28-بهمن-1398, 17:09
استاد سید احمد مددی فرمودند:
در عده ای از کلمات فقهاء این گونه مطرح شده است که مَهر به منزله عوض است و نکاح را مانند عقد میدانند؛ اما به نظر ما نکاح نه معاوضه و نه شبه معاوضه است؛ بلکه ایجاد علقه زوجیت در وعاء اعتبار است. بر خلاف زوجیت تکوینی که علقه اعتباری نیست. در عقد نکاح اساسا پول مطرح نیست. طبق تصور ما مهریه حکم شرط را دارد. این مطلب ( از مهر تعبیر به شرط شده است) در روایات باب متعه نیز مطرح شده است. این که از مهر تعبیر به عوض شده است، به خاطر این است که در کلمات مرحوم شیخ طوسی در کتاب مبسوط تعبیر به عوض شده است و عبارات مرحوم شیخ نیز دارای اهمیتی بالا است و تاثیر گذار است. بعدا در نظر علماء تعبیر به عوض سخت بود؛ چون در نکاح خرید و فروشی در کار نیست؛ لذا تعبیر را به شبه عوض تغییر دادند.
جلسه 79 تاریخ 27 بهمن ماه 98