امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فقه الکرونا
#21
نظرات رزمنده مدافع حرم حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی فاطمی صدر مدیر مدرسه شیعی وتر در مورد استفاده از زیارت حرم مطهر و نظرات پزشکان در مورد ویروس کرونا

[عکس: C34SvI6r_Copy.jpg]


عکس ایشان مربوط به برنامه تلویزیونی محمد مهدی فاطمی صدر. در برنامه‌ی سردار دل‌ها. ۸ بهمن ۱۳۹۸. در شبکه ولایت است

[عکس: 10_Copy.jpg]

[عکس: 11_Copy.jpg]

[عکس: 12_Copy.jpg]

[عکس: 13_Copy.jpg]

[عکس: 14_Copy.jpg]

[عکس: 15_Copy.jpg]

[عکس: 16_Copy.jpg]

منبع توییتر مدرسه شیعی وتر

https://twitter.com/vvatr_ir


++++++++++

[عکس: 634654_452.jpg]
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
#22
حکم فقهی و حقوقی کسانی که دیگران را به ویروس کرونا مبتلا می کنند

◽️یک قول فقهی درباره انتشار ویروس کرونا مطرح بوده که مبنی بر این است که کسانی که مصوبه شورای تامین و یا فرمانداری استان را رعایت نکنند، ضمن اینکه از طریق مراجع قضایی باید پاسخگوی هر گونه انتقال و انتشار این بیماری باشند، دیه خسارات وارده و فرد متوفی را نیز باید به صورت کامل پرداخت کنند.

◽️برای جویا شدن نظرات کارشناسان فقهی با آیت الله ابوالقاسم علیدوست به گفتگو پرداخته‌ایم.

?آیت‌الله علیدوست:
◽️ این حکم هم می تواند صورت صحیح داشته باشد و هم می تواند صورت باطل داشته باشد.

◽️ کسی که مبتلا به ویروس کرونا، ایدز یا هر ویروس دیگر باشد و می‌داند که اگر با تماس با کسی، فرد مقابل مبتلا شده و فوت میکند، تمامی کارشناسان میگویند که در اینجا عامل دیگر نقشی نداشته و از نظر فقهی و حقوقی باید دیه قتل عمد را بپردازد.

◽️ اما اگر در یک روال طبیعی کسی مغازه ای باز کند و مشتری به صورت ناخواسته این ویروس را گرفته و فوت کند، سببیت عرفی در این مورد صادق نیست.

◽️ از نظر فقهی، شرعی و حقوقی هر انسانی باعث مرگ دیگری شود، باید دیه بپردازد و قتل عمد به حساب می آید.

◽️ مراد از این باعث، باعث عقلی نیست، بلکه سبب عرفی مراد است، به طوری که مرگ شخص آسیب دیده را مستند کنیم به شخصی که باعث آسیب شده است؛ مانند کسی که دستش میکروب دارد و به قصد از پادرآوردن فرد مقابل با او دست می دهد.

◽️ اگر شورای تامین بر اساس نظر کارشناسان حکمی را صادر کرد و اجتماعات حتی در نمازهای جماعت و زیارات اماکن مقدسه را به دلیل خطرات موجود ممنوع اعلام کرد، اینجا فقها به دلیل وجود خطر حرمت تکلیفی را مطرح می کنند و ما در اینجا حق نداریم خودمان فتوا دهیم که این را قبول نداریم و در ملاء عام هر کاری که خواستم میتوانم انجام دهم.

◽️بحث سببیت و عرفی یکی از پیچیده ترین مسائل فقهی حقوقی است؛ یعنی در واقع در عین اینکه ساده می نماید، سخت است.
 سپاس شده توسط علاوی
#23
نظرات رزمنده مدافع حرم حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی فاطمی صدر مدیر مدرسه شیعی وتر در مورد استفاده از زیارت حرم مطهر و نظرات پزشکان در مورد ویروس کرونا

[عکس: 17_Copy.jpg]

[عکس: 18_Copy.jpg]

[عکس: 19_Copy.jpg]
[عکس: 20_Copy.jpg]

منبع توییتر مدرسه شیعی وتر


https://twitter.com/vvatr_ir

+++++++++++++++++++


"پسر آیت الله هاشمی شاهرودی: کارشناسان طب اسلامی بیماری‌ پدرم را از کنترل خارج کردند"


[عکس: 4379189.jpg]

سید علا هاشمی شاهرودی فرزند مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه گفته است: بعد از عمل جراحی اول ایشان، دکترهای سنتی و اسلامی ایشان از عمل به توصیه‌های پزشکی نوین منصرف کردند و ایشان هم به توصیه‌های پزشکان سنتی و اسلامی اعتماد کرد و این امر منجر به ایجاد فاصله بین درمان و از کنترل خارج‌شدن بیماری شد.
وی در این مصاحبه بیان می‌کند که حتی رهبری در عیادت از آیت الله شاهرودی پس از عمل جراحی، به ایشان توصیه می‌کند که به حرف دکترها گوش کند ولی به روایت فرزند، ایشان بعدها این توصیه را گوش نکرد. او می‌گوید کارشناسان «طب اسلامی» رای پدرش را زدند و او را مردد کردند.

https://hawzahnews.com/news/877183

++++++++++

اخبار سید نعمت الله جزائری از طاعون فراگیر سال 1102 هجری و احکام آن



از آثار منحصر به فرد در میان آثار علمای شیعه، کتاب مسکن الشجون فی حکم الفرار من الطاعون، از سید نعمت الله جزائری (م 1112) شاگرد علامه مجلسی است. او در این کتاب، از طاعونی که در سال 1102 در مناطقی از استانبول تا عراق و جنوب ایران را فرا گرفت سخن گفته است. وی این کتاب را یک سال پس از طاعون یعنی 1103 در شهر شوشتر نوشته است.

جزائری کتاب یاد شده را در پنج باب نوشته است: باب اول درباره مرگ و عجايب آن؛ باب دوم درباره اسباب طاعون؛ باب سوم درباره حكم فقهى فرار از آن؛ باب چهارم درباره اجل؛ و باب پنجم درباره وظيفه علما و حكام در قبال اين گونه بلايا. در این کتاب اطلاعات پراکنده خوبی از دوره صفوی هست که همه اینها را سابقا در مقاله ای بر اساس نسخه شماره 3442 مرعشی نوشته ام.

جزائری می گوید: در سال 1102 طاعون در بلاد روم، يعنى در استانبول و شامات شايع شد. طاعون از آن‌جا به بغداد و مشاهد معظمه رفته و ساكنان فرات را نيز فرا گرفت؛ پس از آن به بصره و از آن‌جا به هويزه و دورق رسيد. اين طاعون، بويژه سبب شد تا در هويزه و دورق تعداد زيادى از علما و صلحا و زهاد و عبّاد تلف شده و مدارس و مساجد خالى شود. المقامات (نسخه 3496 مرعشى) برگ 322).

در آن زمان، عِلْم و دانش، نوحه‌گر آنان شد و نماز بر فقدانشان گريست. سيد نعمت‌اللّه آن سال را «عام الحزن» مى‌نامد، مانند همان نامى كه رسول خدا(ص)ه براى سال وفات ابوطالب و خديجه برگزيد. نيز آن را سال تناثر النجوم مى‌نامد، نام سال 329 كه مرحوم كلينى و جماعت ديگرى از علما، در آن درگذشتند.

جزائری درباره اسباب شيوع طاعون، مطالبى را بيان مى‌كند. به عقيده وى يكى از آن‌ها، لطافت هواست كه زود متعفن مى‌شود، نظير شام. گرچه فسق و فجور نيز سبب ديگرى است و البته همين كه در شام، قبور بنى‌اميه وجود دارد، براى شيوع طاعون كافى است. وى شيوع طاعون در بغداد را نيز به سبب وجود برخى از قبور در آن‌جا دانسته است.

وی می گوید: در اين سال، وبا و طاعون در جزاير ميان بصره و بغداد نيز شايع بوده است؛ اما جزائر طرف هويزه، که همگی شیعه علی بن ابی طالب هستند، هيچگاه محل وبا و طاعون نبوده است. در بصره نيز طاعون آمد و از نظر سيد نعمت‌اللّه، اين امر عجيبى نيست؛ چرا كه پيش از آن نيز سابقه داشته است. جزائری می گوید ما از بیست سال پیش به این طرف شاهد خرابی بصره بوده ایم و امسال نيز آن‌جا را طاعون فرا گرفته است.

درباره هويزه می گوید تاكنون نشنيده است كه قبل از اين طاعون در هويزه آمده باشد، اما اين بار از طريق بصره در اين ديار نيز شايع شده، چرا كه برخى از بيماران به آن‌جا آمده‌اند.

سيّد جزايرى در باره وظايف حُكام و علما در قبال نزول اين گونه بلايا مى‌گويد: اين وظيفه علماست تا با اولين وجود علايم بيمارى وبا و طاعون، مردم را هشيار سازند. در مرحله نخست، مردم را توبه و استغفار دهند و بعد از آن، آنان را از ارتكاب معاصى دور كرده، به دادن صدقه و سه روز روزه گرفتن ترغيب كنند. همچنين مردم را اعم از پيرزن و پيرمرد و اطفال و نيز حيوانات را به خارج شهر در محل شريفى ببرند تا به گريه و زارى و دعا بپردازند. همراه اينان، بايد اغنيا و اشراف و امراء نيز باشند؛ چرا كه خداوند سر آن دارد تا جبّاران را در برابر خود متواضع و خاضع ببيند.

جزائری می افزاید: وظيفه علما است تا مردم را به نقاط مرتفع ببرند وآب را از سرچشمه مصرف كنند. اگر در جمع شدن آن‌ها ضررى وجود دارد، بايد متفرق شوند.

وی در نهایت تأکید می کند: علماى ما متفقند كه در اين موارد، مردم حق فرار دارند و كسى نبايد آن‌ها را به دليل فرارشان متهم به گناه نموده، مانع از رفتنشان شود.
دو پاراگراف اخیر وی، نکات بسیار مهم و اساسی هستند.
https://t.me/jafarian1964/12299
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
#24
۴- قَالَ وَ رُوِيَ أَنَّهُ إِذَا وَقَعَ الطَّاعُونُ فِي أَهْلِ مَسْجِدٍ فَلَيْسَ لَهُمْ أَنْ يَفِرُّوا مِنْهُ إِلَى غَيْرِهِ.
أَقُولُ: هَذَا مَحْمُولٌ عَلَى الْكَرَاهَةِ مَعَ أَنَّهُ مَخْصُوصٌ بِالْمَسْجِدِ.

۵-عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ فِي كِتَابِهِ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْوَبَاءِ يَقَعُ فِي الْأَرْضِ هَلْ يَصْلُحُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَهْرُبَ مِنْهُ قَالَ يَهْرُبُ مِنْهُ مَا لَمْ يَقَعْ فِي مَسْجِدِهِ الَّذِي يُصَلِّي فِيهِ فَإِذَا وَقَعَ فِي أَهْلِ مَسْجِدِهِ الَّذِي يُصَلِّي فِيهِ فَلَا يَصْلُحُ لَهُ الْهَرَبُ مِنْهُ.

وسائل الشیعه

++++++++++++

[عکس: 999_Copy.jpg]

[عکس: %D9%84%D9%84%D9%84_Copy.jpg]
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
#25
کرونا، هم قوت احتمال دارد و هم قوت محتمل!/ هر کس بهداشت را رعایت نکند، ضامن است/ اگر حکومت اطلاع رسانی شفاف نکند، هم ضامن است و هم مستحق عذاب اخروی

✔️ استاد محمد باقری شاهرودی، استاد سطوح عالی و خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد?

?چون این ویروس برای هر شخصی مضرّ است و نسبت به انسان‌ها شدت و ضعف دارد و بعضی‌ها را تا مرز هلاکت پیش می‌برد، بر هرکسی و هر مجموعه‌ای که قدرت جلوگیری از آن را دارد، واجب است از آن جلوگیری کند.

?در این ویروس هم احتمال، قوی است و زود سرایت می‌کند و هم محتمل قوی است چون همین بیماری، افراد جامعه را از پا درمی‌آورد و گفتیم حفظ جان مسلمان واجب است؛ حتی ایذاء مسلم و کوچک‌ترین ضرر به او ازهرجهت جایز نیست و موجب ضمان است.

?اگر کوتاهی شود و ازاین‌جهت ضرری به جان یا مال مردم وارد شود اضافه بر حرمت آن، نسبت به هر فردی که موجب آن ضرر شده باشد یا دولت و هر سازمانی که کوتاهی کرده باشد و مستند به آن باشد، ضمان‌آور است.
 سپاس شده توسط علاوی
#26
آیت الله تبریزیان: کرونا انتقام خدا از اذیت‌کنندگان من است!
آیت الله تبریزیان استاد درس خارج طب اسلامی در مدرسه فیضیه قم در محله نیروگاه قم، مطب، دفتر و دستک مفصلی راه اندازی کرده و به طبابت مشغول بود، افراد زیادی از سراسر کشور به وی مراجعه می کردند و گاهی روزانه بالغ بر ۲۰۰ نفر را ویزیت می کرد.
دفاتر آیت الله تبریزیان استاد درس خارج طب اسلامی در مدرسه فیضیه قم امسال در قم پلمپ شده و وی به مشهد مقدس رفت. 

آیت الله تبریزیان چهارشنبه شب در کانال تلگرامی خود نوشت: 
قم، آیت الله تبریزیان را علیرغم اخلاص و درمان مجانی و یک سال داروی مجانی به مردم شریف ایران و حوزه تقدیم شد، اذیت کرد، حرف های عجیب و غریب زدند و این انتقام خداوند است که قم را متلاشی کرد، آنها گفتند طب اسلامی نیست و نداریم.
، خداوند گفت، قم نیست و نداریم، حوزه علمیه هم نیست و نداریم، برغم این حرف ها، برای او برگشتن به قم و ریشه کن کردن بیماری و برگزاری کلاس های علوم تجربی در کنار فقه و اصول وجود دارد. 

http://www.qomnews.ir/news/86300/%D8%A7%...8%A7%D9%86

+++++++++++++

آسیب‌شناسیِ اخلاقیِ یک باور؛ به بهانه مواجهه‌های مختلف با کرونا

هر که مقرب‌تر است1. حمید از دوستان من است. او همیشه با صاحب خانه‌اش مشکل دارد. چندی پیش، آقای صاحب خانه تصادف کرد و به اتومبیلش صدمه وارد شد. گر چه حمید از آن حادثه ابراز تأسف می‌کرد اما اظهار داشت که این اتفاق به علت ظلمی است که صاحب خانه بر او روا داشته است.

هفته گذشته حمید نیز تصادف کرد و به شدت دچار جراحت شد. تصادف، ناشی از بی احتیاطی خودش بود. وقتی به عیادتش رفتم و به او متذکر شدم که لازم است محتاطانه‌تر رانندگی کنی، با آرامش لبخندی زد و گفت:

هر که در این راه مقرب‌تر است
جام بلا بیشترش می‌دهند (!)

پاسخ دندان‌شکن کائنات
2. چندی پیش مهمانِ رامین بودم. مثل همیشه صحبت از وضعیت محل کار شد. می‌گفت: “امروز یک پیش خدمت را به دلیل بروز اشتباهی کوچک اخراج کرده‌اند. حتی اگر ریشه یابی می‌کردند، مشخص می‌شد که پیش خدمت مقصر نبوده است.”

به او گفتم: “خب چرا با مدیر ارشد صحبت نکردی؟ چرا در مقابل این بی عدالتی واکنشی نداشتی؟ ظاهراً رابطه مدیر ارشد با تو بد نیست و در صورت تذکر به او، احتمالاً تبعات خاصی برای خودت نداشت.”
نگاهش را به سمت بالا سوق داد و گفت: “تو به قانون بازتاب باور داری؟ کائنات حتماً پاسخ دندان شکنی خواهد داشت.”

دار مکافات یا قانون بازتاب
عده کثیری از خداباوران و دینداران بر این باورند که دنیا دار مکافات است و اعمال انسان خواه خوب و خیر باشد، خواه بد و شرّ، بر زندگیِ دنیویِ فاعل موثّر است و علاوه بر پاداش یا مجازات اُخروی، در این دنیا نیز به اعمال او پاسخ داده می‌شود.

از سوی دیگر، هستند خداناباورانی که بر این باورند که قانون بازتاب باعث می‌شود کائنات در برابر رفتار اخلاقی یا غیراخلاقیِ بشر، واکنش نشان دهد و دنیا و امکاناتِ آن، دارای اراده، شعور و قدرت کافی برای پاسخ گویی به اعمال انسان است.
خدا باوران با بیان عبارتی نظیر ” دنیا دکّا دکّا هست ” و خداناباوران با ” قانون بازتاب ” این گزاره را مطرح می‌کنند.
می‌توان این گزاره را به عنوان یکی از باورهای مشترکِ برخی خداباوران و برخی خداناباوران قلمداد کرد و عباراتی که دو طرف برای تشریح باورشان مطرح می‌کنند را ناظر به یک موضوع دانست.
از آنجا که این گزاره ذیل باورهای خردگریز قرار دارد، تلاش برای ردّ یا اثبات آن راه به جایی نمی‌برد. به بیان دیگر؛ این باور، نه اثبات پذیر است و نه ابطال پذیر.

http://www.dinonline.com/content/15821/%...%86%d9%87/

+++++++++++

آیت الله سیداحمد علم الهدی عضو مجلس خبرگان، امام جمعه مشهد و استاد دروس خارج فقه مشهد در خطبه مکتوب نماز جمعه نهم اسفند گفت: برحسب بیانیه‌ای که اعلام شد، اطاعت کرده و نماز جمعه را برگزار نکردیم ضمن اعتقاد به اینکه نماز جمعه فریضه الهی است و در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود. او افزود: درحالی‌که شهر و کشور در قرنطینه نیست و اجتماعات در مشهد در فضای باز و صحن‌های حرم مطهر به‌وسیله مسئولان پزشکی تجویز شده است، تعطیلی این فرضیه الهی توجیهی ندارد.
https://www.yjc.ir/00UTiQ

+++++++++++++

در حالیکه روز قبل طی اطلاعیه ای به مردم قم اعلام شد که جهت جلوگیری از گسترش ویروس کرونا نماز جمعه این هفته قم برگزار نمی‌گردد عده ای از مردم قم، امروز پشت در مصلی اقدام به تجمع و برگزاری نماز ظهر و عصر کردند.


[عکس: 2en_gggg_-_copy.jpg]

[عکس: rpsl_er3qvymwoaanv1q_(1)_-_copy.jpg]

++++++++++++++

احمد بن ابی‌الضیاف در کتاب اتحاف اهل الزمان بأخبار ملوک تونس و عهد الامان می‌نویسد: «در شوال سنۀ 1233 (اوت 1818) در مرکزْ (الحاضرة) طاعونی افتاد، و نخستین کس که از آن خبر داد حکیمی نومسلمان از فرنگیان بود به نام رجب طبیب. وقتی این خبر را به بای رساند، فرمان داد که او را چون مجرمان کتک زنند و به زندان افکنند؛ و به سبب دانشش دچار رنج و زحمت شد. دیری نگذشت که طاعون شیوع یافت و دامن بزرگان اهل علم را هم گرفت و شمار کشتگان در مرکز در برخی روزها به بیش از هزار رسید؛ و حدود دو سال دوام داشت … گفتنی است که اروپاییان ساکن تونس در آن سال آسیبی از این بیماری ندیدند و فقط به کنسولگری‌های کشورهای خود مراجعه و ضوابط بهداشتی سختی را اجرا کردند و بیماری به آنان سرایت نکرد.
http://www.dinonline.com/content/15809/%...%87%d9%85/

+++++++++


عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ فِي كِتَابِهِ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى علیه السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْوَبَاءِ يَقَعُ فِي الْأَرْضِ هَلْ يَصْلُحُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَهْرُبَ مِنْهُ قَالَ يَهْرُبُ مِنْهُ مَا لَمْ يَقَعْ فِي مَسْجِدِهِ الَّذِي يُصَلِّي فِيهِ فَإِذَا وَقَعَ فِي أَهْلِ مَسْجِدِهِ الَّذِي يُصَلِّي فِيهِ فَلَا يَصْلُحُ لَهُ الْهَرَبُ مِنْهُ.
علی بن جعفر گوید از امام کاظم علیه السلام درباره‌ی بیماری «وبا» که در سرزمینی واقع شود پرسیدم، آیا شایسته است که شخص از آن سرزمین بگریزد؟
امام (ع) فرمود: [می‌تواند] بگریزد مادامی که [وبا] در مسجدی واقع نشده که در آن #نماز می‌خواند. پس اگر [وبا] بر اهل مسجدی که در آن نماز می‌خواند واقع شود، شایسته نیست که از آن بگریزد.

مسائل علي بن جعفر و مستدركاتها، ص117
وسائل الشيعة، ج‏2، ص431
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏6، ص122



رُوِيَ أَنَّهُ إِذَا وَقَعَ الطَّاعُونُ فِي أَهْلِ مَسْجِدٍ فَلَيْسَ لَهُمْ أَنْ يَفِرُّوا مِنْهُ إِلَى غَيْرِهِ.
شیخ صدوق -رحمه الله- در معانی الاخبار گوید:
روایت شده چنانچه #طاعون بر اهل مسجدی واقع شود، برای ایشان #جایز نیست که از آن مسجد به سوی جای دیگری #فرار کنند.
معاني الأخبار، ص255
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
#27
داعش از گسترش ویروس کرونا در ایران 'استقبال کرد'

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) از گسترش ویروس کرونا در شهر‌های مذهبی شیعه‌نشین ایران اظهار شادمانی کرده و نحوه مبارزهٔ مقامات ایرانی با شیوع این بیماری را به تمسخر گرفته است.واکنش داعش در سرمقالهٔ هفته‌نامه النباء، که نشریهٔ رسمی این گروه است، در تاریخ پنج شنبه سوم رجب برابر با ۲۷ فوریه منتشر شده است.
در این مقاله از ویروس کرونا فقط به عنوان "بیماری کشنده" یاد شده است و به طور مشخص از ایران نام نبرده است اما کاملاً روشن است که دربارهٔ شیوع این بیماری در کشور ایران صحبت می‌کند.
در این سرمقاله، داعش، از این که یک شهر مقدس برای مسلمانان شیعه که احتمالا منظورش شهر قم است، مرکز شیوع ویروس کرونا بوده، مورد تمسخر قرار گرفته است.این گروه، تصمیم مقامات ایران برای محدود کردن بازدید از اماکن مقدس را به تمسخر گرفته که به گفته داعش، اماکنی هستند که معمولاً افراد برای طلب تندرستی و نیکبختی به آنها متوسل می‌شوند.
هفته‌نامه النباء شیعیان را به "ریاکاری" متهم کرده که فقط در هنگام نیاز دست به دامن خدا می‌شوند.

[عکس: g6v5_صحيفة_النبأ_223_page-0003_-_copy.jpg]

++++++++++++++++++++++


توصیه امام خمینی به برادر بزرگشان آقای پسندیده نسبت به رعایت دستورات پزشک
بسمه تعالی
برادر بزرگوارم، قربانت شوم
شما را به خدای متعال قسم می ‏دهم به حرفهای دکتر ترتیب اثر دهید. چرا موجب نگرانی همه می ‏شوید؟ خداوند لازم نموده است که در مواقع احتمال ضرر، انسان از آنچه موجب است اجتناب کند، اگر چه ترک حج و صوم و صلوة باشد. شما می‏ خواهید موافق حکم خدا عمل کنید، کاری نکنید که خداوند نعوذباللّه‏ از شما ناراضی باشد. این احتیاطات شما برخلاف شرع است و لازم است از آن اجتناب فرمایید. والسلام.
۶۵/۱/۱۳
روح اللّه‏ الموسوی الخمینی.



 پاسخ حجت الاسلام فاطمی صدر مدیر مدرسه شیعی وتر به استناد به کلام امام خمینی (س) برای شیوه مبارزه با کرونا.

[عکس: z0_21_-_copy.jpg]


+++++++++++++++++++++

وَ رُوِيَ لِلزُّكَامِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‌ تَأْخُذُ دُهْنَ بَنَفْسَجٍ فِي‌ قُطْنَةٍ فَاحْتَمِلْهُ فِي سِفْلَتِكَ عِنْدَ مَنَامِكَ فَإِنَّهُ نَافِعٌ لِلزُّكَامِ إِنْ شَاءَ اللَّه‌یعنی برای زکام از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود موقع خواب روغن بنفشه را در یک پنبه قرار بده و در مقعد بگذار زیرا برای زکام مفید است ان شاء الله. مکارم الاخلاق طبرسی ص 377

https://t.me/tebbozendegiomoomi/5521

قابل توجه منکرین داروی امام کاظم علیه السلام که می‌گویند این دارو سند ضعیفی دارد

طی مکالمه ای که با استاد دلیری بزرگوار داشتیم مطلع شدیم این دارو در کتاب طب الائمة الصادقین علیهم السلام تلعکبری، با یک سند دیگر از طرف امام صادق علیه السلام هم رسیده است. یعنی در واقع، داروی مشهور امام کاظم، داروی امام صادق علیهما السلام است.
به زودی با چاپ این کتاب، ذلت و خواری و روی سیاه منکران طب ائمه علیهم السلام را خواهیم دید.
https://t.me/tebbozendegiomoomi/5523




++++++++++++++++

در زمان قاجار بیماری‌ای شبیه کرونا در ایران شیوع داشت به نام ماخولیا. اطباء چاره را در روغن بنفشه می‌دانستند.

شاهدش این بیت قاآنی:

«که از بنفشه و بادام زلف و چشم بتان

برای چارهٔ ماخولیا کشم روغن»
https://twitter.com/samousavia/status/1233131371486498817
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
#28
اعتراض به شیوه دفن درگذشتگان کرونا توسط حجت الاسلام فاطمی صدر

[عکس: 22_Copy.jpg]

[عکس: 23_Copy.jpg]

[عکس: 24_Copy.jpg]



[عکس: 87846092_10158680318389252_6754400745195...n_Copy.jpg]




++++++++++++++

"ما از همان تقارب آجال می‌ترسیم"

نقل شده زمان آخوند خراسانی در نجف وبا آمده بود و عده‌ی فراوانی فوت نموده و طلاب هراسناک بودند، درس‌های نجف نیز تعطیل شده بود ولی آخوند خراسانی درس خود را برقرار نگه داشته و همین مایه‌ی قوت قلب عده‌ای شده بود. مرحوم آخوند مشاهده كردند عده‌ای هراس بسیاری از وبا دارند. لذا یك وقت قبل از شروع درس گفت:
آقایان! شما به آخرت عقیده دارید و این دنیا را ابدی نمی‌دانید، همچنین معتقدید که هرکسی اجل مشخصی دارد که نه دیر خواهد شد و نه زود؛ پس چرا از مرگ دیگران هراسناک شده و می‌ترسید؟!
بله! یك مطلبی وجود دارد و آن اینكه اراده خدا فعلا بر تقارب آجال و مرگ دسته جمعی افراد تعلق‏ گرفته است که در زمانی نزدیک به هم جمع زیادی بمیرند.
در این هنگام یك طلبه از پای منبر پا شده و می‌گوید: جناب استاد! ما از مرگ نمی‌ترسیم از همان تقارب آجال می‌ترسیم!

++++++++++++
حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین‌ حاج‌ میرزا عبدالرضا کفایی، استاد محترم‌ حوزه‌ علمیه‌ قم، نواده‌ مرحوم‌ آیت‌ الله‌ آخوند خراسانی‌ (پیشوای‌ مشروطیت):
از مرحوم‌ شیخ‌ عبدالحسین‌ نقل‌ کردند که‌ می‌گفت: «قرار بود صبح‌ سه‌ شنبه‌ 20 ذی‌حجه‌ 1329 آقای‌ آخوند با اصحابشان‌ به‌ مسجد سهله‌ کوفه‌ رفته، شب‌ چهارشنبه‌ در آنجا بیتوته‌ و توسل‌ به‌ حضرت‌ ولی‌ عصر(عج) پیدا کنند. سپس‌ روز چهارشنبه‌ به‌ کاظمین‌ بروند و علمای‌ عراق‌ هم‌ از کربلا و سامرا در آنجا به‌ ایشان‌ ملحق‌ شوند و همگروه‌ به‌ سمت‌ ایران‌ حرکت‌ کنند. می‌گفت: شب‌ سه‌ شنبه‌ آخوند آخرین‌ درسش‌ را در مسجد طوسی‌ به‌ پایان‌ رساند و عازم‌ منزل‌ شد. من‌ پشت‌ سر ایشان‌ حرکت‌ می‌کردم. بین‌ راه‌ پیرزنی‌ جلو آمده‌ سلام‌ کرد و گفت: آقا، مریضی‌ داریم، خواهش‌ می‌کنم‌ بر این‌ جام‌ آب، دعایی‌ بخوانید تا به‌ مریض‌ بدهیم‌ شفا یابد. آخوند جام‌ آب‌ را گرفته‌ دعایی‌ بر آن‌ خواندند و به‌ زن‌ دادند. وی‌ مجدداً‌ گفت: لطفاً‌ برای‌ تأثیر بیشتر، کمی‌ از آبش‌ نیز صرف‌ بفرمایید و مرحوم‌ آخوند جرعه‌ای‌ از آن‌ را نوشید و جام‌ را به‌ زن‌ برگرداند».

این‌ مشاهدات‌ مرحوم‌ شیخ‌ عبدالحسین‌ رشتی‌ در شب‌ تصمیم‌ آخوند به‌ حرکت‌ بود. آنگاه‌ در بین‌ الطلوعین‌ همان‌ شب‌ مرحوم‌ آخوند بعد از ادای فریضه‌ صبح‌ در حالی‌ که‌ مشغول‌ به‌ اذکار تعقیب‌ بعد از نماز صبح‌ بود احساس‌ درد شدیدی‌ در دل‌ کرده، و با این‌که‌ اواخر پاییز و نزدیک‌ زمستان‌ بوده‌ عرق‌ شدیدی‌ در بدن‌ ایشان‌ می‌نشیند که‌ منجر به‌ مرگشان‌ می‌شود (فوت‌ آخوند شب‌ 20 آذر سال‌ 1290 ش‌ رخ‌ داده‌ است)‌.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
#29
از سوالهایی دیگری که در بحث کرونا پرسیده می شود این است که حکم نجاست و طهارت الکلی که برای ضدعفونی استفاده می شود چیست؟ دیگر اینکه اگر مغازه داری ماسک از قبل داشته است الان قیمت آن در بازار 20 برابر شده است (طی دو هفته) آیا از لحاظ شرعی می تواند او هم با این قیمت بفروش برساند؟
#30
نظر رزمنده مدافع حرم حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی فاطمی صدر در مورد کلیپ های رقص در بیمارستان های درمان کرونا در ایران

[عکس: 26_Copy.jpg]


[عکس: 25_Copy.jpg]

[عکس: l1p7_27_-_copy.jpg]

[عکس: x1gz_88240645_1068556416815850_396889715...-_copy.jpg]
+++++++++++++

نقل قول:كرونا فرصتي براي ايجاد يك پايگاه ميليوني براي كتابهاي الكترونيكي
با رفتن دانشجويان به شهرها و خانه هايشان، دسترسي آنها به بسياري از كتابها ناممكن شده و امكان امانت گرفتن نسخه فيزيكي كتاب در محل يا بيرون براي آنها وجود ندارد.
براي اين مسأله چه فكري بايد كرد؟
دانشجو براي تحقيق نياز به كتاب دارد و براي اين كار، چه بايد كرد؟ اگر ما طي اين سالها توانسته بوديم يك پايگاه اطلاعاتي بزرگ از كتابها فراهم آوريم، و بخشي از بودجه هاي كتاب را براي حل مشكلات حقوقي آن هزينه كرده و فايل هاي الكترونيكي را در حد چند صد هزار و ميليوني فراهم آوريم، امروز مي توانستيم با دست پر در خدمت دانشجويان باشيم. اما اكنون،‌اگر آنها يك فايل الكترونيكي از يك كتاب خواستند، بايد از كجا درخواست كنند؟
بسياري از اوقات دانشجويان حاضر به پرداخت هزينه آن هم هستند، اما امكان فني آن در قالب يك پايگاه جامع و مجهز وجود ندارد.
اغلب درخواست ها از كتابهاي جديد است كه امكان اسكن آنها به دلايل حقوقي براي ما وجود ندارد. 
https://t.me/jafarian1964/12304


+++++++++++


روغن بنفشه همانطور که امام صادق گفته است برای سرماخوردگی مفید است؟
Sweet violet is used for stress, fatigue, insomnia, symptoms of menopause, depression, common cold, influenza, and many other conditions
بنفشه شیرین برای استرس، خستگی، بی خوابی، علائم یائسگی، افسردگی، #سرماخوردگی، آنفولانزا و بسیاری شرایط دیگر استفاده می شود
منبع:
https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingred...eet-violet


[عکس: top2_ff_-_copy.jpg]

++


مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤ سس حوزه علمیه قم نقل می کند: مدتی در شهر سامراء نزد مرحوم آیت‌الله العظمی میرزای شیرازی (متوفی 1312 قمری) درس می‌خواندیم ، روزی در وسط درس استاد بزرگ ما آیت‌الله سید محمد فشارکی(متوفی 1315 قمری) وارد شد، در حالی که بسیار مضطرب و نگران بود، علت نگرانیش این بود که بیماری مسری وبا در عراق شیوع یافته بود و بسیاری از مردم را کشته بود، آقا سید محمد فشارکی فرمود: آیا شما مرا مجتهد می دانید؟ گفتیم آری ، فرمود: آیا مرا عادل می‌دانید؟ گفتیم آری (منظور او این بود که پس از تایید، حکمی صادر کند) آنگاه گفت : من به تمام شیعیان سامره از زن و مرد حکم می‌کنم که هر یک از آنها یک بار زیارت عاشورا را به نیابت از مادر امام زمان(علیه السلام) بخوانند، و آن مادر بزرگوار را در نزد فرزند بزرگوارش شفیع قرار دهند که امام زمان(علیه السلام) پیش خدای بزرگ از ما شفاعت نماید تا خداوند شیعیان سامراء را از بیماری وبا حفظ گرداند. مرحوم آیت‌الله حائری گوید: وقتی که این حکم از مرحوم آیت‌الله سید محمد فشارکی صادر شد، چون خطر مرگ در میان بود، همه شیعیان اطاعت نمودند و در نتیجه، یک نفر شیعه در سامرا تلف نگردید و خداوند متعال شیعیان را از این بلای عمومی نجات بخشید.

این مطلب به قدری روشن بود که سنّی‌ها از روی شرمساری مرده‌های خود را شبانه دفن می‌کردند و به «حرم مطهّر عسکریّین(ع)» می‌آمدند و می‌گفتند: ما به شما درود می‌فرستیم آن گونه که شیعیان می‌فرستند.
http://qudsonline.ir/news/166835/
++++++++++++
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان