ارسالها: 172
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 155
سپاس شده 79 بار در 59 ارسال
صرف نظر از اصل بحث، مثالشان قابل مناقشه است.
چرا که امر به «این درس را قبل از غذا بخوان» امر به مقدمهی تکلیف نیست! بلکه امر به انجام فعلی در زمان معینی است.
بله، اگر از دلیل دیگری میدانستیم که از شرایط تأثیرگذاری درس خواندن، این است که قبل از غذا خوانده شود، میفهمیدیم که نخوردن غذا قبل از درس خواندن مقدمهی امر به درس خواندن است، این امر، امر به مقدمه میشد، اما در چنین فرضی دیگر مولوی بودن امر روشن نیست که بتوان با آن مدعای مستشکلین را نقض کرد! چه بسا مستشکلین در چنین فرضی نیز قائل به ظهور امر در ارشادی بودن شوند.
به طور خلاصه، ممکن است ادعای مستشکلین را بتوان اینگونه تقریر کرد که: علم به مقدمه بودن یک فعل، موجب میشود که امر به آن فعل ظهور در ارشادی بودن پیدا کند.
ارسالها: 493
موضوعها: 236
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 117 بار در 106 ارسال
اساسا بحث در مقام تاثیر گذاری درس خواند مثال ها مطرح است. یعنی فرض این است که در هر دو صیاغت آمر در مقام تاثیر گذاری درس خواندن است. استاد ما ادعا میکند که بالوجدان اگر تاثیر گذاری را با امر بیان کند فرق میکند که با نصیحت بیان کند. از اولی اعمال مولویت میفهمیم و از دومی ارشادیت میفهمیم. مثلا شارع برای تاثیرگذاری طهارت در نماز دو گونه صیاغت دارد. یکی این که امر به وضو کند و یکی این که بگوید لا صلات الا بطهور. بالوجدان ما از صیاغیت اول اعمال مولویت میفهیم. البته با توجه به این نکته که اصل در اوامر مولا اعمال مولویت است.
ارسالها: 172
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 155
سپاس شده 79 بار در 59 ارسال
همین که فرض بحث را در جایی بگیرید که در هر دو صیاغت آمر در مقام تأثیرگذاری درس خواندن است، بدین معناست که امر را مولوی نمیدانید و دال بر اثرگذاری میدانید! پذیرش «دلالت بر اثرگذاری» عین پذیرش ارشادی بودن امر است! غیر از این است؟
ارسالها: 493
موضوعها: 236
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 117 بار در 106 ارسال
پذیرش در مقام اثر گذاری عین پذیرش ارشادی بودن نیست. استاد این مطلب را به وجدان احاله دادند. شما به وجدان خودتان رجوع کنید و خودتان را جای مامور قرار بدهید و فرض کنید یک آمری به شما دستور میدهد هر چند که برای اثر گذاری باشد ولی با لسان امر و آمرانه ان را بیان میکند. اگر شما سرپیجی کنید ایا عرف شما را به صرف مخالفت با امر مولا توبیخ میکنند یا نه. اصلا کاری با اثر نگذاشتن نداریم عرف میگویند اثر نگذاشتن یک اثر است و صرف مخالفت با امر مولا نیز یک کار ناشایست است. فتدبر جیدا