امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
صحت نماز در زمین غصبی از دیدگاه آیت الله شبیری
#1
صحت نماز در زمین غصبی از دیدگاه آیت الله شبیری
 
مشهور با استناد به وجوه ذیل نماز در زمین غصبی را باطل دانسته اند:
1. روایات
2. اجماع
3. مقتضای قاعده این است که نماز در مکان مغصوب مصداق اجتماع أمر (صل) و نهی (لاتغصب) بوده و اجتماع ممتنع است.
4. از آن جا که غصب با نماز اتحاد پیدا کرده است، فرضا اگر اجتماع امر و نهی نیز جائز بوده و اطلاق أمر به صلاة شامل این فرد از نماز نیز بوده باشد، ارتکاز متشرعی بر آن است که عمل صادر بر وجه مبعّدیّت و مبغوضیت مولا، صلاحیّت مقربیّت ندارد.
 
آقای زنجانی دلالت روایات را مخدوش و اجماع بر بطلان را نیز ناتمام دانسته اند؛ چرا که بناء به نقل کافی فضل بن شاذان با بطلان نماز در زمین مغصوب، مخالفت کرده و با چنین مخالفتی اجماع بر بطلان ثابت نخواهد بود. اما ایشان نظیر بسیاری از بزرگان چون مرحوم صدر و آقای سیستانی قائل به جواز اجتماع امر و نهی می باشند و تمشی قصد قربت بر اصل نماز از غاصب را نیز بلا اشکال می دانند چرا که از منظر ایشان غاصب در اتیان صرف الوجود نماز داعی الاهی دارد، هر چند اختیار این فرد از صلات، به داعی شیطانی بوده باشد؛ لذا از آنجا که مقربیّت به معنای امتثال أمر خدا به داعی امتثال أمر او است، غاصب به داعی امتثال أمر خدای متعال، نماز را به جا آورده است.
نتیجه ی مقدمات ذکر شده آن است که اطلاقات شامل چنین نمازی نیز می شود.
 
البته ایشان در فتوا به صحت نماز احتیاط کرده بودند و وجه احتیاط نیز این شبهه بود که از منظر ایشان، حجّیت ظهور، مختص فرض وثوق نوعی به ظهور است؛ و وثوق نوعی به ظهور دلیل «صل» و شمول آن نسبت به نماز در زمین غصبی محرز نیست -چرا که چه بسا مراد مولا از «صل»، «صل فی المکان المباح» باشد-. نتیجه آن که اطلاق لفظی با اتخاذ این مبنا نزد ایشان محرز نبوده و اطلاق مقامی نیز ثابت نیست.
 
لکن این مطلب ایشان اشکال دارد به این که اگر در اطلاق أمر تشکیک شود می توان به أصل برائت رجوع کرد؛ یعنی با قول به جواز اجتماع أمر و نهی و شک در حجیت اطلاق «صل» نسبت به نماز در مکان مغصوب، مانعی از جریان أصل برائت وجود ندارد. به بیان دیگر از منظر ایشان حجیّت اطلاق مشکوک و تقیّد أمر صلّ، به نماز در مکان مباح ثابت نشده است؛ فلذا أصل برائت مرجع خواهد بود.
 
مرحوم امام نماز مذکور را فقط به دلیل اجماع ناصحیح می دانند.
 
استاد شهیدی نماز مذکور را باطل می دانند و دلیل ایشان عدم صلاحیت نماز مذکور برای مقربیت است.

 
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نحوه جریان قاعده حل از نظر آیت الله سیستانی و آیت الله زنجانی Payam_Khajei 1 74 25-دي-1402, 20:41
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  کتاب الصلاه آیت الله سیستانی mohammadniroumand 0 163 10-مهر-1402, 19:01
آخرین ارسال: mohammadniroumand
  در قرائت نماز، ملک یوم الدین بخوانیم یا مالک یوم الدین، کفوا یا کفؤا...؟؟ حسین بن علی 1 538 9-مرداد-1402, 21:21
آخرین ارسال: مالک
  اختلاف شدید در کلمات مرحوم آقای خویی رحمه الله در ملاک صدق زیاده و نقیصه رکوع و سجود یا علی مدد 0 178 5-خرداد-1402, 23:08
آخرین ارسال: یا علی مدد
  مستحب نبودن بلند گفتن بسم الله در نماز برای زنان حسین بن علی 1 622 1-اسفند-1401, 07:37
آخرین ارسال: خیشه
  نقد نظر آیه الله زنجانی در عدم وجوب احتیاط بر خنثی مشکله حسین بن علی 4 2,958 28-دي-1401, 23:41
آخرین ارسال: علاوی
  وظیفه کسی که نمیتواند حمد صحیح بخواند نماز جماعت نیست؟ حسین بن علی 0 447 27-دي-1401, 18:08
آخرین ارسال: حسین بن علی
  نوآوری علمی:  تفصیل عجیب آیت الله سیستانی در دوران بین تعیین و تخییر حسین بن علی 0 358 10-آذر-1400, 09:07
آخرین ارسال: حسین بن علی
  ظر آیت الله سیستانی در دوران امر بین تعیین و تخییر عرفان عزیزی 6 1,411 7-تير-1400, 20:06
آخرین ارسال: 1972392352
  نقد آیت الله شبیری در لزوم قصد عنوان در همه عبادات مومن 1 916 3-مهر-1399, 23:34
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان