11-بهمن-1398, 18:14
: در منابع حدیثی از پیامبر صلوات الله علیه و آله نقل شده است که (لا یمنع فضل ماء لیمنع به فضل کلاء) یعنی کسی حق ندارد زیادی آب را از دیگران منع کند تا دیگران نتوانند گوسفندان خود را برای چرا به چراگاه ببرند . در این حدیث لا ضرر و لا ضرار به عنوان حکمی مرتبط با حکم مذکور به پیامبر نسبت داده شده است و بحث در کیفیت ارتباط است . استاد شبیری در جلسه 36 مورخ 9\9\98 از آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله مطلبی را نقل نمودند : محتمل است این حدیث حمل بر کراهت شود و علت اینکه لاضرر و لا ضرار که یک حکم الزامی است در کنار آن آمده از باب اخذ به شواهد کتاب و سنت باشد نه مستند حکم به این معنا که امام علیه السلام مطلبی را از پیامبر نقل نموده سپس خود ایشان یک به سنت قطعیه پیامبر استشهاد نموده است ولو شاهد مذکور الزامی بوده و حکم مورد استشهاد تنزیهی باشد چون توافق مبدئی و روحی کفایت میکند.