امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فقه الکرونا
#31
[عکس: 28_Copy.jpg]
[عکس: 29_Copy.jpg]

[عکس: 30_Copy.jpg]



دستگیری منتشر کننده ویدئو غسالخانه بهشت معصومه قم

معاون دادستان قم: فردی که ویدئو غسالخانه  بهشت معصومه را بدون مجوز منتشر کرد، دستگیر و پرونده وی تحت پیگیری است با هر کسی که درباره کرونا خبر، تصویر بدون مجوز منتشر کند و امنیت روانی را به هم بزند، برخورد قاطع می شود.
https://twitter.com/qomnews/status/1234894460678438913

+++++++++++

[عکس: qqyr_hh_-_copy.jpg]

در علم پزشکی چرا از شیاف کردن استفاده میشود ؟
But they can make it easier to take medicine that you can't swallow or that‌ your stomach or intestines wouldn't absorb well
ترجمه:
شیاف ها می توانند داروهایی را که نمی توانید ببلعید یا توسط معده یا روده شما به خوبی جذب نمی شود را آسان تر جذب بدنتان کنند
منبع:
https://www.webmd.com/digestive-disorder...how-to-use

+++++++++

تنها مرجعی که الکل رو در همه حالات حرام اعلام کردند مرحوم بهجت هستند

حکم طهارت الکل سفید چیست؟
امام خمینی(ره):
اگر معلوم نیست که الکل مست کننده و از چیز مایع بدست آمده محکوم به طهارت است.

(استفتائات، ج1، ص 100 س 260)

آیة الله اراکی(ره):
پاک است. اگر انسان نداند از چیزی که مست کننده و روان است درست کرده اند.
(استفتائات، معروف، 1373 اول، الهادی قم، ص 8 س 4 و توضیح المسائل ص 23 م 111)

آیة الله بهجت(ره):
احتیاط در اجتناب است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله تبریزی(ره):
الکل سفید که به تنهایی و بدون علاج قابل خوردن نیست پاک می باشد. والله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله خامنه ای(دام ظله):
اگر یقین نداشته باشید که در اصل مست کننده و مایع است محکوم به طهارت می باشد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله خویی(ره):
الکلی که معهود نباشد از آنها اسکار نمودن و برای اسکار استعمال نمی شود نجس نیست.
(توضیح المسائل، 19، م 113 استفتائات، ص 21، س 45)

آیة الله سیستانی(دام ظله):
پاک است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظله):
اگر مست کننده باشد نجس است و در صورت شک، از نظر نجاست اجتناب لازم نیست. والله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):
اگر علم به اینکه از مسکر مایع ساخته شده، نداشته باشید اشکال ندارد، هر چند شستن موضع برای نماز مطابق احتیاط است.
(جامع الاحکام، حضرت معصومه، 1382، ج 1، چهارم ثامن الحجج، ص 47 س 150)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
الکل طبی و صنعتی پاک است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
پاک است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله نوری همدانی(دام ظله):
الکل طبی و صنعتی که انسان نمی داند از چیز مست کننده مایع گرفته شده پاک است.
(احکام جوانان، مهدی موعود (عج)، 1384، دفتر تبلیغات اسلامی، نهم ص 96، م 25)
بخش احکام اسلامی تبیان


[عکس: 4bll_55_-_copy.jpg]
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
#32
در سال‌های ۶۱۷-۶۳۸ میلادی، طاعون در منطقه «عَمواس» (روستایی در فلسطین) شایع می‌شود. مشهور است که سپاه اعراب مسلمان که در حال پیشروی در این مناطق بودند، با این شیوع زمین‌گیر می‌شوند به گونه ای که در تاریخ نوشته‌اند که پانزده هزار سرباز مسلمان می‌میرد. به همین دلیل عُمر، خلیفه دوم، فرمانده مسلمانان به نام ابوعبیده را که در منطقه عمواس شام آن زمان بوده است، به مدینه احضار می‌کند که مبادا در شیوع طاعون جان خود را از دست بدهد. عُمر از میزان ایستادگی و وفاداری ابوعبیده مطلع بوده، به همین دلیل به او دستور می‌دهد به علتی فوری برگردد. ابوعبیده که نیت اصلی عمر را حدس زده است، از قبول دستور خودداری می‌کند. همین باعث می‌شود که نامه‌نگاری‌هایی میان این دو درگیرد و در نهایت خلیفه دوم خودش راهی شام و عَمواس شود.(تاریخ طبری، ج۴: ص ۶۱) خلیفه با فرماندهان نظامی به شور می‌نشیند و نهایتا نتیجه این می‌شود که سران قریش از این منطقه طاعون زده برگردند. حالا علت مخالفت ابوعبیده چه بوده است؟

ابوعبیده و این بخش از مسلمانان به ظن خود، در حُرمت خروج از منطقه طاعون زده به پیامبر بزرگوار اسلام استناد می‌کردند که در فهم آنان ایشان ورود یا خروج مسلمانان از منطقه طاعون‌زده را ممنوع کرده است. حالا که چه؟ چون با این کار از «قضای الهی»می‌گریزند و فرار از قضای الهی نوعی نافرمانی از خواست خداوند است. عُمر در نقد این نگاه ابوعبیده، برای او این مثال را می‌زند که «فرض کن به دره‌ای می‌آیی که یک سمت آن مرتع سرسبز و سمت دیگر آن خشک و شوره‌زار است. در هر سو که شترهایت را رها کنی قضای خداوند خواهد بود!». به عبارت دیگر در همان منطق قضا و قدر، مسلمان از قضا الهی به قدر الهی می‌گریزند. همین استدلال باعث شد که عُمر بتواند سپاه مسلمانان را از عَمواس طاعون‌زده خارج کند. ولی در نهایت خودِ ابوعبیده در اثر طاعون در منطقه‌ای کوهستانی می‌میرد. همین مرگ باعث می‌شود که عُمر، معاویه را به حکومت شام بگمارد و فرصت برای تاسیس حکومت امویان فراهم شود. به عبارت دیگر، معاویه حکومت شام و تصاحب خلافت فردای مسلمانان را مدیون بدفهمی و جهل طاعونی است!
www.irna.ir/news/83692329/

+++++++++++++++

به گزارش شفقنا، پیکر استاد خسروشاهی مورخ برجسته حوزه علمیه پس از اقامه نماز در بهشت معصومه، تدفین و به خاک سپرده شد.
پیکر آن مرحوم در قطعه ۴ خانوادگی پلاک ۶۵۶ به خاک سپرده شد.
https://fa.shafaqna.com/news/898222/


+++++++++++++

کلیپ منتشر شده از قم بهشت معصومه ع

https://www.aparat.com/v/OWzKM

https://www.rokna.net/%D8%A8%D8%AE%D8%B4...8%A7%DA%A9
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
#33
[عکس: 31_Copy.jpg]
[عکس: 33_Copy.jpg]

[عکس: 34_Copy.jpg]

[عکس: 35_Copy.jpg]

[عکس: 36_Copy.jpg]

[عکس: 40_Copy.jpg]


++++++++++++++

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی به سئوالی در مورد استفاده از الکل صنعتی برای ضدعفونی کردن سطوح پاسخ دادند.
سئوال : آیا الکل طبی و صنعتی پاک است؟ با توجه به اینکه الکل در بسیاری از مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده وجود دارد، وظیفه ما در مورد آن چیست؟
پاسخ : اگر اطمینان نباشد که الکل را از مایع مست‌کننده گرفته‌‎اند، پاک است و در فرض شک نیز تحقیق لازم نیست.
https://fa.shafaqna.com/news/899931/

+++++++++++


در باره خبری از یک طاعون
در باره طاعون یا مرگ سیاه، کتابها و مقالات متعددی نوشته شده است؛ آثاری که خواندنی هستند و می توانند دایره تعامل مسلمانان را با طاعون به عنوان یک بیماری نشان دهند. متن زیر خبری از یک طاعون از کتاب نهر الذهب فی تاریخ حلب است که سال 749 آمده و دامنه تلفات آن بسیار گسترده بوده است.

و اما سادگی های ما در این زمینه که ناشی از عقب ماندگی های ذهنی است، همچنان در این روزگار هم دیده می شود، مسائلی که سبب می شود مسائل را سبک بگیریم و برای آنها هزینه و وقت و دقت و آموزش و پژوهش کافی اختصاص ندهیم. مشکل ما ساده انگاشتن مسائل، اعتماد به نفس بیهوده، و بکار بردن راه حلهای قدیمی و کهنه و بی خاصیت، و از همه مهم تر فلسفه های کلی در این زمینه است.
سال 749 طاعون بزرگی آمد که مرگ و میر فراوانی به دنبال داشت، و بسیار فراگیر بود و در گذر زمان، مثل آن شنیده نشده بود. بسیاری از سرزمین ها و خانه ها را خالی کرد و مردمان را گرفتار بیماری سکوت نمود. وقتی کسی به این طاعون گرفتار می شد، یک ساعت شنی بیشتر دوام نمی آورد. همان وقت با خانواده اش وداع می کرد، آسیابش را تعطیل می کرد، قبرش را آماده می کرد، به خانه می رفت و می مرد. گاهی تلفات یک روز شهر حلب تا 500 نفر می رسید. در دمشق تا 1000 نفر می رسید. در دیار مصر، در یک روز، تا 20 هزار نفر هم مردند. این خبری است که رسیده است. این طاعون یک سال طول کشید و طی آن یک ثلث مردم عالم از بین رفتند.
در این وقت بود که رزق و روزی شاغلان به کفن و دفن زیاد شد، و خوشی زیر دل آنها زده به لهو و لعب مشغول شدند... آن وقت می دیدید که بزرگان حلب نشسته اند و کتاب های سنگین طبی را مطالعه می کنند [و هم يطالعون من كتب الطب الغوامض ] و با خوردن ترشیجات خود را درمان می کنند، و از خاک ارمنی استمداد می گیرند و خانه هایشان را با عنبر و کافور و صندل بخور می دهند، و انگشتری از یاقوت درست می کنند، و در خوراکشان از سرکه و پیاز استفاده می نمایند. گویند که مبدأ این طاعون از ظلمات [سمت مغرب و اقیانوس اطلس] بوده؛ آن هم پانزده سال پیش از آن که به حلب برسد. این ششمین طاعون در اسلام است. (نهر الذهب فی تاریخ حلب: 3/152)
https://t.me/s/jafarian1964

++++++++++++

پزشکان و روحانیون?


?محمدجواد کاشی

?این روزها پزشکان و پرستاران کانون توجه مردم‌اند. حریصانه به سخنانشان گوش می‌سپرند، به نصایح‌شان جامه عمل می‌پوشند و قدردان زحماتشان هستند. پزشکان و پرستاران درست در کانون خطر حاضرند. در موقعیت‌هایی که مردم جرات حضور در آنجا را ندارند. به همین جهت چهره‌های آنان قدسیت پیدا کرده است. وقتی برای تمدد اعصاب خود و بیمارانشان شادی می‌کنند و می‌رقصند، مردم قربان صدقه‌شان می‌روند و برایشان دعا می‌کنند. وقتی خبر از مرگ‌ شان می‌رسد اندوهی عمیق بر جانشان می‌نشیند.

?ماجرای نسل ما در دهه‌های چهل و پنجاه همین طور شده بود. اما به جای ویروس کرونا، احساس از هم گسیختگی اخلاقی و معنوی داشتیم. توسعه شتابان پهلوی، نسل ما را سرگشته و بی معنا کرده بود. در آن روزگار، به جای پزشکان روحانیون به کانون توجه ما تبدیل شدند. ما حریصانه به سخنانشان گوش می‌سپردیم. به نصایح‌شان جامه عمل می‌پوشیدیم، و قدردان وجودشان بودیم. چهره‌شان قدسیت پیدا کرده بود و اندوه‌شان به اندوه ما تبدیل می‌شد.

?ما زندگی می‌کردیم اما کمبود معنا و معنویت داشتیم، روحانیون نیز به ما کمک می‌کردند اما اقبال بیش از حد به آنها سبب شد خود را دائر مدار دینی کردن همه چیز کنند. از دین چتری ساختند که همه چیز ذیل آن معنا پیدا می‌کرد. سایبانی ساختند که هنر و زیبایی و فلسفه و عشق و علم و سیاست و حتی تخیلات و آرزوهای شخصی را باید ذیل آن تعریف می‌کردیم. تا اینجای کار مشکلی نداشت. پزشکان نیز وضع مشابهی دارند. پزشکان نیز گاهی همه چیز را پزشکینه می‌کنند. نشان می‌دهند چگونه باید سلامت را نقطه کانون زندگی قرار داد و همه چیز را به شرط رعایت موازین سلامت پذیرفت. هنر و ورزش و دین و راه رفتن و رقصیدن و دوستی کردن و ...

?اما یک تفاوت بنیادین میان روحانیون و پزشکان هست. نمی‌توان تصور کرد که پزشکان امروز که مورد اقبال مردم واقع شده‌اند یکباره متصدی حکومت شوند و با بار سنگین تبلیغاتی پزشکینه کردن همه امور زندگی را ترویج کنند، همه امکان‌های تشویقی و تحمیلی و اجبار یک حکومت را هم به دست بگیرند تا کسی از موازین سلامت تخطی نکند. اما متاسفانه روحانیون چنین کردند.

?روحانیون دینی کردن جامعه را در دستور کار قرار دادند به این معنا که همه چیز را باید ذیل چتر دین فهم کرد و خود را دائرمدار همه چیز کردند. جامعه یکباره با روحانیون اقتصاد دان، صاحب نظر در امور فرهنگی، ادیب، شاعر، نقاش، مدیر، قاضی، مشاور روانی، مخترع، ورزشکار، لطیفه گو و حتی پزشک مواجه شد. همه چیز قرار شد دینی شود و برای این کار، تبلیغات و توزیع امکانات و رانت و تحمیل و اجبار هم به کار آمد. همه چیز دینی شد در حالیکه هر ناظر منصفی اعتراف می‌کند دین تا حدود بسیاری از جامعه رخت بر بسته است.
https://t.me/s/namehayehawzavi

++++++++++++

[عکس: 41_Copy.jpg]

+++++++++++


[عکس: 2298049_291.jpg]
آیت الله تبریزیان استاد سابق درس خارج طب اسلامی مدرسه فیضیه قم ، مکان استعمال روغن بنفشه را از محل مذکور در روایت تغییر داد

+++++++++++

[عکس: 41_Copy.jpg]
نظر مدیر مسؤول سابق موسسه روزنامه کیهان


++++++++++++


قال المفضل : يا سيدي فمن أين يظهر وكيف يظهر؟ قال : يا مفضل يظهر وحده و يأتي البيت وحده ، و يلج الكعبة وحده ، و يجنّ عليه الليل وحده، فاذا نامت العيون و غسق الليل نزل إليه جبرئيل و ميكائيل علیهما السلام، و الملائكة صفوفا فيقول له جبرئيل: يا سيدي قولك مقبول، وأمرك جائز.

#مفضل از #امام_صادق علیه السلام می‌پرسد: ای آقای من! [#حضرت_مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف] از کجا و چگونه ظهور می‌کند؟ حضرت فرمودند: ای مفضل! به تنهایی ظهور می‌کند و تنها به طرف خانه خدا می‌آید و تنها وارد کعبه می‌شود و چون شب فرارسد همچنان تنهاست. پس وقتی چشم‌‌ها به خواب رفت و شب کاملا تاریک شد، #جبرئیل و #میکائیل و دسته دسته فرشتگان بر وی فرود آیند و جبرئیل به وی می‌گوید: ای آقای من! گفتارت پذیرفته‌ و فرمانت رواست.

#بحار_الأنوار - جلد ۵۳ - صفحه ۷ - ناشر: مؤسسة الوفاءسایت کتابخانه مدرسه فقاهت:
lib.eshia.ir/11008/53/7

#ظهور #امام_زمان #کعبه #مسجد_الحرام #مرحوم_کافی #الا_یا_اهل_العالم #اللهم_عجل_الولیک_الفرج

[عکس: %D9%85%DA%A9%D9%87-2.jpg]
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
#34
(23-ارديبهشت-1397, 15:04)89194 نوشته: با سلام
ظاهرا اکثر استفاده های طبی ای که توسط آیت الله تبریزیان و شاگردان ایشان از روایات می شود از طریق عمل به خبر واحد است.
لکن اشکال این جاست که خبر واحد، واقع را کامل کشف نمی کند و این یقین را ایجاد نمی کند که نظر معصوم ع واقعا چنین بوده است بلکه صرفا قابل احتجاج است و  به اصطلاح معذِّر و منجِّز است که این در رابطه با احادیث طبی معنا ندارد چرا که در حیطه فرامین شارع نیستند.
به عبارت دیگر عمده دلیل حجیت خبر واحد که عبارت از سیره باشد صرفا حجیت خبر واحد را در دایره ای که مربوط به شارع است حجت می کند نه حتی در مسائل روز مره و یا طبی.
در نتیجه عمل به این اخبار آحاد در صورتی که قرائن اطمینان آوری بر صحت مفادشان وجود نداشته باشد، وجهی ندارد و نمی توان مفاد آن ها را به اسلام نسبت داد و گفت که این طب اسلامی است!

+++++++++++++

(21-تير-1397, 12:37)محمد 68 نوشته:
(17-تير-1397, 18:28)هادی نوشته: در این مسائل اصلا بحث حجیت شرعی در اصول مراد نیست و اینکه گفتیم مقدمه هم مراد همین است و به خبر به عنوان یک مقدمه و جزء دیگر آن اختبار و آزمایش برای ایجاد اطمینان به صدور روایت است و این نحو اشکالاتی که دوستان می کنند ماندن در فضای اصول و ارزش بی جا دادن به آن است

دوست عزیز

مدعای آیت الله تبریزیان این نیست که ما صرفا از روایات یک راه حل و مقدمه را دریافت کرده ایم و صرف نظر از حجیت و اعتبار آن روایت روی مفاد آن آزمایشات متعدد انجام میدهیم و اختبار میکنیم و پس از اینکه با تجربه حقانیت آن ثابت شد، آن را تجویز میکنیم. (ظاهرا شما مدعای ایشان را چنین برداشت کرده اید.) بلکه مدعای ایشان در این است که اسلام یک علم پزشکی در عرض دیگر علوم پزشکی دارد که آن هم از روایات به دست می آید و تمام الملاک آن روایات است و اختبار و تجربه های موفق را صرفا مؤید خود معرفی می کند.

التماس دعا

++++++++++++++

(25-ارديبهشت-1397, 15:00)زورقی نوشته: عرض سلام و احترام 

اشکال دیگری هم که جای مطرح شدن دارد، این است که، ممکن است نسخه و دستوری که امام معصوم علیه السلام به سائل داده اند، در خصوص او بوده باشد، با توجه به شرایط جسمی و روحی و اجتماعی او که امام علیه السلام از آن مطلع بوده اند و الغاء خصوصیت نیازمند دلیل است.
++++++++++++

[عکس: 88135265_1070191189985706_55669280068086...o_Copy.jpg]

+++++++++

یک بار دیگر با آتش بیار معرکه جهل
از دیروز تاکنون که ماجرای آتش زدن کتاب هاریسون پیش آمده، مسائل زیادی گفته و نوشته شده است. 
باید پرسید در این دنیای علمی جدید، با این عظمتی که دانش طب دارد، ریشه این رفتار در جامعه ما در کجاست؟
براستی چرا این جریان طی ده بیست سال گذشته قوی تر شده است.؟
دست کم می دانیم که دو دهه اول انقلاب این مسائل یا مطرح نبود یا اگر بود، اصلا به چشم نمی آمد. این امر ما را به این نکته رهنمون می سازد، که رشد این جریان، از نظر سیاسی اولا در دولتی بود که شروع به ترویج نوعی سنت گرایی و بومی گرایی کرد و نظریاتی در این زمینه طرح کرد. رشد اخباری گری در این سالها ادامه همان ماجراست. ثانیا و به تدریج، بحث هایی در باره تمدن و علم اسلامی مطرح شد و در این زمینه نظریاتی مساعد با این جریان پدید آمد.
در خوشبینانه ترین حالت باید بگوییم، این داستان، زاییده نامشروع همان جریان است. برآمدن نظریاتی که از یک سو ضد غربی و از سوی دیگر ضد علم جدید، و به علاوه، قرین شدن آن با اختلاف نظرهای بیشتر میان حاکمیت سیاسی در ایران با غرب در این اواخر، همه اینها دست به دست هم داد تا نحله های تازه ای از جمله همین جریان شکل بگیرد. خطیبان ما آن قدر ضد غرب سخن گفتند که مخاطبان را به این فکر انداختند که علم و دانش غربی هم مزخرف و بی پایه است. نوعی اعتماد به نفس کاذب، به اسم بومی گرایی در میان مردم پدید آورند که حالا آثار مخرب آن آشکار می شود.
این که امروز، پس از حمله به اقدام زشت او، کانال وی، به آب و آتش می زد تا انقلاب، امام و رهبری و قاسم سلیمانی و همه و همه چیز را به حرکت ضد غربی خود در آتش زدن این کتاب وصل کند، شاهدی بر این مدعاست. امروز دهها بار کلماتی از امام و رهبری را علیه غرب، به عنوان شاهدی بر درستی رفتار خود آورد. به نظر می رسد وی فردی زرنگ است و می داند از چه طریقی چه طیفی از افراد جامعه را جذب کند.
باید عرض کنم، متأسفانه امروز در قم، بحث های مربوط به تمدن اسلامی و علم اسلامی، زمینه بروز این قبیل اندیشه های افراطی را فراهم کرده است. بماند که خود آن مباحث هم سر و ته روشنی ندارد و اگر حرف حقی هم در این میانه هست، در میان انبوهی از بافتنی های نادرست به اسم کلام جدید، نابود شده و در عوض این قبیل رفتارهای نامتعادل و مسخره برآمده است.
به نظرم این ماجرا می تواند درس عبرت برای کسانی باشد که با پز خاص خود و در حالی که فکر می کردند روی کوهی از دانش هستند، می گفتند، البته علم جدید هم همه مطالبش درست نیست! و حالا باید شاهد باشند که از دل این طعنه ها، آن هم نسبت به علمی که هیچ گاه بر این باور نبوده که همه حرفهایش درست است، جریانی در آمده که زیر میز دانش زده و این طور آموز های رایج انقلاب را هم به تمسخر می گیرد. ما باید به ریشه یابی این افکار بپردازیم و دست کم این احتمال را بدهیم که مشکل، تفکرات موجود در میان خود ماست. کجای کار ما اشکال داشته که این اتفاق افتاده است.

https://t.me/s/jafarian1964

++++++++++

[عکس: Gj9_puVkb70r6pi7O8_8PhRlSg88FZpZxvqU8QBr...p_Copy.jpg]

در سال سنه هزار دویست و هشتاد و هشت [1288ق]، نون یک من، چهار قران بود؛ و زردک، یک من، پانزده شاهی سفید بود، و کسی نبود که بگوید چرا، و ما صبر کردیم، و به کسی حرفی نزدیم، و روزی سه هزار نفر و چهار هزار نفر می مردند.
ما که رفتیم. خوشا به حال کسانی که باشند و ارزانی را ببینند [و] خوش گذرانند، و التماس دعا از آنها دارم.
به تاریخ یوم چهارشنبه هشتم صفر المظفر قلمی شد 1289
[تا دنیا بوده، وضع ما گویا همین طور بوده... انگار حالا باز بهتره]
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
#35
[img=320x0]https://media.hawzahnews.com/d/2020/03/04/3/934545.jpg[/img]
حوزه/ پیکر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محسن حبیبی در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) آرام می گیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، مراسم تدفین پیکر حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محسن حبیبی(ره) تولیت فقید مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی(ره)، در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) آرام خواهد گرفت.
بر پایه این گزارش، تشیع پیکر و سایر برنامه ها و مراسمات آن مرحوم متعاقباً به اطلاع عموم علاقه مندان به ایشان خواهد رسید. ۳۱۳/۴۲

https://hawzahnews.com/news/889289

++++++++++++

آیت الله حبیبی تولیت مدرسه علمیه مرحوم مجتهدی و عضو شورای عالی حوزه های علمیه استان تهران صبح امروز بر اثر بیماری ناشی از کرونا درگذشت.

https://www.google.com/search?biw=819&bi...ICw&uact=5

https://fa.shafaqna.com/news/900329/

+++++++++++++

فیلم| تدفین غریبانه مرحوم استاد سیدهادی خسروشاهی

https://hawzahnews.com/news/889237

به دلیل فوت ناشی از بیماری کرونا امکان عمل به وصیت مرحوم استاد سیدهادی خسروشاهی (دفن در کتابخانه) انجام نشد
به گزارش روابط عمومی شهرداری قم جان باختگان کرونای قم فقط در بهشت معصومه و با رعایت دستورهای بهداشتی و شرعی دفن می‌شوند و اجازه دفن آن‌ها در هیچ یکی از آرامستان‌های دیگر قم داده نمی‌شود
www.irna.ir/news/83700717/
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
#36
(16-اسفند-1398, 13:18)علاوی نوشته: [img=320x0]https://media.hawzahnews.com/d/2020/03/04/3/934545.jpg[/img]
حوزه/ پیکر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محسن حبیبی در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) آرام می گیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، مراسم تدفین پیکر حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محسن حبیبی(ره) تولیت فقید مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی(ره)، در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) آرام خواهد گرفت.
بر پایه این گزارش، تشیع پیکر و سایر برنامه ها و مراسمات آن مرحوم متعاقباً به اطلاع عموم علاقه مندان به ایشان خواهد رسید. ۳۱۳/۴۲

https://hawzahnews.com/news/889289

++++++++++++

آیت الله حبیبی تولیت مدرسه علمیه مرحوم مجتهدی و عضو شورای عالی حوزه های علمیه استان تهران صبح امروز بر اثر بیماری ناشی از کرونا درگذشت.

https://www.google.com/search?biw=819&bi...ICw&uact=5

https://fa.shafaqna.com/news/900329/

+++++++++++++

فیلم| تدفین غریبانه مرحوم استاد سیدهادی خسروشاهی

https://hawzahnews.com/news/889237

به دلیل فوت ناشی از بیماری کرونا امکان عمل به وصیت مرحوم استاد سیدهادی خسروشاهی (دفن در کتابخانه) انجام نشد
به گزارش روابط عمومی شهرداری قم جان باختگان کرونای قم فقط در بهشت معصومه و با رعایت دستورهای بهداشتی و شرعی دفن می‌شوند و اجازه دفن آن‌ها در هیچ یکی از آرامستان‌های دیگر قم داده نمی‌شود
www.irna.ir/news/83700717/
 سلام علیکم دوست عزیز با تشکر از زحمات شما
خواهشا خوواوهشا خواهشا خواهشا فقط و فقط و فقط مسائل علمی فقهی اصولی یا رحالی که مربوط به بحث باشد را در پست ها قرار بدید بزرگوار.
تالار علمی فقاهت تنها برای آماده سازی زمینه این مطلب است که مطالب فقهی اصولی یا رجالی که قابل استفاده باشد قرار گیرد، در حالی که بسیاری از مطالب ارسالی شما مطالب خبری است که در خبرگزاری ها گذاشته می شود.

اینکه چه کسی از دنیا رفته و اینکه چه کسی در کجا دفن شد و اینکه در بیمارستان ها چه می گذرد هیچ کدام از این اخبار ارتباطی به تالار علمی ندارد بزرگوار.
خواهش می کنیم تمامی مطالبی که غیر فقهی اصولی بوده ست را حذف کنید تا دوستانی که برای این غرض وارد تالار علمی می شوند سر در گم نمانند و به ما اعتراض نکنند. با تشکر
 سپاس شده توسط علاوی
#37
(16-اسفند-1398, 16:19)سید رضا حسنی نوشته:
(16-اسفند-1398, 13:18)علاوی نوشته: [img=320x0]https://media.hawzahnews.com/d/2020/03/04/3/934545.jpg[/img]
حوزه/ پیکر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محسن حبیبی در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) آرام می گیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، مراسم تدفین پیکر حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محسن حبیبی(ره) تولیت فقید مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی(ره)، در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) آرام خواهد گرفت.
بر پایه این گزارش، تشیع پیکر و سایر برنامه ها و مراسمات آن مرحوم متعاقباً به اطلاع عموم علاقه مندان به ایشان خواهد رسید. ۳۱۳/۴۲

https://hawzahnews.com/news/889289

++++++++++++

آیت الله حبیبی تولیت مدرسه علمیه مرحوم مجتهدی و عضو شورای عالی حوزه های علمیه استان تهران صبح امروز بر اثر بیماری ناشی از کرونا درگذشت.

https://www.google.com/search?biw=819&bi...ICw&uact=5

https://fa.shafaqna.com/news/900329/

+++++++++++++

فیلم| تدفین غریبانه مرحوم استاد سیدهادی خسروشاهی

https://hawzahnews.com/news/889237

به دلیل فوت ناشی از بیماری کرونا امکان عمل به وصیت مرحوم استاد سیدهادی خسروشاهی (دفن در کتابخانه) انجام نشد
به گزارش روابط عمومی شهرداری قم جان باختگان کرونای قم فقط در بهشت معصومه و با رعایت دستورهای بهداشتی و شرعی دفن می‌شوند و اجازه دفن آن‌ها در هیچ یکی از آرامستان‌های دیگر قم داده نمی‌شود
www.irna.ir/news/83700717/
 

سلام علیکم دوست عزیز با تشکر از زحمات شما
خواهشا خوواوهشا خواهشا خواهشا فقط و فقط و فقط مسائل علمی فقهی اصولی یا رحالی که مربوط به بحث باشد را در پست ها قرار بدید بزرگوار.
تالار علمی فقاهت تنها برای آماده سازی زمینه این مطلب است که مطالب فقهی اصولی یا رجالی که قابل استفاده باشد قرار گیرد، در حالی که بسیاری از مطالب ارسالی شما مطالب خبری است که در خبرگزاری ها گذاشته می شود.

اینکه چه کسی از دنیا رفته و اینکه چه کسی در کجا دفن شد و اینکه در بیمارستان ها چه می گذرد هیچ کدام از این اخبار ارتباطی به تالار علمی ندارد بزرگوار.
خواهش می کنیم تمامی مطالبی که غیر فقهی اصولی بوده ست را حذف کنید تا دوستانی که برای این غرض وارد تالار علمی می شوند سر در گم نمانند و به ما اعتراض نکنند. با تشکر


سلام در تمام پست های بنده با رعایت این نکته است که مطلب فقهی اصولی آورده شود ، بنابراین هدف من از ارسال پست های هیچ گاه نقل خبر نیست.
در همین پستی که شما نقل قول کرده اید اصلاً جنبه خبری مورد نظر نبوده است بلکه جنبه فقهی آن مدنظر بوده است.
در فیلم تشییع مرحوم استاد خسروشاهی دیده می شود که در داخل قبر ایشان ابتدا داخل قبر مواد سفید رنگی ریخته می شود 
و بعد از پوشیده شدن کامل داخل قبر با این مواد سفید رنگ آنگاه داخل قبر خاک عادی ریخته می شود. 
(وهابیت در جنة البقیع در مدینه منوره به این روش عمل می کنند تا با تجزیه سریع اجساد بتوانند در سال بعد یا ماه های بعد متوفی های دیگر را در همان قبر دفن کنند)
بنابراین در این دفن این نکته فقهی وجود دارد که با اینکه گویا هر دو عالم با یک بیماری مشابه از دنیا رفته اند، ولی عالم اول علاوه بر اینکه در کتابخانه اش که مورد وصیت اش بوده دفن نشده بلکه داخل قبر مواد سفید رنگ هم ریخته شده است
ولی عالم دومی افتخار دفن در حرم مطهر را یافته است.
دفن عالم اول در شهر قم بوده است و چهار روز پس از درگذشت عالم اول و بعد از اینکه تمام تلاش وراث ایشان در طی این چهار روز به شکست انجامیده است دفن عالم اول صورت گرفته است، پس بنابراین از نظر فقهی باید بدون اشکال فقهی بوده باشد. که برای بررسی و بحث در مبانی فقهی این پست را ارسال کرده ام بنابراین در هیچ یک از ارسال های بنده ، هدف ارسال خبر صرف نبوده است.

این خبر هم در راستای این نکته بوده است

نقل قول:به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صبح امروز اخباری مبنی بر پاشیدن آهک روی اجساد افراد مبتلا به ویروس کرونا، در برخی رسانه‌ها منتشر شد و حتی رضا گلپیرا، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت مدعی شد متوفی را طبق پروتکل بهداشتی خاص دفن می‌کنیم، 
پیگیری‌های خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم از بهشت‌زهرا حکایت از آن دارد که شایعات درباره شیوه خاص تدفین متوفیان مبتلا به کرونا به هیچ عنوان صحت ندارد. سازمان بهشت زهرا(س) تمهیداتی را برای دفن این افراد پیش بینی کرده اما این تمهیداتی به‌گونه‌ای نیست که نشان‌دهنده شیوه خاص و نگران‌کننده برای شهروندان باشد.
https://tn.ai/2210107

معمولاً تمامی زائران ایرانی و غیرایرانی حج و عمره که در مدینه از دنیا می روند در جنة البقیع مدینه منوره دفن می شوند و تمامی یا اکثر آنها که در مکه از دنیا می روند در قبرستان معلاة که محل دفن مادرپیامیر(ص) و ابوطالب و بزرگان دیگر است دفن می شوند چون همیشه قبر خالی وجود دارد (به دلیل انجام روشی که در بالا نقل شد)
گویا از علمای ما نیز فتوای معارض نداده اند 
یعنی فتوایی نداریم که در این قبرستان های مدینه و مکه نباید شیعه دفن شود چون شیوه دفن آنها (ریختن مواد خاص داخل قبر) شرعی نیست بنابراین 
با استفاده از این روش دفن می توان برای مردم عادی این فرصت را فراهم کرد که در حرم های مطهر افتخار دفن را پیدا کنند (زیرا جسد به سرعت تجزیه می شود)
یا لااقل برای مردمی که خودشان داوطلب هستند و در وصیت نامه خود این اجازه را نوشته اند این اجازه داده شود به این روش فوق دفن شوند همانطور که اجازه داده می شود جسد خود را برای اهداف پزشکی اهداء کنند.
من فکر می کنم عده خیلی زیادی حاضر به این وصیت هستند.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
#38
شاید بتوان احتمال داد که روایت مربوط به نهی از خروج از مسجد به دلیل طاعون در زمان قاجار مورد توجه نبوده است یعنی تأویل می شده است و اجازه خروج از شهرها داده می شده است
هما ناطق مقاله مفصلی دارد با عنوان «تاثیر اجتماعی و اقتصادی بیماری وبا در دوره قاجار».
این مقاله در سال ۵۸ به همراه چند مقاله دیگر در کتابی با عنوان «مصیبت وبا و بلای حکومت» منتشر شد که فایل این کتاب را می‌توانید از این‌جا دانلود کنید:
https://drive.google.com/file/d/0B-MQbgyeF9P7MXRCd3hLU3k4U0k/view
در کتاب فوق آمده است که:





[عکس: 42_Copy.jpg]


+++++++++

با توجه به برگزار نشدن نمازجمعه در مراکز استانها سؤال اینجاست که تکلیف کسانی که اقامه نمازجمعه را واجب تعیینی می دانند اکنون چیست؟
چون نماز جمعه با پنج یا هفت نفر می تواند اقامه شود و این تعداد کم خطری برای سلامتی حاضران نخواهد بود
در میان فقهای معاصر؛ مرحوم آیت‌الله‌العظمی اراکی از جمله  مراجعی بود که به وجوب تعیینی نماز جمعه باور داشت. ایشان پیش از انقلاب در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم این نماز را برگزار می‌کرد.
خصوصاً که به نظر برخی وجوب آن اجتماعی می باشد

«شرکت در نماز جمعه به مثابه وجوب اجتماعی است، ولو اینکه وجوب شرعی نیز دارد. اما همچنان که شرکت در انتخابات هرچه بیشتر نماد کارآمدی ومقبولیت نظام است، مردم هرچه بیشتر شرکت کنند، نماد کارآمدی و مقبولیت بیشتر حاکمیت است. علاوه بر واجب شرعی بر مردم واجب اجتماعی است. نمی‌توان گفت که چون بر من واجب تخییری است، اگر خواستم شرکت کنم و اگر نه، شرکت نکنم.»
http://mobahesat.ir/20663

آیت الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان و جامعه مدرسین نیز گویا از قائلین وجوب تعیین نمازجمعه هستند


[عکس: %D9%84%D9%84%D9%812_Copy.jpg]

[عکس: %D9%84%D9%84%D9%813_Copy.jpg]
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
 سپاس شده توسط سید رضا حسنی
#39
در مورد موضع حوزه در مسأله کرونا مطالبی به حوزه در فضای مجازی نسبت داده می شود در حالیکه اولیای حوزه و مراجع تقلید قاطعانه این موارد را تکذیب می کنند.

[عکس: ESmtvo0XgAAVMnn_Copy.jpg]

آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تقدیر از مراجع، علما و حوزه‎های علمیه برای همکاری و همیاری در مقابله با شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: اولین مراکزی که برای تعطیلی اجتماعات خود اعلام آمادگی کردند، نهادهای مرتبط با روحانیت، مساجد، نمازهای جمعه و مراکز مذهبی بود. البته تشخیص وزارت بهداشت به عنوان فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا این نبود که شهر خاصی قرنطینه شود و در این موضوع تصمیم‎گیری به‎صورت کامل و بدون هیچ‎گونه ممانعتی در اختیار این قرارگاه بود.
https://rasanews.ir/002hIC

اما رسول جعفریان به نظر می رسد با اینکه تمام حوزه علمیه را دارای یک موضع واحد یکپارچه به دانیم موافق نیست و معتقد است در موضع گیری حوزه در مساله کرونا باید بین موضع مراجع تقلید و اولیای حوزه با مواضع روحانیون کارشناس برنامه‌های صدا و سیما که دسته جمعی به حرم رفته اند و عکس گرفته اند تفکیک قائل شد. او این سوال را مطرح می کند که این افراد چرا قبلاً دسته جمعی به حرم نمی رفته اند و عکس های دسته جمعی حرم رفتن را منتشر نمی کرده اند؟ پس این گروه از روحانیون کارشناس برنامه‌های صدا و سیما با حضور در کنار ضریح حضرت معصومه(س) این پیام را داشته اند که از زیارت در چنین شرایطی دفاع می کنند و این عکس گرفتن دارای پیام بوده است.


[عکس: 114_Copy.jpg]



نظر رسول جعفریان چنین است:

یک عده اهل منبر داریم که صدا و سیما مردم را به اینها سپرده، از صبح تا شب این مباحث را متفاوت با روش درست مطرح می کنند. معلوم است که حرفهای خوب هم دارند، اما همین ها، روز اول که کرونا آمد، عوض این که مردم را به خطرات آن آگاه کنند، دسته جمعی به حرم حضرت معصومه رفتند و عکس یادگاری گرفتند، کاری که هیچ وقت نمی کردند. اینها معنا دار بود. همین ها الان هم در سیما از صبح تا شب مشابه همان مساله را در لفافه مطرح می کنند. الان می بینید وضع به چه صورت در آمده است.

در حوزه، جریانهایی هستند که روشن هستند. مثلا ببینید. وضع حرم امام رضا در مشهد با حرم حضرت معصومه در قم. در قم، که مرکز کرونا بوده، چه قدر مساله و مشکل درست شد و مطمئن هستم که هنوز هم مدیریت آنجا، به آنچه به اجبار تن به آن داده، راضی نشده است. در حالی که تولیت مشهد، به راحتی این مسائل را پذیرفت و با این که حرم امام رضا، بسیار مهم تر است، هیچ مشکلی پیش نیامد؛ برای این که بلافاصله همه چیز را قبول کرد و پذیرفت. [چون در حوزه علمیه مشهد فلسفه رسوخ نکرده و هنوز مدعی نیست که اسلام می خواهد تمدن و علم درست کند].

خاطرتان هست، چند ماه قبل، به خاطر تعطیل شدن یک مراسم در باره طب سنتی در دفتر تبلیغات، سبب تظاهرات علیه رئیس دفتر تبلیغات هم شد و خواستار عزل او شدند. می دانید که در درس تبریزیان چند سال قبل که در زیرزمین مدرسه فیضیه بود اقلا چهار صد پانصد نفر شرکت می کردند. پس این جریان قوی است. یک گروه حامی غیر مستقیم هم این جریان دارد که همین منبری های معروف قم هستند. آنها هم تقصیری ندارند، اساسا اینها دین را این طور آموخته اند؛ و رزق و روزی شان هم در ترویج همین امور است. اینها، زبان پرنفوذی در مردم دارند و صدا و سیما هم در اختیار آنهاست. مطالب خودشان را می گویند و با یک جمله البته، قیافه روشنفکری هم به خودشان می گیرند که البته باید به سخنان مسوولان هم گوش دارد و توصیه آنها را پذیرفت. اما وقتی لب به سخن می گشایند، همان تفسیرها و تأویلهای رایج را می گویند.

همین نظریه ای که می خواهد بر اساس آن، دین را منبع همه چیز و همه ابعاد تمدن و علم بداند، روی فکر اینها هست و دیده می شود. بنابر این هر کلمه ای هم که در دفاع از علم می گویند، یک جوری و بلافاصله آن را طور ی تفسیر می کنند و حاشیه می زنند که مبادا کسی خیال کند که از ادعاهای قبلی عقب نشینی کرده اند.

 بحث من این است که آیا علم جدید، با حدیث اثبات می شود؟ این یک بحث معرفتی است. دیدید که چند روز قبل وقتی پزشکی از آن آقای مدعی طب سوال می کند کجا درس خوانده و مدرکش را از کجا گرفته، بلافاصله می گوید حوزه علمیه! و وقتی پاسخ می شنود که حوزه صلاحیت دادن مدرک پزشکی دارد، او می گوید، یعنی شما امام صادق را قبول ندارید؟
منشأ این حرفها، مطالبی است که چندین دهه بلکه بیش از یک قرن است که ما در کلام جدید خودمان در دفاع از دین می گوییم. من می توانم صدها مقاله در سده اخیر به شما نشان دهم که اساسا ادعاهایی را مطرح کرده اند که این شخص [آیت الله تبریزیان] هم منهای این رفتار نامتعادلش و البته کم و زیاد، مطرح می کند. وقتی کتاب الهیئه و الاسلام توسط سید هبه الدین شهرستانی نوشته شد، دنیای شیعه را شعف گرفت که ما هم یک مسأله علمی را از قدیم گفته ایم و حل کرده ایم. این چه بود؟ [همان ادعاهای آیت الله تبریزیان بود] این که ما چهارصد سال حقایق علمی را دیر فهمیدیم مهم بود؟ این که حالا بر عکس مفسرین قدما، آیات قرآن را جوری تفسیر می کردیم تا با علم جدید درست دربیاید، هنر بود؟ من می خواهم بگویم، آن احساس، و مشابه آن در دفاع های به اصطلاح علمی دین، بلایی بر سر ما آورد که حالا عده ای مدعی شوند که اسلام می خواهد تمدن و علم درست کند و این آدم کتابسوز بنفشه کار، توهم کرده که قدری جلوتر برود و این طور برای شهرت خود، مثل برادر حاتم طایی، با اقدام ...ییدن در چاه .. زم افتضاح را ببار آورده است تا مشهور شود و البته به قیمت گران هم به ما می فروشد که او پیرو اهل بیت است و دیگران لابد ناصبی اند.
khabaronline.ir/news/1362279

[عکس: vetr_Copy.jpg]

[عکس: mftj_g_-_copy.jpg]

تصویر متعلق به دومین هفته ای است که نماز در پشت در مصلی نمازجمعه قم در ظهر جمعه اقامه می شود یعنی برای جمعه شانزدهم اسفند 1398 که برای دومین ظهرجمعه پیاپی نماز در پشت در مصلی نمازجمعه قم اقامه می شود

+++++++++++++++

اکنون با مسدود شدن جاده های ورودی به برخی شهرها مثل استان های شمال کشور این سؤال جدی تر مطرح است که فرار از بیماری جایز است یا خیر؟ زیرا مردم محلی با دریافت پول مسافران را از جاده های فرعی به داخل شهرهای شمالی می برند آیا پرداخت و دریافت این پول جایز است؟

[عکس: q6id_haram_-_copy.jpg]

 یا با منع ورود زائران به مشهد و قم آیا دریافت و پرداخت پول در قبال اسکان دادن زائرانی که مخفیانه وارد شده اند جایز است؟




++++++++++++++

اختلاف دیگری که روی داده است ادامه اختلاف بر سر معالجه کرونا با طب اسلامی است. برخی استدلال می کنند که طب اسلامی در صورت تایید تجربی احادیث آن قابل پذیرش است، ولی به نظر نمی رسد مدافعان طب اسلامی در آوردن شواهد تجربی برای تایید احادیث طبی مشکلی داشته باشند در کانال های طب اسلامی موارد متعددی از تایید تجربی احادیث درج می شود.
مانند تایید تجربی درمان شدن با روایت روغن بنفشه با عنوان داروی امام کاظم برای سرماخوردگی

[عکس: bzmp_ggggn_-_copy.jpg]


https://t.me/tebbozendegiomoomi/5566
مدرک درمان شش نفر سرماخورده فقط با یک قوطی داروی امام کاظم علیه السلام در عرض یک هفته


رضا تاران این سؤال را پرسیده است که اگر طب اسلامی در مواجهه با بیماری ناتوان است، چرا سایر علوم‌اسلامی در مواجهه مسائل جدید [مانند اقتصاد و روان شناسی و ... ] باید توانمند فرض شوند؟
https://t.me/s/namehayehawzavi


++++++++++

برخی این نقد را وارد می کردند که اخبار طب اسلامی خبر واحد هستند و حجیت خبر واحد معذر و منجز است به عبارت دیگر عمده دلیل حجیت خبر واحد که عبارت از سیره باشد صرفا حجیت خبر واحد را در دایره ای که مربوط به شارع است حجت می کند نه حتی در مسائل روز مره و یا طبی.

ولی بیانات یکی از مراجع تقلید درگذشته گویا در تأیید طب اسلامی قابل تأمل است:


«حضرت آيت الله هاشمي شاهرودي رياست سابق قوه قضائيه در جمع علماء و روحانيون: امروز همه آن ميراث عظيم و غني اي که در آن روايات که ما تعبير ميکنيم به روايات آداب وسنتها چون دخل در آن فتواهاي مربوط به رساله هاي عمليه ندارد آنها را کنار گذاشته ايم، اينها مسايل بسيار مهمي است ،اينها بايد برگردد در کار حوزه هاي علميه چون امروز محل ابتلاست -با اين قيام مقدس وبا اين تحولي که در جهان اسلام وکل جهان شده است- امروز کفر و اسلام در همه عرصه ها صف آرايي کرده اند، نه فقط در فقه ،آنها جنود شر خود را بسيج کرده اند ما هم بايد مقابله کنيم ،روايات عجيب و تکان دهنده و پر محتوي ايي که بايد امروز اينها را بياوريم و وارد کنيم ،از درون اينها آنقدر مسايل ارزنده و ظريف بدست مي آيد که ما اگر آنها را نظريه پردازي کنيم يعني اينها را قانون مند کنيم اينها را شکل و شمايل و سازماندهي نظامند و سيستم سازي کنيم، آنوقت عظمت اسلام وعمق اسلام مشخص مي شود و شکل مي گيرد و اين وظيفه مهم وتاريخي ماست ،اگر حکومت اسلامي هم نبود اين وظيفه محفوظ بود، البته حالا که حکومت اسلامي هست ، قصور و تقصير پذيرفته نيست وخيلي وظيفه سنگينتر است».

منبع:روزنامه سياست (۲/۹/1385)

http://t124.ir/%D8%AA%D8%A3%DA%A9%D9%8A%...A8-%D8%A7/



++
آیا پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به‌هنگام بیماری به "طبیب" مراجعه می‌کردند؟!

برخی اساتید حوزه تأکید دارند: "در منابع معتبر روایی شیعه حتی یک روایت (تلویحاً یا تصریحاً) مبنی بر رجوع معصومین(ع) به طبیب وجود ندارد".

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/...9%86%D8%AF
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
#40
از عالمی پرسیدند اگر در بیابان با سگی وحشی روبرو شدیم چه دعایی بخوانیم؟ 
گفت: این آیه را بخوان: «و کلبهم باسط ذراعیه بالوصید؛ و سگ آنها، دست های خود را بر دهانه غار گشوده بود» البته یک چوپ‌دستی هم با خود داشته باشید چون بعضی از سگ‌ها کافرند و عربی هم نمی‌فهمندSmile)
ای کرونا
ی کافر

در خیابان‌های شهر قم، برپایی روضه‌ و توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام برای رهایی از بلا و مریضی، در حال شکل‌گیری است.

[عکس: 18_Copy.jpg]

قرائت حدیث کساء و روضه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها، خیابان انقلاب(چهارمردان)

۹ مارس ۲۰۲۰
https://twitter.com/hnakhli/status/1237076115434455041

++++++++

[عکس: 17_Copy.jpg]
ضريح مقدس باب الحوائج وباب المراد امامان کاظمین(ع) بعد از ضد عفونی کردن

رضا تاران: آنچه در حوزه تفسیر دین در مواجهه با ویروس کرونا دیده شد، صدور احکام فقهی است؛ اما با شیوع ویروس کرونا ممکن است سوالاتی برای دین داران مطرح شود که ماهیت فقهی ندارند، حرم‌های متبرکه چه جایگاهی در زندگی دینی دارند؟ اموری مانند: دعا، توسل، نذر، صدقه، شفا یافتن و ... چه جایگاهی در زندگی دنیوی، مخصوصا در زمان بیماری دارند؟  چنین سوالاتی در حوزه دانش کلام مطرح می شود اما این دانش در حوزه علمیه قوت چندانی ندارد و در روزهای کرونایی صدایی از آنها شنیده نمی شود.
https://t.me/namehayehawzavi/4645


+++++++++++++


حجت الاسلام و المسلمین علی مظفری رییس کل دادگستری قم ، روز دوشنبه گفت: فردی که دست به اقدام موهن لیس زدن ضریح حرم حضرت معصومه(س) کرده بود با پیگری های قضایی دستگیر شد. مظفری اظهار داشت: در روزهای گذشته کلیپی از غسالخانه بهشت معصومه قم توسط یکی از طلاب منتشر شده که به شدت موجب تشویش اذهان عمومی شد و بازخوردهای منفی بسیاری داشت که ۲ ساعت پس از انتشار این فیلم در فضای مجازی، این فرد متخلف دستگیر شد.
http://www.qomefarda.ir/17265

در مورد برخورد با طلبه ی غسالخانه که در خبر بالا ذکر شده است گفتنی است که آیت الله عندلیب همدانی در مصاحبه ای مطالبی ذکر کرده اند که می توان برداشت کرد که این اعمال «صحیح» نیست ولی متوجه نشدم یعنی شرعی نیست یا اخلاقی نیست؟ منظور این است که برخی افعال شرعی هستند ولی غیراخلاقی هستند مانند حکایت معروفی که سیدحسن خمینی نقل می کند:

آیت الله محمد عندلیب همدانی، محقق، مؤلف و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، بیان کرد: اگرچه اعلام کرده ایم که مردم اصلاً نباید از خانه ها بیرون بیایند و مسافرت بروند لذا اصلاً شایسته نیست کسی در چنین وضعیتی به سفر برود، اما درگیری با خودرویی که از شهر دیگری آمده، سوزاندن یا شیشه های خودرو را شکستن نیز برخورد صحیحی نیست؛ می توان از راه قانونی جلوی ورود و خروج افراد را گرفت، بدون اینکه این مشکلات به وجود آید. ویدیویی پخش می شود که برخی از افراد خودرو نمره ۱۶ که در حال عبور از فلان شهر بوده را تخریب می کنند، چرا چنین تصاویر و فیلم هایی را منعکس می کنید؟! از انتشار این گونه اخبار که تنها نگران کننده است، چه به دست می آوریم؟! کسانی که این تصاویر و فیلم ها را منتشر می کنند، اقدام صحیحی را انجام نمی دهند.
https://fa.shafaqna.com/news/903829/



سید حسن خمینی گفت: معروف است زن و شوهری در نجف بهم علاقه مند بودند. روزی مرد از روی عصبانیت زن را سه طلاقه کرد. رفتند پیرمردی را پیدا کردند و به او گفتند زن را یک روزه عقد و سپس طلاق دهد او هم گرفت و طلاق نداد.      
نوه امام (ره) افزود: این مرد و زن در فراغ همدیگر دق کردند و مردند. مرحوم عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم در این باره گفته است که نمی دانم شمر سنگدل تر بود یا پیرمردی که آن زن را گرفت. این عمل در دایره فقه است [شرعی است] اما غیراخلاقی است.  
https://www.irna.ir/news/83457668/%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%DA%A9%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%82%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%B3%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF




+++++++++++

حملات برای نفی طب اسلامی این روزها شدت گرفته است ولی در مورد اقتصاد اسلامی و دیگر علوم جدید با پسوند اسلامی تحلیل زیادی یافت نمی شود در حالیکه مبانی استدلال بر وجود طب اسلامی اقتصاد اسلامی و دیگر علوم جدید که پسوند اسلامی گرفته فرقی با یکدیگر ندارند


در خدمت حجت الاسلام مادر شاهی دبیر گروه فقه اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام هستیم.  نظر شما درباره صحبت های اخیر مبنی بر نفی فقه نظام چیست ؟
پاسخ:
«نظام مالی اسلام را به دست آوردیم که باید مبتنی بر طلا و نقره باشد. به عنوان مثال شما نگاه کنید در زمان پیامبر با یک سکه طلا یک گوسفند خوب می شد خریداری شود و اکنون هم با یک سکه طلا می شود حداقل یک گوسفند خوب خرید. »
http://jiiss.ir/fa/News/View/1105/%D9%86...%A7%D9%85-

قیمت سکه طلا امروز سه شنبه بیستم اسفند در سایت مثقال شش میلیون و هشتاد هزار تومان
6080000 تومان اعلام شده است
https://www.instagram.com/p/B9jkuSVALnR/

قیمت یک کیلو گوشت گوسفند زنده در سایت دیوار امروز سه شنبه بیستم اسفند 98 سی و یک هزار تومان 
31000 تومان نوشته شده است
https://divar.ir/v/%DA%AF%D9%88%D8%B3%D9...1/gXH03ZD6
بنابراین قیمت یک گوسفند زنده چهل و پنج کیلویی 
یک میلیون و سیصد و نود و پنج هزار تومان
1395000 تومان خواهد بود


+++++++++

آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به طرح شایعه‌ای مبنی بر مخالفت مراجع و علما با قرنطینه شدن قم همزمان با پیدایش ویروس کرونا در این شهر گفت: مخالفت مراجع و علما با قرنطینه‌شدن قم، شایعه دشمن است و به هیچ وجه صحت ندارد
http://www.qomefarda.ir/17291



[عکس: ESlm_-EXYAIhTO_?format=jpg&name=small]

[عکس: ESmYKtHWAAIolIv?format=jpg&name=small]
بسته بندی الکل طبی توسط طلاب حوزه
https://twitter.com/beehnam/status/1236632838503571457
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان