امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد قول به عدم ثبوت ولایت وضعیه برای ائمه معصومین علیه‌السلام
#1
نقد قول به عدم ثبوت ولایت وضعیه برای ائمه معصومین علیه‌السلام
 
مرحوم آقای تبریزی می‌فرمودند: وجوب اطاعت‌ اوامر و نواهی انبیاء و معصومین علیهم‌السلام ثابت است، لکن تصرف در اموال مردم، بدون وجود اسباب شرعی حتی نسبت به انبیاء و ائمه علیهم السلام دلیلی ندارد. و روایت نوفلی (اذا حضر سلطان من سلطان الله جنازة فهو احق بالصلاة علیها ان قدمه ولی المیت و الا فهو غاصب[1]) نیز دلالت بر عدم ولایت وضعیه دارد؛ چرا که طبق این روایت سلطان الهی اگر بدون اذن ولی میت مقدم شده و نماز میت را به جا آورد، نسبت به حقِ ولی میت غاصب است. فلذا معلوم میشود سلطان الهی فاقد ولایت وضعیه است.
لکن مدعای ایشان مخدوش است به این‌که: اطلاق ﴿النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم علاوه بر ولایت تکلیفی، ولایت وضعی را نیز شامل می‌شود. لذا معصوم همان‌گونه که می‌تواند عامه مردم را به اموری امر و از اموری نهی کند، می‌تواند بر هر آن‌چه اشخاص ولایت بر آن دارند، اعمال ولایت کند؛ به طور مثال مکلف ولایت بر طلاق همسر خویش دارد کما این‌که می‌تواند به دیگران وکالت دهد تا از طرف وی همسر او را طلاق دهند، پیامبر نیز بدون اخذ وکالت و به عنوان ولی، می‌تواند همسر وی را طلاق داده و یا وکیلی برای این امر انتخاب کند مشروط بر اینکه اجرای طلاق مذکور مقتضای مصلحت عامه باشد. ولایت مذکور پس از پیامبر برای معصومین نیز ثابت است.
و اما استناد ایشان به روایت نوفلی عجیب است؛ چرا که مرجع ضمیر «هو» در فقره «فهو غاصب»، ولی میت است و نه سلطان الله؛ و معنای روایت این است که اگر سلطان الله در تشییع حاضر شود و ولی میت وی را مقدم نکند، ولی میت حق سلطان الله را غصب کرده است. تقدم سلطان الله در نماز میت در معتبره طلحة بن زید نیز آمده است «اذا حضر الامام الجنازة فهو احق الناس بالصلاة علیها[2]»؛ کما این‌که آقای سیستانی نیز فرموده‌اند: اگر امام در تشییع جنازه حاضر شود، مقدم بر ولی میت بوده و نیازی به اذن ولی میت نیز ندارد.


[1] وسائل الشیعة، الشیخ الحر العاملي، ج۳، ص۱۱۴، أبواب باب انه یصلی علی الجنازة اولی الناس بها، باب۲۳، ح، ط آل البيت.
[2] الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج۳، ص۱۷۷.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل( السنه لا تنقض الفریضه) Payam_Khajei 1 36 6-اسفند-1402, 20:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  مستحب نبودن بلند گفتن بسم الله در نماز برای زنان حسین بن علی 1 621 1-اسفند-1401, 07:37
آخرین ارسال: خیشه
  استدلال به آیه نفر برای اثبات وجوب تعلیم جاهل علی کریمیان 0 188 15-آذر-1401, 14:16
آخرین ارسال: علی کریمیان
  بررسی جواز مخالفت با حکم حاکم بنا بر نظریه ولایت مطلقه فقیه میرزا مرتضی 4 625 2-آذر-1401, 21:02
آخرین ارسال: علاوی
  حدود ولایت وضعیه پیامبر اکرم (ص) میرزا مرتضی 0 220 24-تير-1401, 19:35
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  تبیین صحیح از نظریه ولایت مطلقه فقیه مرحوم امام میرزا مرتضی 0 340 21-خرداد-1401, 23:27
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  چاره ای برای حلال بودن رهن خانه وجود ندارد؟؟ حسین بن علی 0 549 23-آبان-1399, 21:13
آخرین ارسال: حسین بن علی
  نماز و عبادت برای تقاضای دنیوی یا استجابت دعا باطل است؟ مومن 0 602 25-شهريور-1399, 11:53
آخرین ارسال: مومن
  اطلاق «الفقیه» بر حضرت حجت علیه السلام در روایات هادی اسکندری 0 1,191 11-فروردين-1399, 14:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  انحصار ولایت وضعیه فقیه به مصالح عامه یا اطلاق آن هادی اسکندری 0 1,210 7-بهمن-1398, 12:44
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان