوم است را به وی پرداخت کند ، و در عین حال نیز آمادگی داشته باشد که بعد از ظهور امام زمان علیه السلام زمین را از وی بازپس گیرند. واضح است مفاد مفاهیم مذکور با قول به ملکیت محیی نسبت به زمین ناسازگار است؛ در نتیجه می بایست گفته شود احیاء صرفاً موجب حدوث حق تصرف است.[3]
 
4. روایت مسمع بن عبدالملک که در آن تصریح شده است به این که زمین از آنِ أهل بیت است و هر آنچه در دست شیعیان است برای آن ها حلال است نه این که شیعیان مالک اراضی مذکور باشند؛ و اما تحلیل مذکور نیز موقّت و تا زمان قیام حضرت حجت علیه السلام است که حضرت پس از ظهور از غیر شیعیان طسق خواهند گرفت.[4]


[1] مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ وَجَدْنَا فِي كِتَابِ عَلِيٍّ ع إِنَّ الْأَرْضَ لِلّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ أَنَا وَ أَهْلُ بَيْتِيَ الَّذِينَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ وَ نَحْنُ الْمُتَّقُونَ وَ الْأَرْضُ كُلُّهَا لَنَا فَمَنْ أَحْيَا أَرْضاً مِنَ الْمُسْلِمِينَ فَلْيَعْمُرْهَا وَ لْيُؤَدِّ خَرَاجَهَا إِلَى الْإِمَامِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي وَ لَهُ مَا أَكَلَ مِنْهَا فَإِنْ تَرَكَهَا أَوْ أَخْرَبَهَا فَأَخَذَهَا رَجُلٌ مِنَ الْمُسْلِمِينَ مِنْ بَعْدِهِ فَعَمَرَهَا وَ أَحْيَاهَا فَهُوَ أَحَقُّ بِهَا مِنَ الَّذِي تَرَكَهَا فَلْيُؤَدِّ خَرَاجَهَا إِلَى الْإِمَامِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي وَ لَهُ مَا أَكَلَ حَتَّى يَظْهَرَ الْقَائِمُ ع مِنْ أَهْلِ بَيْتِي بِالسَّيْفِ فَيَحْوِيَهَا وَ يَمْنَعَهَا وَ يُخْرِجَهُمْ مِنْهَا كَمَا حَوَاهَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ مَنَعَهَا إِلَّا مَا كَانَ فِي أَيْدِي شِيعَتِنَا فَإِنَّهُ يُقَاطِعُهُمْ عَلَى مَا فِي أَيْدِيهِمْ وَ يَتْرُكُ الْأَرْضَ فِي أَيْدِيهِمْ. الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج5، ص279.
[2] عَنْهُ عَنِ النَّضْرِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الرَّجُلِ يَأْتِي الْأَرْضَ الْخَرِبَةَ فَيَسْتَخْرِجُهَا وَ يُجْرِي أَنْهَارَهَا وَ يَعْمُرُهَا وَ يَزْرَعُهَا مَا ذَا عَلَيْهِ قَالَ عَلَيْهِ الصَّدَقَةُ قُلْتُ فَإِنْ كَانَ يَعْرِفُ صَاحِبَهَا قَالَ فَلْيُؤَدِّ إِلَيْهِ حَقَّهُ. تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج7، ص147.
[3] مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: سَمِعْتُ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ الْجَبَلِ يَسْأَلُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنْ رَجُلٍ أَخَذَ أَرْضاً مَوَاتاً تَرَكَهَا أَهْلُهَا فَعَمَرَهَا وَ أَكْرَى أَنْهَارَهَا وَ بَنَى فِيهَا بُيُوتاً وَ غَرَسَ فِيهَا نَخْلًا وَ شَجَراً قَالَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَقُولُ مَنْ أَحْيَا أَرْضاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَهِيَ لَهُ وَ عَلَيْهِ طَسْقُهَا يُؤَدِّيهِ إِلَى الْإِمَامِ فِي حَالِ الْهُدْنَةِ فَإِذَا ظَهَرَ الْقَائِمُ ع فَلْيُوَطِّنْ نَفْسَهُ عَلَى أَنْ تُؤْخَذَ مِنْهُ. تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج4، ص145.
[4] سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا سَيَّارٍ مِسْمَعَ بْنَ عَبْدِ الْمَلِكِ بِالْمَدِينَةِ وَ قَدْ كَانَ حَمَلَ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَالًا فِي تِلْكَ السَّنَةِ فَرَدَّهُ عَلَيْهِ فَقُلْتُ لَهُ لِمَ رَدَّ عَلَيْكَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْمَالَ الَّذِي حَمَلْتَهُ إِلَيْهِ فَقَالَ إِنِّي قُلْتُ لَهُ حِينَ حَمَلْتُ إِلَيْهِ الْمَالَ إِنِّي كُنْتُ وُلِّيتُ الْغَوْصَ فَأَصَبْتُ أَرْبَعَمِائَةِ أَلْفِ دِرْهَمٍ وَ قَدْ جِئْتُ بِخُمُسِهَا ثَمَانِينَ أَلْفَ دِرْهَمٍ وَ كَرِهْتُ أَنْ أَحْبِسَهَا عَنْكَ أَوْ أَعْرِضَ لَهَا وَ هِيَ حَقُّكَ الَّذِي جَعَلَهُ اللَّهُ تَعَالَى لَكَ فِي أَمْوَالِنَا فَقَالَ وَ مَا لَنَا مِنَ الْأَرْضِ وَ مَا أَخْرَجَ اللَّهُ مِنْهَا إِلَّا الْخُمُسُ يَا أَبَا سَيَّارٍ الْأَرْضُ كُلُّهَا لَنَا فَمَا أَخْرَجَ اللَّهُ مِنْهَا مِنْ شَيْ‌ءٍ فَهُوَ لَنَا قَالَ قُلْتُ لَهُ أَنَا أَحْمِلُ إِلَيْكَ الْمَالَ كُلَّهُ فَقَالَ لِي يَا أَبَا سَيَّارٍ قَدْ طَيَّبْنَاهُ لَكَ وَ حَلَّلْنَاكَ مِنْهُ فَضُمَّ إِلَيْكَ مَالَكَ وَ كُلُّ مَا كَانَ فِي أَيْدِي شِيعَتِنَا مِنَ الْأَرْضِ فَهُمْ مُحَلَّلُونَ وَ يَحِلُّ لَهُمْ ذَلِكَ إِلَى أَنْ يَقُومَ قَائِمُنَا- فَيَجْبِيَهُمْ طَسْقَ مَا كَانَ فِي أَيْدِي سِوَاهُمْ فَإِنَّ كَسْبَهُمْ مِنَ الْأَرْضِ حَرَامٌ عَلَيْهِمْ حَتَّى يَقُومَ قَائِمُنَا فَيَأْخُذَ الْأَرْضَ مِنْ أَيْدِيهِمْ وَ يُخْرِجَهُمْ عَنْهَا صَغَرَةً. تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج4، ص144.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  شمول یا عدم شمول "اوفوا بالعقود" نسبت به بیع جایز Payam_Khajei 4 203 6-بهمن-1402, 17:45
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  عدم شمول تجاره عن تراض نسبت به عقد هبه Payam_Khajei 0 57 29-دي-1402, 18:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  عدم شمول «اوفوا بالعقود» نسبت به بیع میرزا مرتضی 0 309 11-اسفند-1400, 23:17
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  صحت نماز در زمین غصبی از دیدگاه آیت الله شبیری هادی اسکندری 0 1,359 26-بهمن-1398, 11:52
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  کیفیت نماز در ضیق وقت و در حال خروج از زمین مغصوب هادی اسکندری 0 1,119 25-بهمن-1398, 20:48
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  لحاظ موضوع رئیسی در نسبت‌سنجی روایات و نقد این نظریه هادی اسکندری 0 1,088 10-بهمن-1398, 16:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز بیع زمین حق اولویت به دیگران در اراضی احیاء‌ شده هادی اسکندری 2 1,281 28-دي-1398, 22:17
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  عدم وجوب پرداخت خمس زمین خریداری شده در پردیسان و امثال آن در دیدگاه آقای سیستانی هادی اسکندری 0 1,346 28-دي-1398, 19:17
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  عدم جواز خرید و فروش زمین های پردیسان و امثال آن هادی اسکندری 0 1,206 26-دي-1398, 17:01
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  مستندات روایی ملکیت محیی نسبت به زمین موات بالاصاله هادی اسکندری 0 913 26-دي-1398, 16:47
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان