30-دي-1398, 15:07
توثیق مشایخ ابن ابی عمیر
یکی از وجوهی که برای توثیق بعض روات از آن استفاده می شود شهادت شیخ الطائفه است به این که طائفه امامیه ابن ابی عمیر را از ثقاتی می داند که تمامی روایاتش اعم از مراسیل و مسانید را از ثقات نقل می کند[1]. طبق شهادت مذکور، تمامی مشایخ ابن ابی عمیر از ثقات می باشند.
مرحوم امام مراسیل ابن ابی عمیر را به دلیل عبارت «أصحابنا يسكنون إلى مراسيله[2]» از جانب نجاشی، معتبر میداند؛ لکن نسبت به مسانید وی، تحقیق از وثاقت و یا عدم وثاقت را لازم میداند و عبارت شیخ الطائفه را ناشی از اجتهاد ایشان در کلام کشی [در مورد اصحاب اجماع] دانسته و نامعتبر میدانند.
و اما محقق خوئی تفاوتی بین مراسیل و مسانید ابن ابی عمیر قائل نبوده و وثاقت مشایخ ابن ابیعمیر را قبول ندارند.
به نظر استاد شهیدی لااقل مسانید ابن ابی عمیر به خاطر شهادت شیخ طوسی معتبر است.
[1] عدّة الأُصول 1: 154.
[2] رجال النجاشی: ۳۲۶
یکی از وجوهی که برای توثیق بعض روات از آن استفاده می شود شهادت شیخ الطائفه است به این که طائفه امامیه ابن ابی عمیر را از ثقاتی می داند که تمامی روایاتش اعم از مراسیل و مسانید را از ثقات نقل می کند[1]. طبق شهادت مذکور، تمامی مشایخ ابن ابی عمیر از ثقات می باشند.
مرحوم امام مراسیل ابن ابی عمیر را به دلیل عبارت «أصحابنا يسكنون إلى مراسيله[2]» از جانب نجاشی، معتبر میداند؛ لکن نسبت به مسانید وی، تحقیق از وثاقت و یا عدم وثاقت را لازم میداند و عبارت شیخ الطائفه را ناشی از اجتهاد ایشان در کلام کشی [در مورد اصحاب اجماع] دانسته و نامعتبر میدانند.
و اما محقق خوئی تفاوتی بین مراسیل و مسانید ابن ابی عمیر قائل نبوده و وثاقت مشایخ ابن ابیعمیر را قبول ندارند.
به نظر استاد شهیدی لااقل مسانید ابن ابی عمیر به خاطر شهادت شیخ طوسی معتبر است.
[1] عدّة الأُصول 1: 154.
[2] رجال النجاشی: ۳۲۶