امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نیازمندی امتثال اباحه به قصد
#1
استاد سید علی اکبر حائری دردفاع از شهید صدر در مقابل این اشکال که اگر صرف احتمال منجز است  احتمال اباحه ی اقتضایی مسئولیتی را متوجه عبد می کند به استاد لاریجانی اشکال می کنند که مقصود شما از این که انجام یا ترک فعل از سر ازادی مصلحت دارد اگر این است که عبد باید به قصد اطلاق عنان  فاعل یا تارک باشد چنین قصدی در اباحه لازم نیست. اباحه مثل عبادیات نیست که قصد خاص بخواهد. واگر مقصود این است که خود فعل متصف به اختیاری بودن باشد، این معنا هم به نفس جعل اباحه درست می شود.استاد لاریجانی در پاسخ برروی این نکته تمرکز دارند که علت این اشکالات تصور نکردن نقض اباحه است چرا که با این تصویر این ایراد وارد نیست بله ما هم قصد را مطرح نمی کنیم اما مسئولیت عبد را عدم نقض می دانیم 98/10/24
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
حضرت استاد نقض اباحه را چگونه تصویر می‌نمایند؟
پاسخ
#3
(29-بهمن-1398, 11:12)سید محسن حائری نوشته: حضرت استاد نقض اباحه را چگونه تصویر می‌نمایند؟

یا ایها النبی  لم تحرم ما احل الله لک
پاسخ
#4
کسی که تشریع می کند آزادی تشریعی را از بین می برد
پاسخ
#5
استاد حائری دو صورت را تصویر کرده اند :
1- اگر مقصودتان اینست که با قصد باشد که قصد لازم نیست .
2- اگر مقصودتان اینست که نفس فعل متصف به اختیاری بودن باشد که با نفس تشریع اباحه حاصل میشود .
به نظر می رسد حالت سومی وجود دارد که نه قصدی است و نه با نفس اباحه حاصل می شود و آن عبارت از اینست که شخص علیرغم میل درونی ، خود را ملتزم به یک طرف می کند و همین که میل درونی وی بر خلاف التزام عملی اوست مصلحت ترخیص را از وی فوت می کند بنابراین او باید به میل درونی اش عمل کند و این عمل به میل درونی و نفسانی نه با نفس تشریع اباجه حاصل می شود و نه امری است که نیاز به قصد داشته باشد .
فکر می کنم مراد استاد لاریجانی همین مطلب باشد .
پاسخ
#6
تعبیر استاد این است که آن چه که در اباحه مصلحت دارد انجام فعل نه از سر لزوم است وهمان طوری که در وجوب یک عملیات جعل داریم و یک استمرار مجعول و یک مرحله ی استیفای ملاک توسط عبد در ناحیه ی اباحه هم این سه مرحله تصویر دارد .درواقع موطن بهره مندی  از آزادی همان خارج است نه در نفس شخص که میل درونی او تجلی گاهش باشد
پاسخ
#7
مطمئنید ایشان فرموده‌اند که «در اباحه انجام فعل مصلحت دارد» (هر چند نه به صورت الزامی)؟
پاسخ
#8
(7-اسفند-1398, 19:41)سید محسن حائری نوشته: مطمئنید ایشان فرموده‌اند که «در اباحه انجام فعل مصلحت دارد» (هر چند نه به صورت الزامی)؟

بله
پاسخ
#9
در اباحه (چه اقتضائی و چه غیر اقتضائی) چه تفاوتی بین انجام فعل و ترک آن است که ایشان مصلحت در انجام فعل را قائل شده‌اند؟
در مورد اباحه‌ی غیر اقتضائی که طبعا هیچ مصلحتی در طرفین نیست و طبعا محل بحث هم نیست.
اما در اباحه‌ی اقتضائی، آن چه که مصلحت دارد، آزاد بودن عبد است. حال، خود فعل ممکن است انجامش یا ترکش مصلحتی داشته باشد که به آن مصلحت آزاد بودن عبد نمی‌چربد. طبعا از این حیث نیز نباید بین انجام و ترک تفاوتی قائل شد!
اتفاقا مثال معروفی که در اباحه‌ی اقتضائی مطرح می‌باشد «طلاق» است که ترک آن است که مصلحت دارد اما مصلحت در آزادی عبد در طلاق اقتضاء دارد اباحه جعل شود. آیا حضرت استاد در مورد مثال «طلاق» هم قائل هستند که انجام آن مصلحت دارد؟!
پاسخ
#10
منظورتان را اشتباه متوجه شده بودم فکر کردم مرادتان از انجام فعل مقابل مصلحتی است که در اصل جعل است بله استاد هم می فرمودند این مرخی العنانی مرتبط با فعل مکلف است نه جعل مولا یعنی مکلف در فعل یا ترک آزاد باشد
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تبیین تفاوت مساله ی حظر و اباحه با برائت و احتیاط درکلام محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 802 13-مهر-1399, 08:53
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ثمره ی بحث تبیین اباحه عرفان عزیزی 0 893 12-فروردين-1399, 07:18
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اکثر اباحه های واقعی لا اقتضاء می باشند. عرفان عزیزی 0 847 10-فروردين-1399, 11:00
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انکار اباحه ی واقعی اقتضایی توسط محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 920 1-فروردين-1399, 12:59
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اباحه ی اقتضایی مطلق ،غرض تکوینی مولاست عرفان عزیزی 0 921 18-اسفند-1398, 22:25
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ناصواب بودن تقسیم اباحه به از طرف شرع یا از طرف عقل و شرع عرفان عزیزی 2 1,962 17-اسفند-1398, 21:06
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اباحه ی از طرف شارع و عقل عرفان عزیزی 0 1,009 8-اسفند-1398, 23:13
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تصور نداشتن امتثال در اباحه ی اقتضایی عرفان عزیزی 0 872 28-بهمن-1398, 16:23
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان