امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم لزوم استحلال از مالک در مطلق موارد حق الناس
#1
عدم لزوم استحلال از مالک در مطلق موارد حق الناس

در بین عوام مطلبی معروف شده است به این که «در مطلق موارد تضییع حق الناس، استحلال لازم است». این مطلب خالی از دلیل بوده و چنین اطلاقی صحیح نیست. لزوم استحلال صرفا در مواردی است که در مقابل آنچه ضایع شده باشد، اجرتی یا مالی قرار بگیرد که در این صورت ضایع کننده یا باید اجرت را بپردازد و یا باید از مالک طلب حلیت کند.

فلذا به طور مثال خوردن یک دانه نخودچی از مغازه دیگری بدون اجازه وی، اگر چه معصیت بوده و لزوم توبه را به دنبال دارد، لکن هیچ ملازمه ای با لزوم استحلال ندارد؛ چرا که یک دانه نخودچی مالیتی ندارد تا این شخص بخواهد خسارت و اجرت آن را پرداخت کند.
و یا اینکه وارد به باغ دیگری و عبور از وسط آن و خروج از درب دیگر باغ، حرام بوده و مستلزم تکلیف به توبه است؛ لکن از آنجا که عبور از باغ دیگران اجرت المثلی ندارد، نیازی به استحلال از مالک نبوده وصرف توبه کفایت می کند.

یکی از وجوه فرق بین حقوق الهی و حقوق الناس در این است که عصیان در حقوق الهی با اجازه اشخاص نیز تجویز نمی گردد، فلذا به طور مثال غیبت که از محرمات شرعی و حقوق اللهی است، با اعلام رضایت شخص مغتاب نیز، مباح نخواهد بود. حال آن که عصیان در حقوق الناس با اجازه شخص ذی الحق مباح می شود؛ فلذا به طور مثال دخول در مکان مغصوب با رضایت مالک، بلامحذور خواهد شد.
پاسخ
#2
اجازه گرفتن از شخص برای دخول در ملک او تخصصا از عصیان خارج است و این فرق صحیح نیست باید برای احداث فرق جایی را مثال بزنید که حقیقتا عصیان باشد. پس اصلا عصیانی نیست تا تجویز شده باشد.
پاسخ
#3
(18-بهمن-1398, 10:24)مهدی خسروبیگی نوشته: اجازه گرفتن از شخص برای دخول در ملک او تخصصا از عصیان خارج است و این فرق صحیح نیست باید برای احداث فرق جایی را مثال بزنید که حقیقتا عصیان باشد. پس اصلا عصیانی نیست تا تجویز شده باشد.

مراد اجازه ی متاخر از معصیت است
پاسخ
#4
(17-بهمن-1398, 20:09)هادی اسکندری نوشته: عدم لزوم استحلال از مالک در مطلق موارد حق الناس

در بین عوام مطلبی معروف شده است به این که «در مطلق موارد تضییع حق الناس، استحلال لازم است». این مطلب خالی از دلیل بوده و چنین اطلاقی صحیح نیست. لزوم استحلال صرفا در مواردی است که در مقابل آنچه ضایع شده باشد، اجرتی یا مالی قرار بگیرد که در این صورت ضایع کننده یا باید اجرت را بپردازد و یا باید از مالک طلب حلیت کند.

فلذا به طور مثال خوردن یک دانه نخودچی از مغازه دیگری بدون اجازه وی، اگر چه معصیت بوده و لزوم توبه را به دنبال دارد، لکن هیچ ملازمه ای با لزوم استحلال ندارد؛ چرا که یک دانه نخودچی مالیتی ندارد تا این شخص بخواهد خسارت و اجرت آن را پرداخت کند.
و یا اینکه وارد به باغ دیگری و عبور از وسط آن و خروج از درب دیگر باغ، حرام بوده و مستلزم تکلیف به توبه است؛ لکن از آنجا که عبور از باغ دیگران اجرت المثلی ندارد، نیازی به استحلال از مالک نبوده وصرف توبه کفایت می کند.

یکی از وجوه فرق بین حقوق الهی و حقوق الناس در این است که عصیان در حقوق الهی با اجازه اشخاص نیز تجویز نمی گردد، فلذا به طور مثال غیبت که از محرمات شرعی و حقوق اللهی است، با اعلام رضایت شخص مغتاب نیز، مباح نخواهد بود. حال آن که عصیان در حقوق الناس با اجازه شخص ذی الحق مباح می شود؛ فلذا به طور مثال دخول در مکان مغصوب با رضایت مالک، بلامحذور خواهد شد.
اینکه ف فرمودید صرفا در جایی که بحث مالی مطرح باشد استحلال هست به چه دلیلی می باشد دلیل آن عده از فقها که در بحث غیبت حکم به وجوب استحلال کرده اند را دیده اید ؟
پاسخ
#5
به نظر می رسد مراد استاد این است که اگر دلیل خاص وجود داشته باشد که فبها مثل استحلال در غیبت یا تهمت و ...؛ لکن اگر دلیل خاص وجود نداشته باشد، صرف این که موردی از موارد تضییع حق الناس است ملازمه با لزوم استحلال ندارد و عنوان تضییع حق الناس به خودی خود و در فرض عدم وجود دلیل خاص صرفا در جایی ملازم با لزوم استحلال است که در مقابل آنچه ضایع شده، اجرت یا مالی قرار بگیرد که در این صورت ضایع کننده یا باید اجرت را بپردازد و یا باید از مالک طلب حلیت کند.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای فایده در الخمس فیما افاد الناس Payam_Khajei 0 59 10-بهمن-1402, 22:51
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  وجه تعدد روایات از یک راوی در بسیاری از موارد Payam_Khajei 0 71 28-مهر-1402, 21:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  در قرائت نماز، ملک یوم الدین بخوانیم یا مالک یوم الدین، کفوا یا کفؤا...؟؟ حسین بن علی 1 527 9-مرداد-1402, 21:21
آخرین ارسال: مالک
  بررسی شمول اخبار علاجیه در موارد جمع عرفی میرزا مرتضی 2 285 20-خرداد-1401, 23:49
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  تفصیل بین موارد اصاله عدم التخصیص لاثبات التخصص عرفان عزیزی 0 712 25-فروردين-1400, 11:10
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نقد آیت الله شبیری در لزوم قصد عنوان در همه عبادات مومن 1 916 3-مهر-1399, 23:34
آخرین ارسال: حسین بن علی
  جواز نماز در درون مطلق وسائل نقلیه مشروط به رعایت شرائط اختیاریه نماز هادی اسکندری 0 949 7-فروردين-1399, 18:23
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  خطابات قانونیه و عدم لزوم زاجریت فعلی در نواهی هادی اسکندری 0 790 18-بهمن-1398, 15:54
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  آیه دال بر اکل از خانه اقوام بدون اجازه مطلق است؟؟ هادی اسکندری 2 1,437 6-بهمن-1398, 23:48
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  نظر محقق خوئی: جواز تصرف در اموال دیگران با وجود رضایت مالک و خطای در تطبیق هادی اسکندری 0 931 5-دي-1398, 17:49
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان