امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مورد جواز تمسک به عام در شبهه مصداقیه
#1
در مواردی که شبهه مصداقیه است ولی چون خود مولا هم در مقام تطبیق است، میشود به عام رجوع کرد، مثلا: مولا بگوید: اکرم جیرانی، وبگوید: لا تکرم زیدا لانه ناصبی، شک می کنیم آیا رفیق زید هم ناصبی است تا اکرامش حرام باشد، اینجا میشود به عام رجوع کرد چون مولا خودش در مقام تطبیق بود، گویامی گوید من خودم همه همسایه ها را دقت کردم ودیدم که هیچکدام ناصبی نیستند بعد حکمم را صادر کردم.(بر خلاف جائی که مولا یگوید: لا تکرم الجار الناصبی به نحو قضیه حقیقیة، که این جا تطبیق را به ما واگذار کرده است، لذا در موارد مشکوک نمیشود به عام رجوع کرد)
یا قضیة الکذب حلال اگر با توجه به ملاک حرمت آن که اضرار است در نظر گرفته شود و از آن مواردی استثنا شده قطعا، حال در موارد مشکوک الضررمثل کذب مع المزاحم باید به عام رجوع کرد، لان المولا کان فی مقام التطبیق.
البته در برخی موارد شک در تخصیص اکثر است وربطی به تطبیق مولا ندارد مثل:
1-اللهم العن بنی امیة قاطبة، ویک گروهی را تخصیص زده، در موارد مشکوک میشود به عام رجوع کرد، چون مولا خودش در مقام تطیبق بوده، اگر بنی امیه ای بود که نباید او را لعن میکردیم بیان میکرد.
2- اوفوا بالعقود، ومواردی را که تخصیص زده به نحو قضیه خارجیه است مثل معامله ربوی و...، حال در موارد مشکوک مثل عقد فارسی وعقد معاطاتی وکتبی باید به عام رجوع کرد، لان المولا کان فی مقام التطبیق فلو کان فرد آخر خارجا من العام لذکره فی محله.
پاسخ
#2
(22-اسفند-1391, 10:25)سید محمود فریمانه نوشته: در مواردی که شبهه مصداقیه است ولی چون خود مولا هم در مقام تطبیق است، میشود به عام رجوع کرد، مثلا:

من فکر می کنم خلطی در بحث صورت گرفته است. امری که مورد بحث است تمسک به عام در شبهه مصداقیه عام است. از این رو برخی از این تطبیقات مزبور با توجه به مدعای نگارنده(سید محمود) فی غیر محله است:

مثلا اگر شارع در فرض سوم اخراج ربای ربوی را نیز به صورت حقیقی می گفت نمی شد در شک در مورد عقد فارسی به عام استناد نمود.

یا اگر در فرض دوم و سوم تطبیقی نمی بود گیر می کردیم.
[b]العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء[/b]
پاسخ
#3
بسم الله الرحمن الرحیم
بله اگر تطبیق نبود یا حتی شک در تطبیق هم داشتیم نمی شد به عام تمسک نمود، بحث در جائی است که عرفا می دانیم مولا در مقام تطبیق بوده است مثل امثله مذکوره.
پاسخ
#4
(16-فروردين-1392, 08:29)سید محمود فریمانه نوشته: بسم الله الرحمن الرحیم
بله اگر تطبیق نبود یا حتی شک در تطبیق هم داشتیم نمی شد به عام تمسک نمود، بحث در جائی است که عرفا می دانیم مولا در مقام تطبیق بوده است مثل امثله مذکوره.

دلیل شما بر این مطلب چیست|؟ لطفا قدری توضیح دهید مشکله تمسک به عام در فرض عدم کون در مقام تطبیق چیست
[b]العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء[/b]
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جواز غرر در مهر عقد دائم علی کریمیان 3 381 12-دي-1401, 13:48
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی جواز مخالفت با حکم حاکم بنا بر نظریه ولایت مطلقه فقیه میرزا مرتضی 4 627 2-آذر-1401, 21:02
آخرین ارسال: علاوی
  نکته علمی:  جمله شرطیه بعد از فاء تفریع قابل تمسک نیست حسین بن علی 5 772 26-خرداد-1401, 08:59
آخرین ارسال: 1001
  بررسی اشکال مانعیت عجز عرفی از تقیید در تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه میرزا مرتضی 0 374 4-خرداد-1401, 22:40
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  یک شبهه عام در توثیق مشایخ ثلاث میرزا مرتضی 0 301 18-اسفند-1400, 00:45
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  عدم جواز عدول از جماعت به فرادی بدون عذر عرفان عزیزی 0 681 23-دي-1399, 13:22
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  جواز تعجیز نفس از نماز اختیاری هادی اسکندری 0 1,261 9-فروردين-1399, 19:02
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز نماز در درون مطلق وسائل نقلیه مشروط به رعایت شرائط اختیاریه نماز هادی اسکندری 0 957 7-فروردين-1399, 18:23
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز معامله ربوی پول در معاملات نقدی و عدم جواز در معاملات نسیه‌ای هادی اسکندری 2 1,368 28-بهمن-1398, 08:43
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز اکل از بیوت آباء در فرض ظن به عدم رضایت هادی اسکندری 0 922 11-بهمن-1398, 21:02
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان