امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حکم نماز در خانه کسانی که غذا خوردن در خانه آنها اجازه نمی خواهد
#1
حکم نماز در خانه مذکورین در آیه

آیه ۶۰ سوره‌ی مبارکه‌ی نور ﴿لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبَائِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهَاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوَانِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَوَاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمَامِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوَالِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خَالاَتِكُمْ أَوْ مَا مَلَكْتُمْ مَفَاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَأْكُلُوا جَمِيعاً أَوْ أَشْتَاتاً فَإِذَا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلَى أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ اکل از بیوت مذکورین در آیه‌ی شریفه را تجویز کرده است. حال سؤال این است که آيا می‌توان به استناد این آیه شریفه، نماز در بیوت ایشان را نیز تجویز نمود؟
مرحوم بروجردی قائلند اذن در أکل تلازمی با اذن به نماز خواندن ندارد؛ مگر این که ظاهر حال مالک، رضایت به نماز در منزل باشد.

مرحوم داماد فرموده اند: بین جواز أکل و تصرفات یسیره ملازمه عرفیه وجود دارد و لذا چند رکعت نماز خواندن اشکال ندارد، ولی نمی تواند به مدت زیاد مشغول خواندن نماز استیجاری یا نماز جعفر طیار شود.

به نظر استاد شهیدی انصاف آن است که حق با مرحوم داماد است؛ فلذا ملازمه‌ای بین جواز أکل و تصرفات غیر یسیره وجود ندارد. لذا این‌که سید یزدی به طور مطلق نماز در بیوت مذکورین را تجویز کرده‌اند و برخی از فقهاء از جمله محقق خوئی نیز این مطلب را تأیید کرده‌اند، صحیح نیست.
کما این‌که واضح نیست آیه‌ی شریفه، غذا خوردنی که مدت زمان بسیاری را در برمی‌گیرد را شامل شود؛ فلذا شخص نمی‌تواند به استناد آیه‌ی شریفه از اول صبح تا ظهر آبگوشت بار بگذارد، یا از بعد ظهر تا شب وعده شام را تهیه کرده و اجاق را روشن کند؛ چرا که جواز اکل ملازمه‌ با روشن کردن اجاق و مصرف هیزم به مدت طولانی ندارد و تنها دلالت بر جواز تصرفات یسیره می‌کند.

و أما استاد شهیدی استدلال مرحوم خویی و عده ای از بزرگان به این‌که: «تجویز أکلی که موجب اتلاف مال است به طریق اولی دلالت بر تجویز تصرفات غیر از أکل -مثل جلوس و نماز- که سبب اتلاف مال نیست، دارد»، را ناتمام می‌دانند؛ چرا که هر چند نماز و جلوس موجب اتلاف مال نیست و أکل موجب اتلاف مال است، ولی أکل اتلافی است که موجب رهایی دیگران از گرسنگی و سیر شدن دیگران می شود و لذا شاید أکل، خصوصیت داشته باشد. فلذا استدلال صحیح همان ملازمه عرفیه بین جواز أکل و جواز تصرفات یسیره وجود دارد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  در قرائت نماز، ملک یوم الدین بخوانیم یا مالک یوم الدین، کفوا یا کفؤا...؟؟ حسین بن علی 1 527 9-مرداد-1402, 21:21
آخرین ارسال: مالک
  مستحب نبودن بلند گفتن بسم الله در نماز برای زنان حسین بن علی 1 612 1-اسفند-1401, 07:37
آخرین ارسال: خیشه
  وظیفه کسی که نمیتواند حمد صحیح بخواند نماز جماعت نیست؟ حسین بن علی 0 444 27-دي-1401, 18:08
آخرین ارسال: حسین بن علی
  چاره ای برای حلال بودن رهن خانه وجود ندارد؟؟ حسین بن علی 0 543 23-آبان-1399, 21:13
آخرین ارسال: حسین بن علی
  عمومی دال بر تمام بودن نماز، وجود ندارد حسین بن علی 2 835 3-مهر-1399, 12:58
آخرین ارسال: حسین بن علی
  نماز و عبادت برای تقاضای دنیوی یا استجابت دعا باطل است؟ مومن 0 600 25-شهريور-1399, 11:53
آخرین ارسال: مومن
  اخطار ذهنی نیت در ابتدای نماز لازم است؟ حسین بن علی 0 613 25-شهريور-1399, 07:18
آخرین ارسال: حسین بن علی
  تکبیره الاحرام رکن نماز نیست؟؟ حسین . 0 908 22-شهريور-1399, 11:54
آخرین ارسال: حسین .
  اخلال به ترتیب بین ارکان مبطل نماز است حسین بن علی 0 689 18-شهريور-1399, 13:01
آخرین ارسال: حسین بن علی
  اشکال به مرحوم سید یزدی در یازده عدد دانستن واجبات نماز حسین بن علی 0 593 18-شهريور-1399, 12:58
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان