امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دو استحقاق عقاب درتشریع !
#1
شهید صدر دربحث تزاحم حفظی احتمال اباحه ی اقتضایی که ملاکش اقوی از وجوب یا حرمت باشد را قبول کرده.استاد معتقدند اگر قرار باشد احتمال منجز باشد احتمال چنین اباحه ای هم تکلیفی متوجه عبد می کند و آن عدم نقض آزادی و ارخاء عنان است .یکی از مواردی که شخص می تواند ملاک اباحه را تفویت کرده و آزادی تشریعی خود را نقض نماید تشریع است شخص می داند که اباحه است ولی برای خودش الزام کند آقای حائری در نقد بر ما نوشته اند که این جا ها به دلیل تشریع عقاب می شود و در نفس مخالفت با اباحه مشکلی نیست. ما می گوییم هم تشریع محرم است وهم ملاک اباحه را تفویت می کند. او با الزام خود آزادی را از میان برده است. این تفویت ملاک اشکال دارد. ومانعی ندارد که فعل واحد معنون به دو عنوان محرم باشد و دو استحقاق عقاب بیاورد 98/10/23
پاسخ
#2
در اصل این کبری که فعل واحد می تواند دو عنوان محرم داشته باشد بحثی نیست و لکن صغرویا دو ابهام وجود دارد :
1- در اینجا فعل واحد نیست چون تشریع یعنی حرام دانستن یک حلال و تدین به آن که امری جوانحی و درونی است ولی تفویت غرض ترخیص با التزام خارجی حاصل می شود و ربطی به عالم علم و اعتقاد ندارد پس یکی جوانحی و دیگری جوارحی است اللهم الا ان یقال که نفس خرام دانستن ولو التزام خارجی نیاورد ثقل و سنگینی درونی برای عبد ایجاد نموده و خلاف مصلحت ترخیص است .
2- استاد به چه دلیل تامین مصلحت ترخیص را لازم دانسته و بالتبع تارکش را مستحق عقاب می دانند چون پر واضح است که غرض داشتن مولا ملازمه ای با این که آن را بر عهدۀ عبد بگذارد وجود ندارد اللهم الا ان یقال که بناء عقلائ بر اینست که مع العلم بالغرض خود را موظف می دانند و شارع هم به همین بناء اکتفاء نموده است فتأمل جدا .
پاسخ
#3
راجع به ابهام اول به نظر می رسه هم ثقل جوانحی وجود دارد کما اینکه با لسان دعا خودتان فرمودید و ممکن است شارع همین مقدار را هم مطلوب نداند علاوه بر اینکه ثقل جوارحی هم وجود دارد زیرا وقتی طرف تشریع می کند خارجا هم جانب وجوب یا حرمت را می گیرد نه اباحه ی مقصود شارع

راجع به ابهام دوم هم باید توجه داشت که استاد طبق مبنای شهید صدر که اباحه ی اقتضایی می تواند ملاکش اقوی از لزوم هم باشد این بحث را مطرح می کنند از طرفی هم نفس احتمال منجز است لذا اگر طرف ملاک لزومی را تفویت کند مستحق عقاب است آن وقت اباحه ای که ملاکش از لزوم قوی تر است تفویتش استحقاق عقاب نداشته باشد؟! لذا نیازی به دعای دومی که فرمودید نیست
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دفاع از قاعده ی قبح عقاب بلا بیان در مقابل اشکالات مرحوم روحانی عرفان عزیزی 0 796 18-تير-1399, 05:40
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انکار قبح عقاب بلا بیان توسط مرحوم روحانی عرفان عزیزی 0 992 16-تير-1399, 12:21
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اختلاف تبیین قبح عقاب بلا بیان در فوائد الاصول و اجود التقریرات عرفان عزیزی 4 1,630 24-خرداد-1399, 06:04
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  قبح عقاب بلا بیان به منزله ی اصل عملی عرفان عزیزی 4 1,764 24-خرداد-1399, 05:53
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  وحدت مناط قبح عقاب درفرض عدم صدور و عدم وصول خطاب عرفان عزیزی 1 1,557 21-ارديبهشت-1399, 12:30
آخرین ارسال: علاوی
  استفاده از تعبیر لا تکلیف الا بعد البیان درمقابل قبح عقاب بلا بیان عرفان عزیزی 0 1,096 7-ارديبهشت-1399, 12:08
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  مراد از بیان درقاعده ی قبح عقاب بلابیان عرفان عزیزی 0 1,008 3-ارديبهشت-1399, 12:07
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تنقیح قاعده ی قبح عقاب بلا بیان عرفان عزیزی 0 1,091 1-ارديبهشت-1399, 12:46
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تکوینی بودن استحقاق عقاب عرفان عزیزی 0 1,250 29-آبان-1398, 21:41
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان