امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
امکان تصویر جامع صحیحی یا أعمی به واسطه استفاده از «أو»
#1
یکی از مباحث مربوط به وضع الفاظ عبادات یا معاملات برای صحیح یا أعم تصویر جامع آن است که برخی از جمله صاحب کفایه به جهت عدم تصویر جامع أعمی و با استفاده از قاعده الواحد قائل به وضع برای صحیح شده اند. اما استاد شهیدی جامع را به واسطه استفاده از «أو» برای صحیح یا أعم متصور دانسته اند. ایشان فرموده اند: یکی از تصاویری که برای جامع مرکب تبیین شده است، جامعی است که با استفاده از لفظ «أو» ایجاد می شود.

برای ترسیم این جامع در مورد نماز گفته می شود که نماز برای مرکب واجد اجزاء و شرائط به نحو بدلی وضع شده است؛ یعنی نماز مختار مورد ملاحظه قرار گرفته و گفته شده است که نماز مختار عملی مرکب از اجزاء نماز به همراه وضوء در حال وجدان آب یا همراه با تیمم در حال فقدان آب است. سایر اجزاء و شرایط هم به همین صورت در حالات مختلف بیان می شود مثل نماز دو رکعتی بعد از طلوع فجر و نماز چهار رکعتی بعد از اذان ظهر. [1]
تصویر جامع با استفاده از «أو» در موارد دیگر نیز قابل تصویر است کما اینکه در مورد کلمه تعبیر «ما اشتمل علی حرفین فصاعداً» بیان شده است که در این جامع حروف با استفاده از «أو» بیان شده است.[2]بنابراین همان طور که در تبیین «کلمه» می توان به مرکبی حاصل شده از «أو» اشاره کرد، در مورد نماز نیز این گونه جامع قابل بیان است.

استاد شهیدی در مورد این جامع فرموده اند: به نظر ما تصویر این جامع با مشکل عقلی مواجه نیست، اما دچار استیحاش است؛ چون به عنوان مثال اگر سوال از معنای تفصیلی نماز شود، باید کتابی مشتمل بر هزار صفحه بلکه بیشتر بیان گردد تا تمام انواع نمازهای واجب و مستحب نسبت به همه حالات مکلفین تبیین گردد. این نتیجه خلاف انس ذهنی است که در آن لفظ صلات دارای معنای مفرد است.
البته اگر جامع های دیگر عرفی نباشد، روشن خواهد شد که نباید نسبت به این نحوه تصویر جامع استیحاش کرد.

تذکر این نکته هم لازم است که تصویر جامع با استفاده از «أو» طبق قول اعم نیز ممکن است، اما مواردی که باید بیان شود، به شدت افزایش خواهد یافت؛ چون باید همه موارد نماز فاسد هم در کنار افراد نماز صحیح بیان گردد. البته کثرت افراد موجب نمی شود که این وجه همانند جامعی باشد که صاحب کفایه ترسیم کرده است؛ چون طبق کلام صاحب کفایه هیچ چیزی از جامع به ذهن خطور نمی کند بلکه صرفا روشن است که به جهت قاعده «الواحد» یک جامع وجود دارد، اما طبق فرضی که جامع به واسطه استفاده از «أو» بیان گردد معنای اجمالی به ذهن خطور کرده و مصادیقی از قبیل نمازهای اختیاری به ذهن خطور می کند و بعد سایر افراد به واسطه «أو» اضافه می شود.
در اینجا ممکن است اشکال شود که در صورت امر به اقامه نماز، انجام اجزاء و شرائط همراه با وضوء و همچنین همراه با تیمم هر دو نماز خواهند بود و بر این اساس لزومی نخواهد داشت در جایی که صرفا مقداری آب برای وضوء وجود دارد، با آن آب وضوء گرفته شود، بلکه مکلف می تواند آب را بر زمین ریخته و به جهت فاقد الماء بودن امر به اقامه نماز را در ضمن نماز با تیمم امتثال کند.
استاد شهیدی در پاسخ از اشکال ذکر شده فرموده اند: مقصود ما وجود یک امر نیست بلکه کلام این است که مسمای صلات مرکبی است که با بیان موارد و حالات مختلف به واسطه «أو» حاصل شده است و این مطلب منافاتی ندارد که اولاً امر به یک مصداق نماز تعلق گرفته و به عنوان مثال مصداق اختیاری نماز لازم باشد. 
درس خارج اصول، 98.10.17


[2]. البته افعال امر مانند «ف» که صیغه امر «وفی یفی» است و «ق» که صیغه امر «وقی یقی» کلمه است که در توجیه این موارد گفته شده است که حروف آنها در تقدیر است.
پاسخ
#2
نکتۀ اول : ظاهرا این نحو تصویر جامع در واقع رفع ید از لزوم تصویر جامع بر اساس قاعدۀ الواحد است چون قاعده الواحد اگر تطبیق شود مفادش جامع واحد حقیقی است نه جامع انتزاعی که با «او» درست شود پس استاد نیاز دارند ابتدا قاعدۀ الواحد را صغرویا یا کبرویا رد نموده سپس به تصویر جامع با «او» بپردازند .
نکتۀ دوم : این که عرف چنین جامعی را بپذیرد یا نبپذیرد در جایی اهمیت دارد که مسأله به عرف واگذار شده باشد . این مقدار که عرف باید در شرائط مختلف به شکلهای مختلف نماز بخواند و این که در هر شرایطی به چه شکل بخواند به عرف واگذار شده است (یعنی خطاباتش به عرف متوجه شده است) ولی برای بنده روشن نیست که تصویر جامع هم به عهدۀ عرف باشد لذا به نظر می رسد نباید پای عرف را در اموری که به او واگذار نشده وسط کشید .
لازم به ذکر است نکتۀ دوم یک مطلب روشی بسیار مهم است که کثیراً مراعات نمی شود یعنی همانطور که که نباید در مباحث عرفی پای فلسفه را وسط کشید نباید در مباحث تحلیلی ای که به عرف واگذار نشده هم پای عرف را وسط کشید .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال صاحب وسایل به استفاده از روایات عرض بر حجیت ظواهر قرآن Payam_Khajei 0 180 18-بهمن-1402, 00:37
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  امکان تمسک به سیره متشرعه در اثبات حجیت ظهور مع عدم الوثوق Payam_Khajei 0 46 25-دي-1402, 14:41
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی امکان وضع تعیینی استعمالی مهدی منصوری 0 1,264 10-بهمن-1398, 14:33
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  امکان استفاده از جمله اسمیه در مقام انشاء مهدی منصوری 2 1,941 16-دي-1398, 07:26
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  ثمره بحث از معنای حرفی در مورد امکان تمسک به هیئت مهدی منصوری 1 1,726 22-آذر-1398, 12:20
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  عدم امکان ارائه تعریف جامع ومانع برای علم اصول از نظر فنی و حل این امر توسط نگاه عرفی مهدی منصوری 0 1,456 12-آبان-1398, 20:26
آخرین ارسال: مهدی منصوری
Rainbow اشکال:  تصویر تزاحم در واجبات ضمنیه طبق مسلک آخوند در باب تزاحم ابو الخیر 0 2,427 10-ارديبهشت-1397, 21:55
آخرین ارسال: ابو الخیر

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان