امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال آیت الله زنجانی به انقلاب نسبت و شاهد جمع در عمومات
#1
استاد سید جواد شبیری فرمودند :یک اشکال عام هم در شاهد جمع و هم در انقلاب نسبت وجود دارد.بیان اشکال به این صورت است که تخصیص اکثر قبیح است.آیت الله والد می فرماید: نه تنها تخصیص اکثر قبیح است بلکه تخصیص مساوی هم قبیح است و عرفی نیست.فرض کنید در یک روایت آمده است: «اکرم العلماء»در روایت دیگر آمده است: «لا یجب اکرام العلماء» دلیل سوم چنین است: «یجب اکرام العلماء اذا کانوا سادات و لا یجب اکرام العلماء اذا لم یکونوا سادات» سه حالت در مورد تعداد سادات و غیر سادات وجود دارد:سادات بیش تر باشند.یا غیر سادات بیش تر باشند.یا مساوی باشند.اگر علماء سید بیشتر باشند، دلیل دوم که با دلیل سوم تخصیص می خورد، تخصیص اکثر می شود.اگر علماء غیر سید بیشتر باشند، دلیل اول که با دلیل سوم تخصیص می خورد، تخصیص اکثر می شود.اگر علماء سید و علماء غیر سید مساوی باشند، تخصیص دلیل اول و دلیل دوم به واسطه‌ی دلیل سوم تخصیص مساوی می شود که قبیح است.مانند همین اشکال در انقلاب نسبت هم وجود دارد.آیت الله والد به خاطر این اشکال، انقلاب نسبت و شاهد جمع را در عمومات نمی پذیرند.(جلسه ی 25)
پاسخ
#2
استاد شبیری از والد معظمشان نقل می فرمودند بازگشت تخصیصات منفصل به متصل است یعنی از مخصص منفصل کشف میکنیم در زمان صدور عام و متصل به آن قرینه ای بوده و به دستمان نرسیده . بنده فکر میکنم بحث روی این مبنا(صرف نظر از صحیح یا غلط بودنش) به شکل دیگر باید دنبال شود چون بعید نیست تخصیص اکثر یا مساوی به نحو تخصیص متصل فی الجمله عرفی باشد مثلا اگر قید متصل بصورت استثنا بیان نشود ظاهراً در عرفیتش اشکالی نیست مثل اینکه بگوییم اکرم المومنین العدول که قید عدول اکثر مومنین را خارج میکند و لکن هیچ قبحی ندارد چون متصل است ۰
این نکته را هم ضمیمه کنم اساسا تخصیص منفصل اگر بعد از وقت حاجت و عمل باشد یک مرتبه ای از غیر عرفیت را دارد ولو تخصیص اکثر یا مساوی نباشد لذا تخصیصات یا باید طبق مبنای آیت الله شبیری توجیه شود یا طبق مبنای استاد سیدجواد توجیه شود(بازگشت تخصیصات منفصل به اعم از متصل و منفصل قبل از وقت عمل) یا به مصلحت تدریج برگردانده شود یا به اسلوب آفتابی و تعلیمی است الله سیستانی یا وجوهی از این قبیل .
پاسخ
#3
(21-دي-1398, 07:53)مسعود عطار منش نوشته: استاد شبیری از والد معظمشان نقل می فرمودند بازگشت تخصیصات منفصل به متصل است یعنی از مخصص منفصل کشف میکنیم در زمان صدور عام و متصل به آن قرینه ای بوده و به دستمان نرسیده . بنده فکر میکنم بحث روی این مبنا(صرف نظر از صحیح یا غلط بودنش) به شکل دیگر باید دنبال شود چون بعید نیست تخصیص اکثر یا مساوی به نحو تخصیص متصل فی الجمله عرفی باشد مثلا اگر قید متصل بصورت استثنا بیان نشود ظاهراً در عرفیتش اشکالی نیست مثل اینکه بگوییم اکرم المومنین العدول که قید عدول اکثر مومنین را خارج میکند و لکن هیچ قبحی ندارد چون متصل است ۰
این نکته را هم ضمیمه کنم اساسا تخصیص منفصل اگر بعد از وقت حاجت و عمل باشد یک مرتبه ای از غیر عرفیت را دارد ولو تخصیص اکثر یا مساوی نباشد لذا تخصیصات یا باید طبق مبنای آیت الله شبیری توجیه شود یا طبق مبنای استاد سیدجواد توجیه شود(بازگشت تخصیصات منفصل به اعم از متصل و منفصل قبل از وقت عمل) یا به مصلحت تدریج برگردانده شود یا به اسلوب آفتابی و تعلیمی است الله سیستانی یا وجوهی از این قبیل .

اگر مبنای بازگشت مخصصات منفصل به متصل را هم قبول کنیم باز تخصیص اکثر عرفی نیست اگر متکلم بگوید اکرم کل عالم الا الفساق وحال آنکه مرادش از کل عالم عده ی قلیلی بوده است عرفی نیست  .به کار بردن ادات عموم در چنین مقامی عرفیت ندارد بله اگر به صورت مطلق گفته شود این محذور نیست .مشکله ی والد معظم هم در عمومات است نه درمطلقات.

بحث تخصیص بعد از وقت عمل دخلی به مساله ی ما ندارد یک مشکله ی کلی است که باید حل شود به احد طرقی که مطرح هست
-شاهد این مبنا را هم اگر استاد مطرح کردند بگویید که تمام تخصیصات منفصل به صورت متصل بوده بعد حذف شده و قیدش به ما نرسیده است ادعای پر موونه ای هست
پاسخ
#4
در مثال شما لفظ کل عامل قوی شدن ظهور است ولی در مثال بنده اینگونه نبود بنده هم عرض نکردم در همه مثال‌ها اینگونه است و لذا به عرض کردم فی الجمله . خلاصه در برخی مثال‌ها مانند اکرم المومنین العدول کاملا عرفیست خصوصا اگر بنحو استثنا نباشد برخلاف مثال شما که هم کل دارد و هم بنحو استثناست.
پاسخ
#5
(21-دي-1398, 07:53)مسعود عطار منش نوشته: این نکته را هم ضمیمه کنم اساسا تخصیص منفصل اگر بعد از وقت حاجت و عمل باشد یک مرتبه ای از غیر عرفیت را دارد ولو تخصیص اکثر یا مساوی نباشد لذا تخصیصات یا باید طبق مبنای آیت الله شبیری توجیه شود یا طبق مبنای استاد سیدجواد توجیه شود(بازگشت تخصیصات منفصل به اعم از متصل و منفصل قبل از وقت عمل) یا به مصلحت تدریج برگردانده شود یا به اسلوب آفتابی و تعلیمی است الله سیستانی یا وجوهی از این قبیل .

اگر دأب متکلم این باشد که مخصصات منفصل زیاد می آورد قبحی ندارد در مورد شارع اینگونه است که به خاطر مصلحت تدریج بیان احکام مخصصات منفصل می آورده
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  زکات در پول و نفی اشکال در مدرکی بودن اجماع و اشکال از جهت عدم تقریر امام سید محمد نظام آبادی 2 126 14-آبان-1402, 23:49
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  اتفاق نظر فقها در شاهد جمع و اختلاف در انقلاب نسبت سید محمد نظام آبادی 0 144 6-آبان-1402, 17:47
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  فرق گذاشتن میان اسناد وضع و رفع حکم به ائمه علیهم السلام و پیامبر صلواة الله علیه در سید محمد نظام آبادی 0 90 5-آبان-1402, 17:41
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  عدم ملکیت تکوینی خداوند نسبت به تمام افعال بشر مسعود عطار منش 0 222 4-آذر-1401, 17:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم جریان اصاله الاطلاق نسبت در روایات ناظر به فروعات حکم مسعود عطار منش 0 229 21-مهر-1401, 10:21
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی دلالت آیه خذ من اموالهم صدقه نسبت به اموال صغار مسعود عطار منش 0 229 3-شهريور-1401, 12:41
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حکم دوران بین مفهوم صدر و مفهوم ذیل از نظر آیت الله شبیری حفظه الله مسعود عطار منش 0 195 30-مرداد-1401, 06:12
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نسبت اصطلاحات "اصل" و "مصنف" و "کتاب" به یکدیگر مسعود عطار منش 0 407 13-مرداد-1401, 05:30
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  شمول یا عدم شمول لفظ مال نسبت به غلات و انعام مسعود عطار منش 0 210 13-مرداد-1401, 05:20
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نظر آیت الله شبیری در مورد معنای باطل در آیه لا تاکلوا... مسعود عطار منش 0 225 22-تير-1401, 17:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان