امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی اشکال کبروی به اجماع
#1
استاد در جلسه ی 90 (91/12/21) به اجماع یک اشکال کبروی کردند که خلاصه آن عبارتست از عدم کاشف بودن این اجماع .
این اشکال در کلمات شهید صدر هم وجود دارد : «« بحوث في شرح العروة الوثقى؛ ج‌3، ص: 176 : فالمهم إذن: ملاحظة نفس الإجماع ليرى أنه هل يمكن أن يستكشف به حجة على الطهارة أم لا؟ فنقول:ان الاستدلال بالإجماع على الطهارة، إما أن يكون بلحاظ كاشفيته عن وجود رواية لدى المجمعين واضحة السند و الدلالة على طهارة دم ما لا نفس له، باعتبار عدم كون المسألة عقلية كي يحتمل استنادهم فيها الى وجوه صناعية عقلية. و إما أن يكون بلحاظ كشف الاتفاق عن مركوزية الحكم المذكور في عصر المعصومين (ع).و كلا التقريبين قابل للمنع. إذ يرد على الأول:انه يستبعد وجود رواية واردة بعنوان استثناء دم ما لا نفس له اطلع عليها أولئك المجمعون، ثم لم تنقل في شي‌ء من مجاميع الحديث و كتبهم‌ التي ألفها نفس هؤلاء المجمعين.أضف الى ذلك عدم انحصار المدرك في أن يكون هناك رواية على الطهارة، بل يكفي أن يكون مدرك بعضهم هو عدم الدليل على نجاسة كل دم، و مدرك بعض آخرين قوله تعالى (أو دما مسفوحا) الذي وقع الاستدلال به على طهارة غير المسفوح، أو الاستفادة من الروايات الخاصة الواردة في بعض الموارد.و بهذا البيان أيضا يناقش في التقريب الثاني لكاشفية الإجماع، فإنه مع وجود مثل هذه المدارك المحتملة لا ينحصر وجه الاتفاق في ارتكاز موروث من الأئمة (ع) على الطهارة. و عليه فقد لا يحصل من الإجماع المذكور اطمئنان بأن الحكم الواقعي هو طهارة دم ما لا نفس له، كي يرفع اليد به عن إطلاق النجاسة على القول به »».
پاسخ
#2
به نظر می رسد برای حجیت اجماع وجه دیگری غیر از دو وجه مذکور در کلام شهید صدر قابل ذکر است و آن نکته شبیه نکتۀ دوم شیهد صدر است با کمی تفاوت که دیگر اشکال مذکور بدان وارد نشود و آن عبارت است از این که ملاک حجیت اجماع احراز این مطلب است که این اجماع در عصر معصوم نیزموجود بوده و حضرت این اجماع را ولو با سکوت تایید نموده است و حتی لازم نیست این اجماع موروث از معصوم باشد تا اشکال عدم احراز بدان وارد شود بلکه حتی اگر بدانیم مستند به مدرک فاسدی است ولی در عین حال نفس امر مجمع علیه امضا شده باشد نیز حجیت تمام است بنابرین بیان حقیقت اجماع بازگشت به تقریر معصوم دارد . البته شرط حجیت اجماع مذکور احراز اتصال به عصر معصوم است که یکی از راههای احراز آن مبتلا به بودن مساله است چون اگر مساله مبتلا به باشد قطعا در عصر معصوم نیز مطرح بوده و اگر نظر معصوم بر خلاف این احماع بود نقل می شود و چنین احماعی شکل نمی گرفت .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال  مفید نبودن پاسخ تفکیک در حجیت، در مورد اشکال سوم به روایت اول مسعده طالب العلم 0 718 28-آذر-1395, 22:24
آخرین ارسال: طالب العلم
  اشکال  اشکال به اعم بودن امر و نهی، در ما امرتم به و ما نهیتم عنه طالب العلم 2 2,031 9-دي-1394, 15:01
آخرین ارسال: طالب العلم
  سوال  اطلاق داشتن اجماع amirabas 8 11,678 10-بهمن-1392, 21:35
آخرین ارسال: سید حسین منافی
  اشکال  اشکال به تعویض سند روشنائی 6 9,632 30-فروردين-1392, 22:49
آخرین ارسال: سید مهدی
  ادعای اجماع بر مطهریت انتقال hadi 1 3,313 21-اسفند-1391, 18:16
آخرین ارسال: amirabas
  اشکال  اشکال به مبنای استاد دام ظله درباره مروی عنه های ابن ابی عمیر روشنائی 2 4,884 27-آذر-1391, 13:04
آخرین ارسال: amirabas
  جلسه ی 23 ، اشکال شهید صدر به تقریب سوّم amirabas 0 2,096 7-آبان-1391, 20:48
آخرین ارسال: amirabas

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان