امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فحص خود از مشتبهات است یعنی عملی است در هنگام شک
#1
اینگونه نیست که نسبت به تمام مولی ها فحص از تمام شبهات حکمیه و ... لازم باشد.
بستگی به احتمال، اهمیت محتمل مورد فحص و هزینه مورد نیاز برای فحص دارد.
اگر احتمال کم بدهیم مولی عرفی خواسته ای که خیلی بزرگ نیست، دارد، لازم نیست بخاطرش خرج کنیم برویم آن سر شهر تا مطلع شویم.
هرچه احتمال بیشتر یا اهمیت محتمل بیشتر شود، فحص اهمیت بیشتری می یابد.و هرچه این ها کمتر شوند، فحص اهمیت کمتری دارد. اهمیت آن تابع این موارد است.
در حقیقت فحص همانند سائر شبهات عملی، خود یک عمل در هنگام شک می باشد (که همانند سائر شبهات از قانون احتمال و محتمل تبعیت می کند). بنابراین این گونه نیست که انجام عمل فحص، همواره لازم باشد. بلکه فقط وقتی احتمال و محتمل بالا و هزینه کم باشد، لازم می گردد.
و در ضمن این نکته خیلی مهمی است که فحص خود عملی در هنگام شک دقیقا همانند سائر شبهات می باشد.
پس اگر انجام شبهات حکمیه دارای برائت عقلی باشد، فحص از شبهات حکمیه هم دارای برائت عقلی است.
چون فحص خود عملی در هنگام شک بوده و دقیقا از این جهت همانند سائر مشتبهات می باشد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «اصول»  عدم مرجعیت حکم عقل به حسن عدل و قبح ظلم برای همه ی گزاره های عقل عملی a.p 0 277 2-بهمن-1401, 23:55
آخرین ارسال: a.p
Information نکته علمی:  روایات متعارض بنا بر تخییر در حد اصل عملی هستند مخبریان 2 458 29-خرداد-1401, 14:31
آخرین ارسال: مخبریان

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان