امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ضروری به شرط محمول بودن قضیه ی ((القطع حجه))!
#1
شهید صدر طبق تقریرات صاحب مباحث الاصول این طور فرموده که اصلا بحث حجیت قطع یک قضیه ی به شرط محمول است. وقتی گفته می شود «القطع حجۀ» مراد از قطع، قطع به أمر هر کسی نیست، بلکه مسلم است که امر مولا مراد است. و مولا کسی است که امتثال امر او واجب است و مخالفت او نیز استحقاق عقاب دارد. حال اگر بگوییم قطع حجت است یعنی قطع به أمر کسی که مولاست ومخالفتش استحقاق عقوبت می آورد ،مخالفتش استحقاق عقوبت می آورد این یک قضیه به شرط محمول خواهد بود.استاد درنقد ایشان فرمودند : بحث سر این بود که چرا ما می گوییم قطع به أمر زید و بکر در کوچه و بازار موضوع منجزیت نیست؟ چون امر او تکلیف و وجوب برای ما نیست. ما مولا را می خواهیم تا تکلیف صدق کند. نباید توهم شود که این همان حق الطاعۀ است، حق الطاعۀ در مرتبه متأخر از این تکلیف است؛ چون حق طاعت را نسبت به چیزی داریم که تکلیف باشد و وجوب از ناحیه مولا باشد ما مولویت مولا را برای تمامیت تکلیف می خواهیم، اگر تکلیف محقق شد، تنجیز خود به خود حل می شود از باب اینکه وصول امر مولا موضوع حکم عقل برای استحقاق عقاب است. اگر گفتیم استحقاق عقاب وصول تکلیف قطعی می خواهد که نظر مشهور و صحیح هم همین است، مولویت مولا برای این است که تکلیف را درست کند ولی ثبوت حجیت به معنای منجزیت برای قطع، هیچ نیازی به مولویت مولا ندارد، منتهی این بعد از فراغ از تکلیف است. اگر بگوییم «القطع بأمر المولی الذی مولویته یتم التکلیف یستحق العقاب علی مخالفته»، کجای این جمله ضروری به شرط محمول است؟! ثانیا اشکالی نقضی به خود ایشان وارد است که وقتی ایشان مطلق انکشاف را حجت می دانند باز همان سوال مطرح می شود که امر هرکسی مقصود نیست و امر مولا منظور است و مولا هم کسی است که مخالفتش استحقاق عقوبت می آورد پس باز ضروری به شرط محمول می شود.98/10/3
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال به غایت بودن احضار معانی در ذهن مخاطب برای وضع محمد خداپرست 0 327 20-بهمن-1401, 11:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  انگاره ی تکلیف بما لا یطاق بودن درفرض عدم علم به تکلیف! عرفان عزیزی 0 911 16-ارديبهشت-1399, 12:22
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ناصواب بودن وجود مصلحت در خود جعل عرفان عزیزی 0 848 25-فروردين-1399, 23:32
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ناصواب بودن تقسیم اباحه به از طرف شرع یا از طرف عقل و شرع عرفان عزیزی 2 1,962 17-اسفند-1398, 21:06
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  صغروی یا کبروی بودن نزاع اخباری و اصولی دربرائت عرفان عزیزی 0 992 15-دي-1398, 09:20
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تکوینی بودن استحقاق عقاب عرفان عزیزی 0 1,250 29-آبان-1398, 21:41
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان