ارسالها: 490
موضوعها: 233
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 115 بار در 104 ارسال
مرحوم نائینی قائل به مهمل بودن وجوب مقدمه هستند. یعنی ایشان میفرماید: وجوب مقدمه واجب نه مطلق است و نه مقید به موصله بودن است. در حقیقت وجوب مقدمه واجب مهمل است. در حقیقت ایشان مخالف مرحوم آخوند است زیرا مرحوم آخوند قائل به وجوب مطلق مقدمه است چه با اتیان مقدمه ذی المقدمه هم محقق بشود و چه نشود. مرحوم صاحب فصول قائل به وجوب مقدمه موصله است یعنی مقدمه ای واجب است که ایصال به ذی المقدمه داشته باشد. مرحوم نائینی میفرماید: وجوب مقدمه باید مهمل باشد زیرا تقیید به ایصال موجب استحاله(دور و تسلسل لازم میآید) است و وقتی که تقیید محال بود، اطلاق آن نیز محال است زیرا رابطه آن دو ملکه و عدم است. پس وجوب مقدمه مهمل است.
تاریخ 2/11/98 جلسه 77
ارسالها: 141
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: آبان 1399
اعتبار:
1
سپاس ها 0
سپاس شده 5 بار در 5 ارسال
سلام، استحاله ای تصویر نمیشود، حقیقت تکلیف همان اراده شارع است، تصور اراده شارع این تصدیق را به دنبال دارد که اساسا شارع هیچ اراده ای نسبت به مقدمه غیر موصله ندارد( یعنی شارع اراده کرده که بنده این سلم را نصب کنم و بروم دنبال کارم؟ هرگز اراده شارع به این شئ لغو تعلق نمیگیرد)، فلذا ایصال قید عقلی تکلیف است بنابراین هر گاه مکلف در مقام امتثال مقدمه و ذی المقدمه را انجام دهد، تکلیف را امتثال کرده ولی اگر صرف مقدمه را اتیان کند، کشف میشود که از اول این مقدمه واجب نبوده و ایشان توهم وجوب کرده بود.
ارسالها: 1,013
موضوعها: 421
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 493
سپاس شده 198 بار در 172 ارسال
به نظر فرمایش صاحب فصول متین است به همان بیانی دوست عزیز در مورد حقیقت تکلیف که همان اراده است بیان فرمودند و صرف نظر از این مطلب بر فرض که تقید به موصله بودن محال باشد اطلاقش قهرا ثابت است چون اطلاق و تقیید در عالم ثبوت مانعه الخلو هستند و ظاهرا مرحوم نایینی خلط بین ثبوت و اثبات نموده اند چون ثبوتا یا حکم سریان دارد که مطلق است یا سریان ندارد که مقید است و تنها در مقام اثبات و بیان است که اهمال و سکوت معنا دارد.