امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
صحیح نبودن تعبیر از مَهر به شبه عوض
#1
استاد سید احمد مددی فرمودند:
در عده ای از کلمات فقهاء این گونه مطرح شده است که مَهر به منزله عوض است و نکاح را مانند عقد می­دانند؛ اما به نظر ما نکاح نه معاوضه و نه شبه معاوضه است؛ بلکه ایجاد علقه زوجیت در وعاء اعتبار است. بر خلاف زوجیت تکوینی که علقه اعتباری نیست. در عقد نکاح اساسا پول مطرح نیست. طبق تصور ما مهریه حکم شرط را دارد. این مطلب ( از مهر تعبیر به شرط شده است) در روایات باب متعه نیز مطرح شده است. این که از مهر تعبیر به عوض شده است، به خاطر این است که در کلمات مرحوم شیخ طوسی در کتاب مبسوط تعبیر به عوض شده است و عبارات مرحوم شیخ نیز دارای اهمیتی بالا است و تاثیر گذار است. بعدا در نظر علماء تعبیر به عوض سخت بود؛ چون در نکاح خرید و فروشی در کار نیست؛ لذا تعبیر را به شبه عوض تغییر دادند. 
جلسه 79 تاریخ 27 بهمن ماه 98
پاسخ
 سپاس شده توسط سید رضا حسنی
#2
سلام علیکم با تشکر از مطلب خوبتان
به نظر می رسد تعبیر مرحوم شیخ رحمه الله اشکالی نداشته باشد و تعبیر به عوض یا شبه عوض صحیح باشد؛ چه اینکه در برخی از روایات نیز تعبیر أعلی الثمن شده است که گویا ازدواج را از یک نظر شبیه به یک معامله انگاشته اند. روایت چنین است:
على بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن أبي أيوب الخزاز عن محمد بن مسلم قال: سألت أبا جعفر عليه السلام عن الرجل يريد أن يتزوج المرأة أ ينظر إليها؟ قال: نعم يشتريها بأعلى الثمن.
معنای أعلی الثمن دو چیز می تواند باشد:
1. مراد مهریه باشد که در این صورت حصل المطلوب
2. مراد از أعلی الثمن یک عمر زندگی باشد که در اینصورت نیز حدأقل می توان نکته ی معامله بودن ازدواج را تصویر کرد.
پاسخ
#3
(1-اسفند-1398, 18:53)سید رضا حسنی نوشته: سلام علیکم با تشکر از مطلب خوبتان
به نظر می رسد تعبیر مرحوم شیخ رحمه الله اشکالی نداشته باشد و تعبیر به عوض یا شبه عوض صحیح باشد؛ چه اینکه در برخی از روایات نیز تعبیر أعلی الثمن شده است که گویا ازدواج را از یک نظر شبیه به یک معامله انگاشته اند. روایت چنین است:
على بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن أبي أيوب الخزاز عن محمد بن مسلم قال: سألت أبا جعفر عليه السلام عن الرجل يريد أن يتزوج المرأة أ ينظر إليها؟ قال: نعم يشتريها بأعلى الثمن.
معنای أعلی الثمن دو چیز می تواند باشد:
1. مراد مهریه باشد که در این صورت حصل المطلوب
2. مراد از أعلی الثمن یک عمر زندگی باشد که در اینصورت نیز حدأقل می توان نکته ی معامله بودن ازدواج را تصویر کرد.
مراد مهریه نمی تواند باشد چون کلیت ندارد چند درصد زنها به اعلی الثمن خرید و فروش می شوند مضافا بر اینکه اعلی افعل تفضیل است و هر قیمتی بگویید بالاتر هم هست. مراد اگر دومی هم باشد باز ربطی به مهر و امور مالی ندارد. مثل این روایت که میفرماید ثمن شما بهشت است به کمتر نفروشید؟؟؟؟این از باب تشبیه معقول به محسوس است
پاسخ
#4
سلام علیکم برادر عزیز ممنون از اعتنای شما به بحث
لازم به ذکر است که بسیاری از فقهاء أعلی الثمن را در این روایت شریف به معنای مهریه گرفته اند. اگر هم مراد عمر گرانمایه باشد، باز هم صدق معامله می کند یعنی شما عمر خود را داده ای در ازای یک همسر، یعنی عمر خود را پای او گذاشته ای. اتفاقا روایت ثمنک الجنۀ نیز نوعی معامله را می رساند که انسان عمر خود را می دهد و در مقابل آن ثمن بهشت را می گیرد موید آن نیز آیاتی است که خداوند متعال می فرماید:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ تُنْجيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَليم‏.
تصریح در آیه به تجارت شده است.
پاسخ
#5
(5-اسفند-1398, 12:47)سید رضا حسنی نوشته: سلام علیکم برادر عزیز ممنون از اعتنای شما به بحث
لازم به ذکر است که بسیاری از فقهاء أعلی الثمن را در این روایت شریف به معنای مهریه گرفته اند. اگر هم مراد عمر گرانمایه باشد، باز هم صدق معامله می کند یعنی شما عمر خود را داده ای در ازای یک همسر، یعنی عمر خود را پای او گذاشته ای. اتفاقا روایت ثمنک الجنۀ نیز نوعی معامله را می رساند که انسان عمر خود را می دهد و در مقابل آن ثمن بهشت را می گیرد موید آن نیز آیاتی است که خداوند متعال می فرماید:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ تُنْجيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَليم‏.
تصریح در آیه به تجارت شده است.

این آیه هم از قبیل تشبیه معقول به محسوس است
پاسخ
#6
(5-اسفند-1398, 14:26)مهدی خسروبیگی نوشته:
(5-اسفند-1398, 12:47)سید رضا حسنی نوشته: سلام علیکم برادر عزیز ممنون از اعتنای شما به بحث
لازم به ذکر است که بسیاری از فقهاء أعلی الثمن را در این روایت شریف به معنای مهریه گرفته اند. اگر هم مراد عمر گرانمایه باشد، باز هم صدق معامله می کند یعنی شما عمر خود را داده ای در ازای یک همسر، یعنی عمر خود را پای او گذاشته ای. اتفاقا روایت ثمنک الجنۀ نیز نوعی معامله را می رساند که انسان عمر خود را می دهد و در مقابل آن ثمن بهشت را می گیرد موید آن نیز آیاتی است که خداوند متعال می فرماید:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ تُنْجيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَليم‏.
تصریح در آیه به تجارت شده است.

این آیه هم از قبیل تشبیه معقول به محسوس است

اگر اینطور است تقریبا بنده دیگه حرفی ندارم. بسیار مستدل و قانع کننده بود جوابتون Wink
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  فرق بین تعبیر به کتاب النوادر و کتاب نوادر در کلام نجاشی خیشه 0 191 11-دي-1402, 08:14
آخرین ارسال: خیشه
  مدرَج بودن یا نبودن فقره انما یحلل الکلام و یحرم الکلام خیشه 4 2,429 22-آبان-1398, 11:31
آخرین ارسال: سید رضا حسنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان