امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جمع عرفی با حمل یک دلیل بر حکم ظاهری
#1
تقدیم آیه‌ی «تجویز اکل از بیوت آباء و امهات» بر روایت «لایحل مال امرء مسلم...» به دلیل وجود جمع عرفی

 
اگر چه نسبت بین آیه‌ی شریفه‌ی ﴿لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبَائِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهَاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوَانِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَوَاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمَامِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوَالِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خَالاَتِكُمْ أَوْ مَا مَلَكْتُمْ مَفَاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَأْكُلُوا جَمِيعاً أَوْ أَشْتَاتاً فَإِذَا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلَى أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ[1] و موثقه سماعه «لایحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه» عموم من وجه است؛ لکن به دلیل جمع عرفی آیه‌ی شریفه در ماده‌ی اجتماع مقدم می‌شود. بیان جمع مذکور:
بعد از انصراف آیه‌ی شریفه از فرض علم به کراهت مالکین، مفاد آیه چنین خواهد بود: «یجوز الاکل من بیوت هؤلاء المذکورین مع عدم العلم بکراهتهم». قرار دادن مفاد مذکور در کنار موثقه سماعه «لایحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه» موجب تداعی این معنا در نزد عرف می‌شود که: حکمی واقعی وجود دارد که بیان باشد از «حرمت تصرف در مال غیر بدون طیب نفس مالک»؛ و حکمی ظاهری وجود دارد که بیان باشد از «جواز ظاهری أکل از بیوت مذکورین در آیه در فرض عدم علم به کراهت».
و اما ثمره بین قول به جواز ظاهری و جواز واقعی أکل از بیوت افراد مذکور در آیه این است که: در صورت اکل از اطعمه‌ی بیوت مذکورین در آیه و کشف عدم رضایت مالکین آن؛ بنا بر جواز واقعی، تصرف واقعاً جایز بوده و ضمانی ثابت نیست؛ ولی بر اساس جواز ظاهری، تصرف حرمت واقعی و حلیت ظاهری داشته است و لکن ضمان ثابت است.
 


[1] سوره نور، آيه 60.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی Payam_Khajei 0 192 7-اسفند-1402, 01:21
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  دلیل حرمت مشاهده فیلمهای مبتذل فقه جواهری 4 5,561 2-آذر-1401, 21:56
آخرین ارسال: علاوی
  بررسی شمول اخبار علاجیه در موارد جمع عرفی میرزا مرتضی 2 287 20-خرداد-1401, 23:49
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  بررسی اشکال مانعیت عجز عرفی از تقیید در تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه میرزا مرتضی 0 373 4-خرداد-1401, 22:40
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  نکته علمی:  حمل بر تقیه گاهی می تواند جمع عرفی باشد نه مرجح مومن 2 412 9-اسفند-1400, 00:42
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  دلیل جواز تصرف در اراضی متسعه هادی اسکندری 1 1,516 25-دي-1398, 14:36
آخرین ارسال: خیشه
  مناقشه در دلیل آقای سیستانی بر تجویز در اراضی متسعه هادی اسکندری 0 984 25-دي-1398, 14:18
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  دلیل جواز تصرف در اراضی متسعه از دیدگاه آقای سیستانی هادی اسکندری 0 1,051 24-دي-1398, 23:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  تقدم فهم عرفی در جمع روایات بر جمع صناعی هادی اسکندری 0 932 30-آذر-1398, 19:43
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  دلیل روایی اول بر صنفیت دویست حله و مناقشه‌ی محقق خوئی در آن هادی اسکندری 1 1,407 9-آذر-1398, 20:06
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان