امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کیفیت نماز در ضیق وقت و در حال خروج از زمین مغصوب
#1
کیفیت نماز در ضیق وقت و در حال خروج از زمین مغصوب
 
در فرض قبول کبرای کلی «الصلاه لا تسقط بحال» دو مبنا وجود دارد:
 
1. اگر نظیر برخی بزرگان همانند مرحوم بروجردی و آقای سیستانی جمیع أفعال نماز را متحد با غصب بدانیم به این معنا خواهد بود که أصلِ «بودن در مکان مغصوب» اتحاد عرفی با نماز دارد؛ در نتیجه نماز به هر شکلی که به جا آورده شود، مصداق فعل مبغوض بوده و مبغوض صلاحیت عبادیت و مقربیّت ندارد. نتیجه طبیعی این مقدمات، سقوط امر به نماز ادائی است؛ لکن با وجود «الصلاه لا تسقط بحال» معلوم می شود، امر به نماز ساقط نشده است و به «برهان انی» کشف می شود نماز مقرون به «بودن در مغصوب» صحیح خواهد بود و از آجا که «بودن در مغصوب» با ایستان و نشستن، کم و زیاد نشده و رکوع و سجود اختیاری مستلزم غصب زائد نمی باشد، وجهی برای انتقال به رکوع و سجود ایمائی وجود ندارد و مکلف می باید نماز را با رکوع و سجود اختیاری به جا آورد.
 
2. و لکن اگر همچون محقق خوئی تنها سجود اختیاری -و نه اصل «بودن در مغصوب»- را مصداق غصب بدانیم، تکلیف به سجود ایمائی منتقل خواهد شد؛ فلذا مکلف اگرچه بر گاری سوار باشد می بایست نماز با سجود ایمائی به جا آورد چرا که سجده بر گاری موجب القاء ثقل بر زمین غصبی شده یعنی غصب زائد می شود.
 
و اگر اشکال شود: به چه دلیل کسی که به سوء اختیار به مکان غصبی رفته است و نمی تواند سجود اختیاری انجام دهد، وظیفه او به سجود ایمائی منتقل می شود؟ شاید أصل تکلیف وی با عصیان ساقط شده باشد.
در جواب گفته خواهد شد: صحیحه عبدالله بن سنان (فَأَمَّا مَا رَوَاهُ الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى فَرَضَ مِنَ الصَّلَاةِ الرُّكُوعَ وَ السُّجُودَ أَ لَا تَرَى لَوْ أَنَّ رَجُلًا دَخَلَ فِي الْإِسْلَامِ لَا يُحْسِنُ أَنْ يَقْرَأَ الْقُرْآنَ أَجْزَأَهُ أَنْ يُكَبِّرَ وَ يُسَبِّحَ وَ يُصَلِّيَ[1]) دلالت بر آن دارد که خداوند جامع رکوع و سجود را در نماز به عنوان فرض قرار داده است و تکلیف به نماز صرفا در فرض عجز از جامع رکوع و سجود ساقط می شود؛ حال آن که در محل بحث عجز از جامع محقق نشده و و مکلف تنها از سجود اختیاری عاجز است و نه از سجود ایمائی.
 


[1] استبصار، شیخ طوسی، ج1، ص310.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  در قرائت نماز، ملک یوم الدین بخوانیم یا مالک یوم الدین، کفوا یا کفؤا...؟؟ حسین بن علی 1 527 9-مرداد-1402, 21:21
آخرین ارسال: مالک
  مستحب نبودن بلند گفتن بسم الله در نماز برای زنان حسین بن علی 1 612 1-اسفند-1401, 07:37
آخرین ارسال: خیشه
  خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران محمد رضایی 12 2,617 8-بهمن-1401, 00:00
آخرین ارسال: علاوی
  وظیفه کسی که نمیتواند حمد صحیح بخواند نماز جماعت نیست؟ حسین بن علی 0 444 27-دي-1401, 18:08
آخرین ارسال: حسین بن علی
  عمومی دال بر تمام بودن نماز، وجود ندارد حسین بن علی 2 835 3-مهر-1399, 12:58
آخرین ارسال: حسین بن علی
  نماز و عبادت برای تقاضای دنیوی یا استجابت دعا باطل است؟ مومن 0 600 25-شهريور-1399, 11:53
آخرین ارسال: مومن
  اخطار ذهنی نیت در ابتدای نماز لازم است؟ حسین بن علی 0 613 25-شهريور-1399, 07:18
آخرین ارسال: حسین بن علی
  تکبیره الاحرام رکن نماز نیست؟؟ حسین . 0 908 22-شهريور-1399, 11:54
آخرین ارسال: حسین .
  اخلال به ترتیب بین ارکان مبطل نماز است حسین بن علی 0 689 18-شهريور-1399, 13:01
آخرین ارسال: حسین بن علی
  اشکال به مرحوم سید یزدی در یازده عدد دانستن واجبات نماز حسین بن علی 0 593 18-شهريور-1399, 12:58
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان