امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تصور نداشتن امتثال در اباحه ی اقتضایی
#1
استادسید علی اکبر حائری دردفاع از شهید صدر نسبت به اشکالی که احتمال اباحه هم تکلیفی متوجه عبد می کند این طور فرموده : کار اباحه رفع مسئولیت است .ارخاء عنان چیزی جز این نیست که شما مسئولیت در فعل و ترک یعنی کار اباحه این نیست که تنجیز و مسئولیتی بیاورد و امتثالی را اقتضاء کند که با امتثال وجوب سازگار نباشد.استاد لاریجانی در نقد این کلام فرمودند : همین که نقض آزادی از طرف عبد ممکن باشد کافی است تا اباحه صرف رفع مسئولیت نباشد و اشکال دوم این است که اگر با نفس جعل شارع مصلحت حاصل می شود با همان جعل باید ساقط شود و حال آن که این طور نیست بلکه بهره مندی عبد از آزادی مصلحت دارد نه نفس جعل.98/10/24 
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تبیین تفاوت مساله ی حظر و اباحه با برائت و احتیاط درکلام محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 806 13-مهر-1399, 08:53
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ثمره ی بحث تبیین اباحه عرفان عزیزی 0 893 12-فروردين-1399, 07:18
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اکثر اباحه های واقعی لا اقتضاء می باشند. عرفان عزیزی 0 849 10-فروردين-1399, 11:00
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انکار اباحه ی واقعی اقتضایی توسط محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 923 1-فروردين-1399, 12:59
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اباحه ی اقتضایی مطلق ،غرض تکوینی مولاست عرفان عزیزی 0 929 18-اسفند-1398, 22:25
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ناصواب بودن تقسیم اباحه به از طرف شرع یا از طرف عقل و شرع عرفان عزیزی 2 1,977 17-اسفند-1398, 21:06
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نیازمندی امتثال اباحه به قصد عرفان عزیزی 9 2,974 9-اسفند-1398, 14:51
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اباحه ی از طرف شارع و عقل عرفان عزیزی 0 1,011 8-اسفند-1398, 23:13
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان