امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مستندات روایی ملکیت محیی نسبت به زمین موات بالاصاله
#1
مستندات روایی ملکیت محیی نسبت به زمین موات بالاصاله
 
رأی مشهور فقهاء این است که محیی به واسطه ی احیاء مالک زمین موات می گردد؛ برخی از مستندات روایی این قول بدین شرح است:

1. صحیحه محمد بن مسلم: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ أَيُّمَا قَوْمٍ أَحْيَوْا شَيْئاً مِنَ الْأَرْضِ وَ عَمَرُوهَا فَهُمْ أَحَقُّ بِهَا وَ هِيَ لَهُمْ.[1]
تعبیر «و هی لهم» دلالت بر ملکیت محیی دارد؛ و مراد معصوم از «احق بها» را روشن می کند.

2. صحیحه فضلاء: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ أَبُو بَصِيرٍ وَ فُضَيْلٌ وَ بُكَيْرٌ وَ حُمْرَانُ وَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَحْيَا أَرْضاً مَوَاتاً فَهِيَ لَهُ.[2]

3-موثقه سکونی: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ غَرَسَ شَجَراً أَوْ حَفَرَ وَادِياً بَدْءاً لَمْ يَسْبِقْهُ إِلَيْهِ أَحَدٌ وَ أَحْيَا أَرْضاً مَيْتَةً فَهِيَ لَهُ قَضَاءً مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ص.[3]

4-صحیحه عبدالله بن سنان: وَ رَوَى الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سُئِلَ وَ أَنَا حَاضِرٌ عَنْ رَجُلٍ أَحْيَا أَرْضاً مَوَاتاً فَكَرَى فِيهَا نَهَراً وَ بَنَى بُيُوتاً وَ غَرَسَ نَخْلًا وَ شَجَراً فَقَالَ هِيَ لَهُ وَ لَهُ أَجْرُ بُيُوتِهَا وَ عَلَيْهِ فِيهَا الْعُشْرُ فِيمَا سَقَتِ السَّمَاءُ أَوْ سَيْلُ وَادٍ أَوْ عَيْنٌ وَ عَلَيْهِ فِيمَا سَقَتِ الدَّوَالِي وَ الْغَرْبُ نِصْفُ الْعُشْرِ[4].

مخالفین مشهور با استناد به روایاتی چون صحیحه ابی خالد کابلی[5]و صحیحه سلیمان بن خالد[6] صحیحه عمر بن یزید[7] روایت مسمع بن عبدالملک[8] برآنند که تعبیر «وهی لهم» در این روایات، دلالت بر اولویت دارد و نه ملکیت.
 


[1] الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج5، ص279.
[2] تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج7، ص152.
[3] الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج5، ص280.
[4] من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج3، ص241.
[5] الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج5، ص279.
[6] تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج7، ص147.
[7] تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج4، ص145.
[8] تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج4، ص144.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  شمول یا عدم شمول "اوفوا بالعقود" نسبت به بیع جایز Payam_Khajei 4 203 6-بهمن-1402, 17:45
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  عدم شمول تجاره عن تراض نسبت به عقد هبه Payam_Khajei 0 57 29-دي-1402, 18:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  عدم قوت نسخه های مرحوم ابن ادریس از کتب روایی میرزا مرتضی 2 280 20-خرداد-1401, 23:51
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  عدم شمول «اوفوا بالعقود» نسبت به بیع میرزا مرتضی 0 309 11-اسفند-1400, 23:17
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  صحت نماز در زمین غصبی از دیدگاه آیت الله شبیری هادی اسکندری 0 1,360 26-بهمن-1398, 11:52
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  کیفیت نماز در ضیق وقت و در حال خروج از زمین مغصوب هادی اسکندری 0 1,120 25-بهمن-1398, 20:48
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  لحاظ موضوع رئیسی در نسبت‌سنجی روایات و نقد این نظریه هادی اسکندری 0 1,089 10-بهمن-1398, 16:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز بیع زمین حق اولویت به دیگران در اراضی احیاء‌ شده هادی اسکندری 2 1,282 28-دي-1398, 22:17
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  عدم وجوب پرداخت خمس زمین خریداری شده در پردیسان و امثال آن در دیدگاه آقای سیستانی هادی اسکندری 0 1,346 28-دي-1398, 19:17
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  عدم جواز خرید و فروش زمین های پردیسان و امثال آن هادی اسکندری 0 1,206 26-دي-1398, 17:01
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان