امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نظریه عجیب مرحوم نائینی در مورد مقدمه واجب
#1
مرحوم نائینی قائل به مهمل بودن وجوب مقدمه هستند. یعنی ایشان می­فرماید: وجوب مقدمه واجب نه مطلق است و نه مقید به موصله بودن است. در حقیقت وجوب مقدمه واجب مهمل است. در حقیقت ایشان مخالف مرحوم آخوند است زیرا مرحوم آخوند قائل به وجوب مطلق مقدمه است چه با اتیان مقدمه ذی المقدمه هم محقق بشود و چه نشود. مرحوم صاحب فصول قائل به وجوب مقدمه موصله است یعنی مقدمه ای واجب است که ایصال به ذی المقدمه داشته باشد. مرحوم نائینی می­فرماید: وجوب مقدمه باید مهمل باشد زیرا تقیید به ایصال موجب استحاله(دور و تسلسل لازم می­آید) است و وقتی که تقیید محال بود، اطلاق آن نیز محال است زیرا رابطه آن دو ملکه و عدم است. پس وجوب مقدمه مهمل است.

تاریخ 2/11/98 جلسه 77
پاسخ
#2
(27-بهمن-1398, 14:02)خیشه نوشته: مرحوم نائینی قائل به مهمل بودن وجوب مقدمه هستند. یعنی ایشان می­فرماید: وجوب مقدمه واجب نه مطلق است و نه مقید به موصله بودن است. در حقیقت وجوب مقدمه واجب مهمل است. در حقیقت ایشان مخالف مرحوم آخوند است زیرا مرحوم آخوند قائل به وجوب مطلق مقدمه است چه با اتیان مقدمه ذی المقدمه هم محقق بشود و چه نشود. مرحوم صاحب فصول قائل به وجوب مقدمه موصله است یعنی مقدمه ای واجب است که ایصال به ذی المقدمه داشته باشد. مرحوم نائینی می­فرماید: وجوب مقدمه باید مهمل باشد زیرا تقیید به ایصال موجب استحاله(دور و تسلسل لازم می­آید) است و وقتی که تقیید محال بود، اطلاق آن نیز محال است زیرا رابطه آن دو ملکه و عدم است. پس وجوب مقدمه مهمل است.

تاریخ 2/11/98 جلسه 77
پاسخ
#3
سلام، استحاله ای تصویر نمیشود، حقیقت تکلیف همان اراده شارع است، تصور اراده شارع این تصدیق را به دنبال دارد که اساسا شارع هیچ اراده ای نسبت به مقدمه غیر موصله ندارد( یعنی شارع اراده کرده که بنده این سلم را نصب کنم و بروم دنبال کارم؟ هرگز اراده شارع به این شئ لغو تعلق نمیگیرد)، فلذا ایصال قید عقلی تکلیف است بنابراین هر گاه مکلف در مقام امتثال مقدمه و ذی المقدمه را انجام دهد، تکلیف را امتثال کرده ولی اگر صرف مقدمه را اتیان کند، کشف میشود که از اول این مقدمه واجب نبوده و ایشان توهم وجوب کرده بود.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#4
(9-آبان-1399, 21:24)1972392352 نوشته: ( یعنی شارع اراده کرده که بنده این سلم را نصب کنم و بروم دنبال کارم؟ هرگز اراده شارع به این شئ لغو تعلق نمیگیرد)،

اگر شارع چنین چیزی اراده کرده باشد در واقع تکلیف نفسی شما نصب سلم است و دیگر مقدمه واجب نیست بلکه نصب سلم خودش واجب است در نتیجه دیگری جاندارد بحث کنیم که آیا این موصله است یا نه
پاسخ
#5
به نظر فرمایش صاحب فصول متین است به همان بیانی دوست عزیز در مورد حقیقت تکلیف که همان اراده است بیان فرمودند و صرف نظر از این مطلب بر فرض که تقید به موصله بودن محال باشد اطلاقش قهرا ثابت است چون اطلاق و تقیید در عالم ثبوت مانعه الخلو هستند و ظاهرا مرحوم نایینی خلط بین ثبوت و اثبات نموده اند چون ثبوتا یا حکم سریان دارد که مطلق است یا سریان ندارد که مقید است و تنها در مقام اثبات و بیان است که اهمال و سکوت معنا دارد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انواع تنزیل از منظر مرحوم خویی و تطبیق آن بر جعل علمیت خیشه 0 132 20-آذر-1402, 21:18
آخرین ارسال: خیشه
  معنای مفهوم فی الجمله داشتن وصف (مبنای مرحوم خویی) خیشه 0 107 13-آذر-1402, 21:45
آخرین ارسال: خیشه
  استفاده حجیت شهرت از مقبوله و مرفوعه از منظر مرحوم بروجردی خیشه 8 367 7-آذر-1402, 21:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  موضوع علم اصول از منظر استاد گنجی و رد نظریه مرحوم آخوند خیشه 0 90 24-آبان-1402, 19:17
آخرین ارسال: خیشه
  ضابطه تعمیم علت از منظر مرحوم نائینی خیشه 2 267 23-آبان-1402, 07:33
آخرین ارسال: خیشه
  نظر استاد گنجی در مورد اجماعات مدرکی و محتمل المدرکیه خیشه 0 69 14-آبان-1402, 20:58
آخرین ارسال: خیشه
  مراکز تحقق اجماع و بررسی حجیت ان از منظر مرحوم بروجردی خیشه 0 108 1-آبان-1402, 16:24
آخرین ارسال: خیشه
  تفسیر ابداعی از ماهیت ایجاب احتیاط از منظر محقق نائینی خیشه 1 221 13-خرداد-1402, 17:25
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد احکام انشائیه مرحوم اخوند خیشه 0 145 25-ارديبهشت-1402, 18:45
آخرین ارسال: خیشه
  دو قرائت مختلف از مبنای مرحوم اخوند در بحث جعل حجیت برای امارات خیشه 0 155 18-ارديبهشت-1402, 19:23
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان