26-بهمن-1398, 20:15
مرحوم آقای خویی استصحاب در شبهات حکمیه را به خاطر تعارض استصحاب عدم جعل زائد و استصحاب بقای مجعول جاری نمی داند در شبهات حکمیه باید بین حکم ایجابی و حکم سلبی تفصیل قائل شد، یعنی در شبهات حکمیهی سلبی استصحاب جاری است.چون آنجا مانع مذکور وجود ندارد.دربحث ما که اگر زن بعد از پنجاه سالگی خونی ببنید و شک در حیضیت آن داشته باشد به خاطر این که نمی داند حکم شارع بین 50تا60چیست نمی توان استصحاب حیضیت را جاری کرد چون تعارض هست ودر ما نحن فیه گرچه نتیجهی آن عدم وجوب نماز است که یک حکم سلبی است، اما به نتیجه کاری نداریم.98/9/17